actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th May 2016, 18:14
Jill.V*rstrepen Jill.V*rstrepen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kessel
Posts: 109
Vlaanderen wil verbod op plastic zakjes

Ook Vlaams minister van Omgeving Joke Schauvliege (CD&V) wil komen tot een verbod op plastic zakjes. Maar dat verbod wordt best op Belgisch niveau en in overleg met de andere gewesten aangepakt. Dat heeft Schauvliege in het Vlaams Parlement geantwoord op vragen van Gwenny De Vroe (Open Vld) en Bart Nevens (N-VA). Eerder kondigde Wallonië al zo’n verbod aan en ook in Brussel zijn er gelijkaardige plannen.

Wie in een Waalse supermarkt gaat winkelen, zal daar vanaf 1 maart 2017 jaar geen dunne plastic zakjes meer vinden om fruit en groenten te verpakken. De gewone zakjes, die aan de kassa gegeven worden, worden al vanaf 1 december 2016 verboden. Ook Brussel lijkt dezelfde weg op te gaan in het bannen van de plastic zakjes.

De Vroe (Open Vld) en Nevens (N-VA) polsten naar het standpunt van Vlaams minister Schauvliege. Die is ook gewonnen voor een verbod, maar wil dat samen met de ander gewesten regelen. “We zijn bereid naar een verbod te gaan. Ik vind dat dit op Belgisch niveau moet worden aangepakt”, aldus Schauvliege.

Nevens vroeg ook of bioplastics of bio-afbreekbare zakjes een alternatief zouden kunnen vormen. Schauvliege maant aan tot “voorzichtigheid”. “Het ene bioplastic is het andere niet. Sommige worden heel gemakkelijk in het milieu afgebroken; voor andere daarentegen is dat niet het geval. We moeten op dat vlak erg voorzichtig te werk gaan. Als we bioplastic toestaan, dan moet het wel om een product gaan dat het milieu niet vervuilt”, klonk het.

Schauvliege: “Een verbod op plastic moet eenvoudig en duidelijk zijn, zowel voor de handelaar - van de grote supermarkten tot de bakkers en de marktkramers - als voor de consument. Want ook consumenten zien niet onmiddellijk wat de impact van een plastic zakje op het milieu is. Voorts moeten we goed onderzoeken wat de consequenties zijn voor het milieu: we moeten een regeling uitwerken die ervoor zorgt dat er minder plastic in het milieu terechtkomt”.

