actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st November 2013, 23:43
lieselot.o*ms lieselot.o*ms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Turnhout
Posts: 20
Lightbulb Steeds meer misbruik bij sms-ticket van De Lijn

De Lijn heeft dit jaar al 4.246 pv's uitgeschreven voor zwartrijders die met een vals sms-ticket de openbaarvervoermaatschappij proberen te misleiden. "Hun aantal neemt spijtig genoeg toe, samen met het succes van de dienst", luidt het vandaag in de kranten Het Laatste Nieuws en De Morgen.
Sinds 2007 kunnen reizigers zonder baar geld op zak via een sms-ticket met de bus of tram rijden. Wie van de dienst gebruik wil maken, moet voor hij hij opstapt een bestelcode naar het verkort nummer 4884 sms'en. Voor een sms-ticket van 60 minuten is dat 'DL', voor een sms-ticket van 120 minuten 'DL120'. Na enkele seconden krijg je een bevestigings-sms, die geldt als vervoerbewijs.

De elektronische dienst brengt vele zwartrijders echter op foute ideeën. "Bijna 11 procent van alle niet-betalende klanten die we tegenwoordig betrappen, sms't pas als ze een controleur zien opstappen", aldus Tom Van de Vreken, woordvoerder bij De Lijn. "Daarnaast hebben we dit jaar ook al zeker 513 reizigers betrapt met een vervalst sms-ticket. Vaak gaat het om een exemplaar dat is doorgestuurd."

Wie te laat sms't, riskeert een boete van 75 tot 400 euro. Vervalsers moeten 150 tot 500 euro betalen. Dat wil zeggen dat De Lijn in de eerste acht maanden van dit jaar al voor minstens 356.925 euro boetes uitschreef aan 'e-fraudeurs'


Mening

Dit zou ik waarschijnlijk niet mogen zeggen maar : ik vrees dat ik ook af en toe e-fraudeer. Ik neem maar sporadisch het openbaar vervoer, maar wanneer ik het doe betaal ik steeds per sms. Toch kwam het al snel in me op dat je ook gewoon kan sms'en vanaf de moment dat er iemand 'verdacht' op de bus stapt. Ik schaam me er nochtans niet voor om de volgende reden : het openbaar vervoer is duur, te duur naar mijn mening. Ik kan maar niet begrijpen waarom ze het niet goedkoper maken. Buiten dat feit heb ik nog nooit een bus weten te arriveren op de moment dat aangegeven staat, bussen zijn systematisch te laat of komen soms zelfs helemaal niet. Wat doen ze dus? Ze zorgen dat je al helemaal geen zin meer hebt om ervoor te betalen én maken het je heel gemakkelijk om het niet te doen. Dit is het resultaat.

Datum
28-10-2013

Bron : http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnen...n-De-Lijn.dhtml
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.