actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Voedsel/Voeding
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th October 2014, 11:40
Jessica G*ens Jessica G*ens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Herentals
Posts: 22
Gezond eten is drie keer duurder dan ongezond voedsel

Gezond eten is drie keer duurder dan ongezond voedsel

Of mensen gezond eten, wordt vooral bepaald door de prijs, zo stellen Britse onderzoekers. Zij hebben in hun land het prijsverschil uitgerekend, en dat blijkt enorm te zijn. Gezond eten is in Groot-Brittannië liefst drie keer duurder dan ongezond voedsel.
Duizend kilocalorieën zijn in een ongezond dieet in het Verenigd Koninkrijk al te koop voor gemiddeld 2,50 pond (3,18 euro). Wie evenveel calorieën wil aan gezonde voeding is met 7,49 pond (9,51 euro) drie keer zo veel kwijt.

39 procent van de Britten vindt de prijs het allerbelangrijkste criterium voor de aankoop van voeding, gezondheid staat maar voor 9 procent bovenaan. Liefst 91 procent van de Britten heeft prijs in zijn top vijf van aankoopmotieven staan, terwijl gezondheid slechts bij 49 procent de top vijf haalt.

Kortom: of mensen gezond eten, wordt vooral bepaald door de prijs. Dat kan gevolgen krijgen voor de voedselzekerheid, zo waarschuwen onderzoeker Nicholas Jones en zijn drie collega's in een op de wetenschappelijke site Plos One gepubliceerd artikel.

Jones en de zijnen baseerden zich voor hun onderzoek op de prijsindexcijfers van het Britse bureau voor statistiek en op gegevens van het Food Standards Agency, een overheidsdienst die de voedselkwaliteit onderzoekt.

Kloof wordt groter
De onderzoekers stelden ook vast dat het prijsverschil tussen gezond en ongezond eten de voorbije twaalf jaar alleen maar verder de hoogte inging. Het verschil in prijs tussen gezond en ongezond voedsel wordt steeds groter. Sinds 2002 werd gezond eten 33 procent duurder, ongezond voedsel 41 procent. In diezelfde periode zakte de waarde van het pond door inflatie met 25 procent. Daardoor werd in reële prijzen het gezondere voedsel 8 procent duurder en het ongezonde 19 procent.

In Nederland gebeurde er iets gelijkaardigs, zo stelt het Voedingscentrum. Uit cijfers van het Nederlandse Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat veel gezonde voedingsmiddelen procentueel veel duurder werden dan ongezonde producten. Zo werden suiker, ijsjes, snoepgoed en sausjes de voorbije jaren zelfs goedkoper. Brood, fruit en (diepvries)vis werden meer dan 20 procent duurder. De inflatie bedroeg 24 procent.

Toch denkt het Voedingscentrum, het Nederlandse voorlichtingsbureau voor gezond eten, dat de prijs van gezond eten in Nederland geen probleem is. Volgens een woordvoerder kost een afgewogen gezond dieet, waarin ook een glas frisdrank per dag zit, niet meer dan 5,62 euro voor vrouwen. Mannen eten meer en zijn 6,09 euro kwijt.
Voeding duurder in België
In ons land bleven de voedingsprijzen in 2013 stabiel, zo bleek eerder dit jaar uit de jaarlijkse voedingsindex van consumentenorganisatie Test-Aankoop. Uit die cijfers bleek wel dat voeding in België nog steeds aanzienlijk duurder is dan in onze buurlanden.

Volgens het Prijzenobservatorium (INR) stegen de prijzen van bewerkte voedingswaren in België tussen 2008 en 2013 met 12,6 procent. In onze buurlanden was dat 9,6 procent. In 2012, het laatste jaar waarvoor cijfers beschikbaar zijn, betaalde de Belgische consument voor bewerkte voedingswaren 13 procent meer dan in Nederland, 8 procent meer dan in Duitsland en 9,2 procent meer dan in Frankrijk, aldus Test-Aankoop-woordvoerder Jan Moers.

Bron : http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetens...d-voedsel.dhtml

mening: Het is normaal dat kwaliteit een meerprijs vraagt. Mensen die niet veel geld hebben kunnen hiervoor natuurlijk alternatieven vinden. Je kan bijvoorbeeld zelf thuis groenten en fruit telen zodat je zelf altijd gezonde voeding hebt. Het verschil is wel echt extreem en hopelijk kan hieraan in de toekomst iets gedaan worden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th October 2014, 12:59
M*rel.Marissen M*rel.Marissen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 170
Ik vind het erg jammer dat er zo'n groot prijsverschil is tussen gezonde en ongezonde producten, alleen vraag ik mij af wanneer men in het onderzoek een product als gezond of ongezond bestempelt. Een gezond eetpatroon houdt namelijk in dat je gevarieerd eet, geen enkel voedingsmiddel is ongezond, als je het maar met mate eet en elk voedingsmiddel kan ongezond worden.
Toch zouden de prijzen van de verschillende voedingswaren een beetje meer gelijklopend moeten kunnen zijn, op die manier bepaalt de prijs niet meer welke voedingsmiddelen mensen in huis halen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 9th October 2014, 13:32
s*ppe.cools s*ppe.cools is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Mol
Posts: 125
Ik vind het vreemd dat "gezonde" voeding duurder zou zijn dan ongezonde. Bij de fruitmarkt Cools staan altijd superacties op groenten en fruit. Ik vind de prijs voor gezond eten oké. Ik zou er dat geld absoluut aan geven, terwijl ongezond eten me nog steeds aan de dure kant lijkt. Ik vind € 1,50 veel voor een zak chips, net als de prijs voor merkfrisdranken en snoepgoed. Ook als men ergens gaat eten zal een slaatje nog steeds goedkoper zijn dan portie vettige frieten met een groot stuk vlees. De titel vind ik absoluut ongepast voor dit artikel, want in België is gezond voedsel helemaal niet driemaal duurder. De titel wilt een soort schok overbrengen, maar gezien de bron moeten we de titel met een korrel zout nemen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.