actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Voedsel/Voeding
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th April 2015, 12:39
Lore.P*eters Lore.P*eters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: Geel
Posts: 138
Als mensen insecten mogen eten, dan dieren ook

Zowel boeren als consumenten zijn het erover eens dat insecten gebruiken als diervoeding een duurzame oplossing is. Het maakt ons minder afhankelijk van het buitenland én we verwerken er afval mee.
Insecten die gekweekt worden op substraten van groenteafval en nevenstromen van de voedingsindustrie en die dan als veevoeder worden gebruikt: de consument en de boer zien het wel zitten. Dat blijkt uit onderzoek van de faculteit Bio-ingenieurswetenschappen van de Universiteit Gent.

Uit een steekproef bij 415 landbouwers, betrokkenen bij de landbouwsector en consumenten blijkt dat vijf op de zes ondervraagden (zeer) positief of minstens neutraal staan tegenover insecten als diervoeding. Vooral als het gaat om voeder voor vis, pluimvee en varkens. Als voer voor gezelschapsdieren en runderen zien ze het een pak minder zitten.

‘Dat komt omdat mensen insecten zoals wormen of vliegen beschouwen als de natuurlijke voeding voor vissen en kippen’, zegt Wim Verbeke van de UGent. ‘En we denken dat dieren die iets krijgen dat aanleunt bij hun natuurlijke voeding, er ook beter van worden. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de ondervraagden het voor runderen veel minder zien zitten want die eten volgens ons van nature gras.’

Willen kippen of varkens wel insecten eten?

‘Uit buitenlands onderzoek blijkt dat weinig of geen problemen op te leveren’, zegt Stefaan De Smet van de Vakgroep Dierlijke Productie (UGent). ‘Wij doen nu onderzoek naar hoe goed dat verteerd wordt en in welke mate het de prestaties van de dieren beïnvloedt. En hoe we die insecten – meelwormen en larven van de zwarte soldatenvlieg – precies moeten verwerken tot diervoeding.’

Bron: De Standaard, 16/04/2015 http://www.standaard.be/cnt/dmf20150415_01632682

Mening: Dat vissen en pluimvee insecten eten is langer bekend, maar je gaat toch zelf geen insecten eten of het aan je huisdier geven? Volgens mij zijn insecten ook niet echt gezond. Het zit onder de grond en meestal ook tussen je tuinafval, ze worden daar meestal ook gekweekt. Ik heb zelf nog nooit insecten gegeten, maar ik zou het ook niet willen. Hoe zouden ze voeding met insecten bereiden? Zou je het insect nog écht zien in je maaltijd of wordt het gemalen in een lekker sausje? Ik ben er geen voorstander van. Zoals ze in het artikel al zeiden zijn we dan minder afhankelijk van het buitenland, maar toch niet iedereen gaat elke dag insecten eten. Men gaat evenveel afhankelijk zijn van het buitenland, of we nu insecten eten of niet.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th April 2015, 22:55
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Mogen dieren ook insecten eten?

Net zoals Lore sta ik niet meteen te springen om zelf insecten te eten. Toch zou ik het niet erg vinden om mijn huisdieren insecten te voederen (of maaltijden op basis van insecten) als ze het lekker vinden. Dieren eten zonder hun baasjes het weten sowieso insecten. Mijn katten eten regelmatig een spin op die ze in een hoek tegenkomen. Een dikke bosspin die 's winters naar binnen gelopen komt gaat er ook met gemak in. Koeien eten zo nu en dan ook vliegen, wormen en andere insecten. Deze insecten zitten op de koe of in het gras. Het idee dat er een dier bestaat dat NOOIT insecten eet is verkeerd (tenzij je jezelf gaat toespitsen op bepaalde insectensoorten zelf). Ik begrijp niet waarom mensen hier zoveel moeite mee hebben. Een konijn eet zijn eigen keutels op omdat deze keutels vol goede bacteriën zitten. Is het eten van insecten zoveel erger dan dat? Ik denk dat het grootste probleem is dat mensen zich vanalles te veel visualiseren en zich alles erger voorstellen dan het is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.