Bron: De Standaard, http://www.standaard.be/cnt/dmf20160511_02284070

Datum: 11/05/2016

Eigen mening: Ik vind dat we meer en meer bezig moeten zijn met het beschermen van het milieu. Een verbod op plastic zakjes kan dus al een stap in de goede richting zijn. Ik heb bijvoorbeeld al van een winkel gehoord waar je jouw eigen zak, mand, doos,… moet meenemen om je boodschappen in te verpakken. Ik vind dit eigenlijk niet zo’n slecht idee. Zo komen er minder plastic zakjes in het milieu terecht. Het is ook goed voor de onderneming, want zij hebben dan een kost minder, wat dus ook voor meer winst kan zorgen. In het artikel vermelden ze ook het gebruik van bioplastic. Dit zal wel beter zijn voor het milieu, maar dit zal waarschijnlijk wel meer kosten voor de bedrijven. Ik ben dus wel voorstander voor het verbod van de plastic zakjes en dat winkels ervoor kiezen om de klanten hun eigen verpakking mee te laten nemen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th May 2016, 18:56
valerie.w*ls valerie.w*ls is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Olmen
Posts: 86
Ik vind dit zeker een heel goed initiatief. Het verbod op de plastic zakjes aan de kassa was al een hele stap vooruit, want zelf een boodschappentas meenemen naar de winkel is slechts een kleine moeite. Ik kan me mateloos ergeren aan mensen die meerdere plastic zakken kopen aan de kassa om hun boodschappen in te doen. Wij leggen er thuis gewoon standaard enkelen in de auto zodat we ook wanneer we onverwacht langs de winkel gaan, een boodschappentas bij ons hebben.
Ook het verbod op de plastic zakjes in de winkel is gewoon een kwestie van tijd tot het voor iedereen een gewoonte wordt. We kunnen gewoon ons fruit los in onze boodschappentas leggen. Dit zijn slechts enkele kleine maatregelen, maar deze kunnen op termijn wel een immens verschil maken.
Je kan in een supermarkt vaak ook al de keuze maken voor bijvoorbeeld losse appels in plaats van voorverpakte appels.
Alle beetjes helpen nu eenmaal in onze strijd voor een beter milieu.
Zoals Jill al zei, zijn er inderdaad ook verpakkingsloze winkels in opmars. Volgens mij gaat de massa niet onmiddellijk hun weg vinden naar deze winkels, dus is het belangrijk dat ook de grootwarenhuizen aan het milieu denken en nadenken over verbeteringen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 11th May 2016, 22:28
Annelies H*nssens Annelies H*nssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: B*erse
Posts: 80
Het duurt 10 tot 20 jaar (afhankelijk van de omstandigheden) tot een plastic zakje volledig vergaan is in de natuur. Dit is dus een zeer lang proces dat zeer belastend is voor het milieu. Plastic kunnen we eigenlijk alleen wegwerken door verbranding, maar we weten zelf ook dat niet iedereen het zo nauw neemt met de regel om afval in de vuilbak te gooien. Veel van deze zakjes komen op straat terecht en zwerven ergens rond in de natuur. Dat de overheid nu maatregelen wil nemen om zo weinig mogelijk plastic te laten gebruiken en dus ook te produceren is een goed signaal naar de bevolking toe om goed met het milieu om te gaan. Zelf neem ik in de winkel geen zakje, maar neem ik een herbruikbare tas mee om alle boodschappen in te doen. Ik merk ook op dat vele andere mensen dit doen sinds dat ze moeten betalen voor een zakje. Dat de overheid nu ook de plastic zakjes voor groenten en fruit willen afschaffen lijkt me niet slecht. Het is perfect mogelijk om losse stukken groenten of fruit mee te nemen zonder dat deze beschadigd raken. Terwijl dit voor het milieu wel een groot verschil maakt.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 12th May 2016, 11:23
Janne.V*rbeeck Janne.V*rbeeck is offline
Janne Verbeeck
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Beerse
Posts: 77
Vlaanderen wil verbod op plastic zakjes

Ik denk dat dit inderdaad geen slecht idee is. Ik werk zelf als jobstudent in een warenhuis en ik heb een hekel aan mensen die elke week opnieuw een plastic zakje vragen. Wat is er mis met een herbruikbare tas? Dit is veel milieuvriendelijker, steviger, gaat langer mee, ... Deze kost misschien aan de kassa net iets meer, maar op lange termijn is dit zeker voordeliger. Tegenwoordig wordt er ook al geld gevraagd voor plastic tasjes, maar ik denk dat deze maatregel nog niet streng genoeg is. Pas wanneer er een definitief verbod komt, zal de vervuilende impact van plastic tasjes doordringen.
In grote steden zijn verpakkingsloze winkels een nieuwe trend. Dit vind ik absoluut een goed idee. In een kleinere gemeente, zou dit niet aanslaan. De gemiddelde bewoner is er al wat ouder en is niet zo'n van fan nieuwigheden. En dat is behoorlijk jammer.
Ik vind dat de overheid zich niet voldoende bezighoudt met dit soort zaken. Men zou hier rond verschillende campagnes kunnen voeren, en dat gebeurt jammer genoeg nog niet.
Wat wel al een positief punt is, is dat op verschillende lagere scholen afval geweerd wordt. De leerlingen worden gevraagd om geen plastic drinkflesjes mee te brengen, maar een herbruikbare drinkbus. Ook koeken gaan vaker in (Tupperware :-D)doosjes in de boekentas dan in een plastic verpakking.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.