actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th May 2016, 16:32
valerie.w*ls valerie.w*ls is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Olmen
Posts: 86
Dit Thaise paradijseiland is zo aangetast door toeristen dat het voor lange tijd dich

Dit Thaise paradijseiland is zo aangetast door toeristen dat het voor lange tijd dicht gaat.

Een Thais eiland is voor onbepaalde tijd verboden terrein voor toeristen. Koh Tachai is zo erg aangetast door het toerisme dat volgens de autoriteiten lange tijd nodig is om de schade te herstellen.

De zuidelijke Similaneilanden, een eilandengroep in de Andamanse Zee waar Koh Taichai deel van uitmaakt, worden jaarlijks van mei tot en met oktober gesloten voor toeristen. In die periode is het regenseizoen en kunnen de eilanden bijkomen van de schade die door de toeristen is toegebracht.

Maar Koh Tachai is inmiddels zo 'uitgewoond' door het toerisme, dat gevreesd wordt voor permanente schade. Daarom blijft het eiland ook na het regenseizoen voor onbepaalde tijd dicht, aldus Tunya Netithammakul van het ministerie van Nationale Parken.

"Slachtoffer van eigen schoonheid"

Koh Tachai is een klein onbewoond eiland dat ook wel "de Malediven van Thailand" wordt genoemd. Het eiland is slachtoffer geworden van haar eigen succes en schoonheid, verklaart Volkskrant-correspondent Michel Maas. "En dat is opmerkelijk, Koh Tachai wordt juist aangeprezen om het ecotoerisme."

De Similaneilanden zijn vooral bekend bij duikers. De eilanden vormen samen het Similan Marine National Park. "Koh Tachai wordt gezien als het mooiste eiland van Thailand, met haar witte stranden en azuurblauwe zee."

Koh Tachai kan dagelijks ongeveer zeventig bezoekers aan, maar door alle reclame zijn er in een weekend soms wel duizend bezoekers. "Dat leidt tot enorme schade", aldus Maas. "De toeristen laten veel afval achter, duikers en snorkelaars veroorzaken veel overlast voor het zeeleven en alle bootjes die aanmeren, vervuilen de boel."

De kleine Thaise eilandjes worden onder toeristen steeds populairder. "De grotere eilanden (zoals Koh Phi Phi, Koh Tao en Koh Samui, red.) beginnen te vervelen. Toeristen zijn op zoek naar iets exotisch. Iedereen wil het mooiste en schoonste eiland ontdekken", vertelt Maas.

Datum: 17/05/2016
Bron: De Morgen, http://www.demorgen.be/buitenland/d...-gaat-b8276cc3/
Eigen mening:
Op onze planeet zijn er heel wat paradijslijke plekjes te vinden. Natuurlijk willen vele mensen deze plekjes graag ontdekken, maar dit gaat helaas ten koste van de fauna en flora. Ik denk dat we hier inderdaad niet blind voor mogen zijn en dat het belangrijk is dat iedereen zich inzet voor het behoud van onze planeet. Het feit dat de eilandjes al dicht gaan tussen mei en oktober om hun herstel te garanderen, is een duidelijk signaal. Ik begrijp dat deze niet zo bekende eilandjes zeer aantrekkelijk zijn voor toeristen en duikers, maar het is al heel duidelijk wat een impact deze bezoekjes op de eilandengroep hebben. Ik vind het goed dat de regering zo begaan is, maar ik ben er zeker van dat ze het eiland niet zouden sluiten als de situatie niet zo ernstig was. Het is duidelijk dat dit hun laatste noodkreet is om de mooie natuur te kunnen redden. Ik hoop dat het eiland zo goed mogelijk zal herstellen want het zou uiteraard jammer zijn als het nooit meer bezocht kan worden. Ook lijkt het me vanzelfsprekend dat je je afval opruimt, maar toch lijkt dit voor sommigen geen normale zaak. Het feit dat het eilandje eigenlijk maar 70 bezoekers per dag kan ontvangen, maar dat er in het weekend soms duizenden toeristen op afkomen, is zorgwekkend. Misschien kan de regering ook eens nadenken over een soort van maximum aantal toeristen dat per dag het eiland kan betreden?

Laatst aangepast door valerie.w*ls : 17th May 2016 om 16:42.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th May 2016, 22:18
dennis.o*usu dennis.o*usu is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Noorderwijk
Posts: 81
Zoals Valerie al zei: Het is heel jammer dat de fauna en flora worden aangetast door het toerisme. Dit eiland is een van de vele voorbeelden. Ook in ons eigen land zie je dit gebeuren, met name bij het afval dat op de Belgische stranden wordt achtergelaten. Sommige mensen hebben blijkbaar geen respect voor de natuur en dumpen al hun afval op plaatsen waar het hen uitkomt. Onze planeet heeft een enorm herstellingsvermogen maar er zit natuurlijk wel een grens op. En deze grens is op Koh Tachai helaas ver overschreden, zo ver dat het eiland nu gesloten moet worden om te herstellen.

Het idee van Valerie om een maximum aantal mensen toe te laten per dag vind ik goed en in principe haalbaar. Zo kan de schade beperkt worden en moeten zulke drastische maatregelen als de sluiting van het eiland niet meer genomen worden. Ik vraag mij alleen af of er dan geen mensen zijn die proberen op het eiland te raken ondanks dat het maximum aantal toegestane personen bereikt is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.