actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Voedsel/Voeding
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd April 2015, 18:26
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Kattenvoer met zalm zit wel erg vol met varken

Kattenvoer met zalm zit wel erg vol met varken


Op een blikje kattenvoer ‘met zalm’ had net zo goed ‘met varken’ kunnen staan. En in hondenvoer ‘met rundvlees’ vonden onderzoekers van de University of Nottingham toch vooral kip. In het blad voor diergeneeskunde Acta Veterinaria Scandinavica concluderen ze dat in dierenvoer vaak dieren verwerkt zijn die niet op het etiket vermeld staan.



De Britten besloten de samenstelling van huisdierenvoer te onderzoeken na het paardenvleesschandaal van 2013. Toen bleek dat in veel kant-en-klaarmaaltijden voor mensen paardenvlees was verwerkt, terwijl ze volgens de verpakking rundvlees zouden bevatten – geen woord over paard.

De onderzoekers zochten in zeventien blikken honden- en kattenvoer naar DNA van koe, kip, varken en paard. In veertien vonden ze DNA van dieren die niet op de verpakking vermeld waren. In de zeven blikjes die als rundvlees werden verkocht, zat in vijf gevallen meer kip en varken dan rund.

In Europa hoeven niet alle dieren in dierenvoer genoemd te worden. Zolang minstens vier procent van de dierlijke eiwitten in het voer inderdaad van runderen afkomstig is, mag op de verpakking ‘met rundvlees’ staan. Dat is verwarrend, vinden de onderzoekers. Etiketten zijn ook vaak ambigu over wélk deel van het dier in het voer verwerkt is. Vaak gaat het niet om vlees, dus spierweefsel, maar om slachtafval.


DS, 03-04-2015
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th April 2015, 13:16
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Zit er wel in katteneten wat er moet inzitten?

Als ik heel eerlijk ben, moet ik zeggen dat ik hier niet van opkijk. Het verbaast mij niets dat dit gebeurt. Sterker nog, ik begrijp dat zelfs. Producenten van dierenvoeding hebben als grootste doel winst maken. Als de Europese wetgeving verwacht dat er slechts vier procent van de dierlijke eiwitten afkomstig moeten zijn van het dier dat op de verpakking vermeld wordt, nodigt dit uit tot foefelen. Het is erg verleidelijk om erop te letten dat die vier procent behaald wordt en de rest op de vullen met goedkoop vlees (als het al dan niet om vlees gaat). In het artikel wordt meegedeeld dat het zelfs kan gaan om slachtafval. Dat verbaast mij eveneens niets, doorgaans zal altijd het goedkoopste gebruikt worden. De wiskundige som is voor de producenten snel gemaakt. Goedkoop slachtafval verwerken in dierenvoeding zorgt voor een hogere winstmarge.
Toch denk ik dat dit ook sterk afhangt van merk tot merk. Er zijn merken die veel meer kosten dan andere merken en die echt willen staan voor gezonde dierenvoeding. Dit zijn uitzonderlijke gevallen, maar volgens mij bestaan ze wel.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.