actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th December 2015, 23:54
Lore.P*eters Lore.P*eters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: Geel
Posts: 138
Greenpeace: ‘Moeten we lachen of huilen? Ik weet het niet’

'Ik weet niet of we nu moeten lachen of huilen.' Dat is de reactie van Joeri Thijs, campagneverantwoordelijke klimaat bij Greenpeace België, op het klimaatakkoord. Het akkoord dat nu eindelijk op tafel ligt, is allesbehalve ambitieus, zegt de milieubeweging vrijdag.

'Net zoals een luie leerling zijn huiswerk pas inlevert nadat hij op het matje is geroepen, hebben onze ministers zich internationaal belachelijk gemaakt door zo lang te wachten om een slap nationaal klimaatakkoord af te sluiten. Vandaag kloppen ze zichzelf op de borst, maar vooral de laatste weken was het maar een zielig vertoon. Bovendien zijn er voor het klimaat zes kostbare jaren verloren gegaan', aldus Thijs.

Die voegt toe dat het akkoord slechts een doorslagje is van de Europese doelstellingen. 'Het is een minimale vertaling van de te zwakke en al achterhaalde Europese doelstellingen voor hernieuwbare energie en CO2-uitstoot tegen 2020. Maar zelfs die dreigt België niet te halen.'

'Het echte werk begint nu pas. We hebben gecoördineerd klimaatbeleid met visie en ambitie nodig, gevolgd door een sterk energiepact. Met dit pact moet België eindelijk en definitief de weg van hernieuwbare energie opgaan. Dat moet de prioriteit zijn voor onze ministers wanneer ze terug zijn van hun reisje naar Parijs.'

Bron: De Standaard, 04/12/2015 http://www.standaard.be/cnt/dmf20151204_02004929

Mening: Moeten we lachen of huilen? Ik denk eerder huilen. België kan in zes jaar nog geen klimaatakkoord opstellen, dat vind ik alvast niet om te lachen. Ze hebben dan ook tijdens de klimaattop in Parijs de prijs van 'fossiel van de dag' gekregen, best vernederend. Premier Michel moest speechen zonder akkoord, maar nu hebben ze na enkele dagen discussie toch akkoord kunnen vinden. Elk land moet zich inzetten om klimaatopwarming tegen te gaan. Ik vind het goed dat de klimaattop bijna twee weken duurt. Zo kan elk(e) land/staat zijn plannen voorleggen. Als iedereen zich hiervoor inzet, moeten we onder die 2°C blijven deze eeuw. Tegenover enkele jaren geleden merken we dat de winter langer wegblijft en het in december nog aangenaam warm kan zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.