actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th May 2016, 18:48
Melissa V*n Tendeloo Melissa V*n Tendeloo is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Wechelderzande
Posts: 86
Zimbabwe verkoopt wilde dieren om hen te redden van de droogte

Zimbabwe verkoopt wilde dieren om hen te redden van de droogteD
De Zimbabwaanse autoriteiten gaan wilde dieren in de natuurreservaten van het land verkopen zodat ze niet sterven van honger en dorst als gevolg van de ernstige droogte waardoor het land getroffen wordt. Dat heeft de woordvoerster van de nationale parken in Zimbabwe vandaag gemeld.

Een advertentie in een staatskrant vraagt "de mensen die het kunnen" om "wilde dieren (uit de nationale parken) te kopen en voor hen te zorgen", zonder het aantal of de diersoorten te vermelden.

"Ik kan bevestigen dat we hiervoor een advertentie gemaakt hebben in de nasleep van de droogte die nog verergerde door het weerfenomeen El Nino", zei woordvoerster Caroline Washaya, zonder meer details te kunnen geven.

"De autoriteiten verkopen de dieren om geld in te zamelen voor de watervoorziening van de dieren die in de parken blijven", zei Jerry Gotora, milieuactivist en voormalig directeur van de autoriteit van de nationale parken in het land.

Zimbabwe wordt geconfronteerd met een ernstige droogte die voedselonzekerheid veroorzaakt voor meer dan een kwart van de 14 miljoen inwoners en de economische crisis in het land verergert.

"Zimbabwe kent een van de ergste droogtes in zijn geschiedenis, nog erger dan de droogte van 1992, toen werden duizenden dieren uitgeroeid en moesten de parkautoriteiten de dieren verkopen", aldus Gotora.

Deze natuurramp treft ook de nationale parken die al met een overbevolking aan olifanten kampen. Het land verkocht de voorbije jaren olifanten aan onder andere China.

Bron:
De Morgen, 4-05-2016
http://www.demorgen.be/wetenschap/z...oogte-bb69f7ce/

Mening:
Wat we ons hier eigenlijk moeten afvragen, is of de Zimbabwaanse autoriteiten deze dieren verkopen omwille van het welzijn van de dieren of omwille van het geld. Uit het artikel valt af te leiden dat dit van allebei een beetje is. Ze willen namelijk geld inzamelen om voor de dieren die blijven genoeg water te voorzien, maar tegelijk wordt er in het artikel ook gesproken van voedselonzekerheid voor de inwoners en een verergering van de economische crisis.
Is dit alles dan te danken aan de droogtes? En zijn deze droogtes dan weer een gevolg van de klimaatverandering? Het antwoord hierop is waarschijnlijk ja, hoewel sommige bronnen dit zullen ontkennen. Is het dan wel eerlijk dat Zimbabwe hiervoor moet 'opdraaien'? Want tenslotte is het een probleem van heel de wereld. Dit is zeker en vast iets dat we nog vaker gaan horen.

Al bij al is het wel goed dat ze de dieren verkopen omdat deze er zo alleen maar beter uitkomen, althans dat hopen we toch. Ook de dieren die daar blijven, wachten dan 'aangenamere tijden'. De dieren hebben dan hopelijk geen last meer van de droogtes en krijgen terug voldoende drinken.

Laatst aangepast door Melissa V*n Tendeloo : 4th May 2016 om 18:56.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th May 2016, 22:50
Brenda.T*ga Brenda.T*ga is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Lichtaart
Posts: 77
Langs de ene kant vind ik het goed dat men beseft dat men niet goed voor de dieren kan zorgen vanwege de droogte en dat men daardoor de dieren verkoopt zodat ze de droogte kunnen overleven. Langs de andere kant maak ik mij zorgen of de dieren effectief in een betere situatie terecht komen. Ze worden verkocht, dus de nieuwe eigenaar kan de dieren plaatsen waar hij wil en ermee doen wat hij wil. Hopelijk krijgen de dieren voldoende voedsel, worden ze goed behandeld en komen ze op een plaats terecht waar genoeg ruimte voor hen is. Ik hoop ook dat de Zimbabwaanse autoriteiten de dieren effectief verkopen omwille van hun welzijn, en dat ze niet enkel aan het geld denken.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 5th May 2016, 10:05
amina.j*cops amina.j*cops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: zoersel
Posts: 85
Ik zou dit een goed initiatief vinden moest dit uitgaan van het belang van de dieren. Verder in het artikel staat namelijk dat het land geteisterd wordt door voedselonzekerheid en een economisch crisis. Ik vraag mij dan ook af of men het geld van de verkoop van de dieren niet gewoon gaat gebruiken om de problemen van de inwoners op te lossen. Als dit het geval moest zijn dan vind ik het absoluut schandalig.
Een tweede ding waar ik mijn bedenkingen bij heb, is waar de dieren die verkocht zijn terecht gaan komen. Want zoals in de andere commentaren al te lezen is, vraag ik mij af of ze wel een goede thuis gaan krijgen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.