actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th December 2015, 12:25
C*nthia.Peeters C*nthia.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Wijnegem
Posts: 75
Bio-Planet-klanten laten eigen potjes vullen aan de bedieningstoog

BIO-PLANET-KLANTEN LATEN EIGEN POTJES VULLEN AAN DE BEDIENINGSTOOG

Klanten kunnen voortaan in elke Bio-Planet terecht met hun eigen bewaardoosjes. Die kunnen ze aan de bedieningstoog laten vullen met vlees, kaas of vegetarische bereidingen. De Colruyt-dochter komt daarmee tegemoet aan de vraag van klanten om eigen, herbruikbare verpakkingen mee te brengen naar de winkel.

Naar aanleiding van Earth Day vroeg Bio-Planet in 2014 aan zijn klanten hoe het zijn winkels nog duurzamer kon maken. 'Eigen verpakkingen meenemen naar de winkel’ kwam opvallend veel uit de bus. Bio-Planet voegde de daad bij het woord en startte een testproject op in Bio-Planet Wilrijk. Daar konden klanten vanaf het najaar 2014 hun eigen doosjes laten vullen aan de bedieningstoog.

“De reacties van de klanten in Wilrijk waren heel positief”, zegt Dirk Peeters, regiomanager bij Bio-Planet. “Daarom besloten we vrij snel om die mogelijkheid te integreren in al onze nieuwe winkels.” Sinds half november 2015 kunnen klanten in elke Bio-Planet terecht met hun eigen potjes. “Voorlopig neemt een eerder beperkt aantal klanten eigen doosjes mee”, aldus Dirk Peeters. “We krijgen wel heel veel enthousiaste reacties, ook van klanten die nog geen eigen potjes meebrachten. Voor klanten is het belangrijk dat ze de keuze hebben: vlees, kaas of veggie mee naar huis nemen in hun eigen potjes of verpakt door Bio-Planet.”

Hygiëne verzekerd

Bio-Planet volgt de hygiënevoorschriften heel strikt en legt zichzelf bijkomende voorzorgsmaatregelen op. Zo zorgt het ervoor dat de potjes van de klanten niet in aanraking komen met de weegschaal en de snijmachine achter de bedieningstoog, en zelfs niet met de toonbank van die toog. Christiaan Beerens, commerciële coach bedieningstoog bij Bio-Planet: “We hebben de lat heel hoog gelegd. Klanten leggen hun eigen potjes in een diepe witte schaal die op een rekje buiten de bedieningstoog staat. De bediende-verkoper neemt ze op een platte witte schaal mee achter de bedieningstoog en vult de potjes. De witte schalen - alle andere schalen in de bedieningstoog zijn zwart - en de opscheplepels waarmee de potjes van de klanten in aanraking komen, worden strikt gescheiden van het andere materiaal. Op die manier is er geen contaminatie mogelijk.”

Nog meer duurzame ideeën

‘Eigen verpakkingen meenemen naar de winkel’ was niet het enige voorstel van klanten om de winkels nog duurzamer te maken. Ook vaak geopperd: ‘Verkoop producten in bulk om verpakkingen te vermijden’. Bio-Planet hield ook met die suggestie rekening en startte een tweede testproject in Grimbergen, waar het producten zoals muesli, granen en noten in bulk aanbood. Klanten konden een recycleerbaar zakje of een eigen potje naar keuze vullen. Die test wordt momenteel geëvalueerd.

Bron: Gondola.be, geraadpleegd op 16 december 2015
http://www.gondola.be/nl/news/retai...-bedieningstoog

Eigen mening: Ik vind het concept van eigen bewaardoosjes meenemen naar de winkel een erg leuk initiatief! Vandaag de dag wordt er nog steeds te veel onnodig afval weggegooid. Door deze kleine en haalbare initiatieven is het mogelijk om onze afvalberg toch een beetje te verkleinen. De vraag is enkel of dit ook haalbaar is in de grotere supermarkten. Hier heb ik eerlijk gezegd wat mijn twijfels bij. Ikzelf bijvoorbeeld zou mij hier graag voor inzetten, maar ik ben ervan overtuigd dat er heel wat mensen geen aandacht voor hebben en dus ook niet zelf hun bewaardoosje naar de winkel willen meenemen. In de grotere supermarkten gaat dit initiatief daardoor wat te omslachtig worden denk ik. Hopelijk volgen er nog heel wat kleine supermarkten met dit milieuvriendelijk initiatief!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th December 2015, 16:36
Lien.H*bert Lien.H*bert is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Berlaar
Posts: 31
Wat een fantastisch concept! Het verbaast me dat het nog zo weinig bestaat. Het is slim van Bio-Planet om de keuze aan de klanten te laten of ze al dan niet eigen verpakkingen meebrengen. Ik denk dat ook grote supermarkten mee op de kar moeten springen. Natuurlijk zal de overstap bij Bio-Planet vanzelfsprekender zijn, omdat het cliënteel in grote mate al bewustere keuzes maakt op vlak van consumptie. In een Delhaize, Carrefour, Aldi, Lidl, … zal misschien niet iedereen meteen dolenthousiast zijn. Maar ook daar zullen er op termijn klanten zijn die ervoor gaan. Denk aan de plastic tassen. Tien jaar geleden kreeg je OVERAL een plastic zakje. Die gewoonte is op vrij korte tijd fel veranderd. Als ik ga winkelen, neem ik bijna altijd een herbruikbare tas mee. Waarom zou dat niet hetzelfde gaan met herbruikbare potjes?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th December 2015, 23:24
V*ronique.Jonghbloet V*ronique.Jonghbloet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Turnhout
Posts: 67
Het initiatief bestond volgens mij al in een of meerdere kleine zelfstandige winkels en persoonlijk vind ik dat dit iets is wat we moeten aanmoedigen. Het zou zorgen voor heel wat minder verpakkingsmateriaal en dit is positief voor het milieu maar ook voor de portemonnee van de klanten want hoe je het ook draait of keert, afvalt kost geld. Ik moet wel toegeven dat ik mij afvraag of ik die moeite wel zou doen. Niet dat het perse zoveel meer werk is maar nieuwe dingen of mogelijkheden zijn vaak nogal onwennig, hoe pak je zoiets aan? Bij de slager om de hoek kan ik het mij op zich wel voorstellen dat je kunt zeggen van:"Doe het maar in dit bakje." maar in echt een supermarkt? Mensen zullen aangemoedigd moeten worden en ik denk dat het belangrijk is dat mensen op voorhand goed weten waar ze zich aan moeten verwachten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.