actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th April 2016, 10:11
Elien.S*mers Elien.S*mers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Wommelgem
Posts: 93
Voor het eerst in 100 jaar zijn er weer meer tijgers

Voor het eerst in 100 jaar zijn er weer meer tijgers

De tijger blijft een bedreigde diersoort, maar voor het eerst in honderd jaar is het aantal in het wild levende grote roofkatten gestegen. Vanaf dinsdag zullen de 15 tijgerlanden zich in New Delhi beraden hoe het nu verder moet.

Het aantal in het wild levende tijgers is herzien naar 3.890 tegenover de geschatte 3.200 van 2010. Dat melden de natuurbehoudsorganisatie WWF en de dierenbeschermingsvereniging Global Tiger Forum. Daarmee is het bestand sinds 2010 met ongeveer een vijfde toegenomen.

“Voor de eerste keer in honderd jaar is het aantal in het wild levende tijgers na een contante daling ten minste in enkele landen weer gestegen”, zei Marco Lambertini, de internationale directeur van WWF. “Dat biedt grote hoop en toont ons aan dat we bedreigde soorten en hun habitat kunnen beschermen indien regeringen, lokale besturen en natuurbeschermers samenwerken”.

Aanleiding voor de inventarisatie is een driedaagse conferentie over de bescherming van de roofkatten, die dinsdag in de Indiase hoofdstad New Delhi begint. Daar komen ministers van de 15 landen samen waar nog tijgers in het wild leven of vermoed worden. Die bijeenkomst valt in de tussentijd na de eerste tijgerconferentie van 2010 en die van 2022.

In 2010 waren de tijgerlanden samengekomen in Sint-Petersburg. Toen bevond het aantal wilde tijgers zich op zijn diepste punt van 3.200 dieren. De ministers kwamen overeen om dat aantal tegen 2022 mogelijk te verdubbelen.

Groeiland India

De grootste groei sindsdien werd vastgesteld in India, waar de tijgerpopulatie met meer dan 500 dieren groeide naar naar schatting ruim 2.200 dieren. Ook in Nepal nam het aantal tijgers duidelijk toe, met bijna 200 ligt hun populatie daar met ongeveer twee derde hoger dan zes jaar geleden. Ook in Rusland en Bhutan is hun aantal gestegen.

In enkele gebieden, vooral in Zuidoost-Azië, worden echter duidelijk minder tijgers geteld. Zo deelde bijvoorbeeld Bangladesh, een buurland van India, vorig jaar mee dat in plaats van het eerder geschatte vierhonderdtal dieren er slechts ruim 100 in ‘s werelds grootste mangrovebos leven dat deel uitmaakt van Bangladesh. De waarschijnlijkheid is echter groot dat die teruggang te wijten is aan te optimistische schattingen uit het verleden. Modernere telmethodes, bijvoorbeeld met beelden via cameravallen in plaats van pootafdrukken, zijn betrouwbaarder. Over het algemeen kan een deel van de groeiende populatie bij de tijgers ook aan de verbeterde telmethodes liggen, luidt de commentaar van de WWF.

Illegale stropers

De grootste gevaren voor de grote roofkatten blijven de wildstroperij en de krimpende leefgebieden. Sinds 2000 telde het WWF bijna 1.600 illegaal gestroopte tijgers, die door de autoriteiten wereldwijd in beslag werden genomen. Dierenbeschermers waarschuwen bijvoorbeeld ook voor een in de Indiase deelstaat Madhya Pradesh geplande diamantmijn, die belangrijke leefgebieden van de tijger van elkaar zouden scheiden.

“Een sterk actieplan voor de komende zes jaar is van vitaal belang”, zei Michael Baltzer, hoofd van het WWF's Tiger Initiative. “De globale daling is een halt toegeroepen, maar er is nog steeds geen veilige plaats voor tijgers”.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160411_02230617

Eigen mening:
Dit artikel geeft me een beetje goede moed wanneer het op dierenbescherming aankomt. We zijn er nog lang niet om vele soorten te beschermen, maar dit gaat de goede kant op. Dat er betere telmethodes komen, vind ik een goede zaak. Zo kunnen ze correcter aangeven hoeveel tijgers er in welk land zich bevinden. Dan moet het ook bij tellen blijven. Ik begrijp dat ze deze dieren willen beschermen en in hun populatie willen doen stijgen. Daarom is het van belang, volgens mij, dat we deze dieren hun gang laten gaan in de eigen habitat. Teveel menselijke inmenging is niet goed, denk ik. Vandaar dat ik het goed vind dat ze duidelijk aanhalen dat er voor de bescherming een duidelijke samenwerking nodig is tussen vele partijen. Zowel met de overheden die vaak de gebieden voor andere (economische) redenen willen gebruiken, maar ook met de milieubeschermers en de samenleving ter plekke. Alle drie moeten ze het nut inzien om de dieren te laten leven en te laten groeien.
Nog al te vaak worden er natuurplekken weggehaald overal ter wereld en dan schrikken we ervan dat soorten uitsterven. Ook moet er strenger opgetreden worden tegen de stropers. Enkel door die twee factoren al aan te pakken, zie ik een kans om tegen 2022 de dierenpopulatie te doen stijgen. Toch vind ik het ook van belang dat we ons niet alleen focussen op de tijgers. Er zijn veel meer dieren bedreigd of laag in populatie-aantal. Zij zullen ook beschermd moeten worden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th May 2016, 12:54
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Meer tijgers

Mijn mening komt volledig overeen met de mening van Elien. Er zijn veel bedreigde diersoorten en het is belangrijk dat deze diersoorten in populatie toenemen. Elke diersoort is een belangrijke schakel in het ecosysteem. Als er een schakel wegvalt, heeft dit grote gevolgen voor alle andere schakels. Dan hebben we het niet alleen over dieren, maar ook over planten en alle andere levende organismen op aarde.
Ik vind het heel goed nieuws dat er meer tijgers geteld worden. Hierbij word ik niet meteen euforisch, omdat we het nieuws ook met een korrel zout moeten nemen. Er zijn meer tijgers, maar er moeten er zeker nog meer komen om de soort veilig te stellen. Ook valt het altijd af te wachten hoe correct de gegevens zijn, het zou niet de eerste keer zijn dat we voor de gek worden gehouden en dat ze enkel hetgeen verkondigen dat we willen horen. Ik hoop dat het naar de toekomst toe steeds beter zal gaan met de tijger. Het is een prachtig dier met een belangrijke functie in het ecosysteem.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.