actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Voedsel/Voeding
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th April 2015, 21:36
L*ura.present L*ura.present is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Malle
Posts: 172
Vlaamse regering start strijd tegen voedselverspilling

Vlaamse regering start strijd tegen voedselverspilling

Momenteel gooit een gemiddeld Vlaams gezin jaarlijks 36 tot 55 kilogram voedsel weg, goed voor elk jaar 475 miljoen euro aan weggegooid voedsel in totaal. De Vlaamse regering gaat de strijd tegen die voedselverspilling aan. Ze werkte samen met een reeks koepelorganisaties uit de voedingssector een actieplan uit, dat het voedselverlies tegen 2020 met 15 procent moet doen dalen.

Voedselverlies komt voor in elke schakel van de keten, van de primaire productie tot en met de consument. Wereldwijd gaat het om liefst een derde van al het geproduceerde voedsel.

Een jaar gelden ondertekenden de Vlaamse overheid en organisaties als Boerenbond, de federatie van de voedingindustrie (Fevia), de distributiesector (Comeos) en de horecasector al een engagementsverklaring om voedselverspilling een halt toe te roepen. Maar nu is er dus ook een actieplan, met 9 actieprogramma’s en 57 acties.

Eén daarvan is bijvoorbeeld het stimuleren van vernieuwende verpakkingen, een ander is het opnemen van het thema voedselverlies in opleidingen, nog een ander zijn vormingen voor werknemers en bedrijfsmanagers. Maar er komen bijvoorbeeld ook sensibiliseringsacties voor de consumenten, of acties die niet-vermarktbare voedseloverschotten bij mensen in armoede moeten laten terechtkomen.

Volgens de bevoegde ministers Joke Schauvliege (CD&V) en Liesbeth Homans (N-VA), bevoegd voor respectievelijk landbouw en armoedebestrijding, gaat de Vlaamse overheid jaarlijks rapporteren over de vooruitgang van de uitvoering van het plan.

Bron: www.standaard.be (geraadpleegd op 6 april 2015)

Mening
Schandalig dat er zoveel voedsel wordt weggesmeten! Wanneer ik naar mijn gezin kijk, denk ik dat er veel afval wordt weggesmeten. Denk bijvoorbeeld aan een familiefeest, waarbij je zeker niet wil dat er te weinig voedsel is. Het overkomt ons allemaal. Ik denk dat het goed is om met de restjes van het voedsel aan de slag te gaan. Ikzelf eet 's middags op school meestal nog de overschot van de warme maaltijd van de avond ervoor op. Zo verklein je toch de afvalberg van voedselverspilling een beetje.
In sommige restaurants moet je ook betalen voor dingen die je niet opeet. Ik vind het terecht dat deze restaurant dit doen om zo te voorkomen dat mensen té veel gaan bestellen. (Ik heb dit zelf al meegemaakt.)

Laatst aangepast door L*ura.present : 6th April 2015 om 21:42.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th April 2015, 16:41
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Strijd tegen voedselverspilling

Mijn mening komt overeen met de mening van L*ura. Het is goed dat de Vlaamse regering eindelijk van start gaat met de strijd tegen voedselverspilling. De Belgische bevolking vindt het normaal dat winkels vol liggen met eten en maken zich er doorgaans geen zorgen over dat minderbedeelde mensen dit alles niet voor handen hebben. Het is een gewoonte om altijd teveel klaar te maken en achteraf de overschot weg te smijten. In het beste geval worden overschotten de dag erna opgegeten, maar er zijn altijd mensen die daar te fier voor zijn en het liever wegsmijten. Deze mentaliteit moet zeker veranderen als we binnen x-aantal jaren nog steeds dezelfde hoeveelheid voedsel in de winkelrekken willen zien liggen. Ook zijn er mensen die de overschotten aan de kippen, kat, hond, varken ... geven. Dit kan nog door de beugel vind ik, het voedsel heeft dan toch nog zijn nut gehad.
Het zijn niet enkel de consumenten, maar ook de producenten die schuld treffen. Denk maar aan fruit en groenten met een rare vorm, deze worden weggegooid in plaats van verkocht omdat de producenten bang zijn dat niemand ze wil kopen. Als je deze misvormde stukken fruit en groenten goedkoper aanbiedt ben ik er zeker van dat er heel veel mensen toch voor de misvormde voedingswaren zullen kiezen, zeker in deze economisch onzekere tijd. Ik zou er totaal geen probleem mee hebben om een misvormd stuk fruit te eten, zolang het een goede smaak heeft is het voor mij in orde.
Voedselverspilling is een onderwerp waar je uren non-stop over kan discussiëren. Iedereen is steeds op zoek naar een schuldige om aan te wijzen. Misschien zou iedereen beter eerst kijken naar zijn/haar eigen situatie en dan pas nadenken over het beschuldigen van iemand. Iedereen is mee verantwoordelijk voor het hoge aantal verspilde voedingsmiddelen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.