actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd December 2013, 21:19
R*bin.Peeters R*bin.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Poederlee
Posts: 28
Vlaamse coalitie bekvecht over factuur staatshervorming

De drie Vlaamse coalitiepartners liggen overhoop over de meerjarenbegroting van Begrotingsminister Philippe Muyters (N-VA), die uitgaat van een factuur voor Vlaanderen voor de staatshervorming ter waarde van 7,8 miljard. N-VA spreekt van 'doorschuifoperatie', CD&V en sp.a hebben hun bedenkingen over de berekeningen.

Vandaag berichtte deze krant over de meerjarenbegroting van Vlaams minister van Begroting Philippe Muyters (N-VA), waaruit blijkt dat Vlaanderen 7,8 miljard zou verliezen aan de zesde staatshervorming. Voor N-VA-fractieleider Matthias Diependaele het bewijs dat de federale regering de factuur wil doorschuiven naar Vlaanderen.

Coalitiepartners CD&V en sp.a pikken die communicatie niet en hebben hun bedenkingen bij de rekenkunde van Muyters. CD&V-fractieleider Koen Van den Heuvel vindt de communicatie 'misleidend'.

De inspanning voor Vlaanderen wordt 'bewust zwaarder voorgesteld'. Het klopt volgens Van den Heuvel dat Vlaanderen de komende jaren zal bijdragen aan de sanering van de overheidsfinanciën - 1,8 miljard op kruissnelheid in 2019, aldus de CD&V'er. Maar in de N-VA-berekening worden de inspanningen voor de volledige periode 2015-2019 bij elkaar geteld.

'Ze komen zo tot hun totaal van 7,8 miljard euro over een periode van 5 jaar. Zo werkt het natuurlijk niet. Als we bij de start kiezen voor duurzame begrotingsingrepen, die jaar na jaar doorwerken, is de jaarlijkse noodzakelijke inspanning gevoelig kleiner. In 2015 gaat het zo om ongeveer 600 miljoen euro.'

N-VA countert Van den Heuvel. 'Ik heb alle begrip dat de CD&V verveeld zit met die doorschuif. Wij stellen enkel vast dat Vlaanderen 7,8 miljard kost, dat staat zwart op wit. CD&V heeft die cijfers ook gezien, want ze zijn goedgekeurd op de Vlaamse regering.' Iets wat weerleg wordt door de andere coalitiepartner, sp.a. 'Die interpretatie en uitspraken van Muyters zijn niet gedekt door de regering,' aldus sp.a-fractieleider Bart Van Malderen.

Bron: http://www.tijd.be/nieuws/politiek_...437828-3137.art

Eigen mening: Ik vind het vrij verontrustend nieuws om te horen dat de coalitiepartners het zelfs niet eens geraken over de berekening van de kost van de staatshervorming. Als je al geen overeenkomst bereikt over de manier waarop je de kost berekent lijkt het me vrij logisch dat je nooit tot een overeenkomst gaat kunnen komen over de begroting zelf. Ik ken de exacte cijfers uiteraard niet, maar als het klopt wat CD&V-fractieleider Koen Van den Heuvel zegt. Dan ben ik van mening dat minister Muyters hier zwaar in de fout gaat. Ik vind het terecht dat dit dan ook wordt aangekaart door de coalitiepartners.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.