actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th February 2016, 08:52
Sarah.G*ivers Sarah.G*ivers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Vosselaar
Posts: 78
Rijke gemeente mag meer afval op straat zetten

Rijke gemeente mag meer afval op straat zetten

Tegen 2022 mag de Vlaming gemiddeld 16 kilogram per jaar minder restafval weggooien dan nu. Dat is de norm die Vlaams minister van Milieu, Joke Schauvliege, wil opleggen. Maar die norm zal afhangen van waar u woont. Zo mogen rijkere gemeenten een pak meer afval op straat zetten, staat zaterdag in Het Laatste Nieuws.

“De ambitie is om het gemiddelde van 157 kilogram restafval per inwoner tegen 2022 te verlagen tot 141 kilogram. Maar om de doelstelling te halen, is maatwerk het uitgangspunt. Gemeenten verschillen immers sterk”, aldus de minister.

Zo ligt de doelstelling bij rijke, residentiële gemeenten zoals Sint-Martens-Latem, tegen 2022 op 158 kilogram per inwoner, terwijl een gemeente in de periferie, zoals Haacht, maar 116 kilogram mag hebben.

“Voor de ene gemeente is een lichtere vuilniszak makkelijker haalbaar dan voor een andere. Veel hangt af van het profiel”, merkt Christof Delatter op, afvalexpert bij de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG). “Wie meer gegoed is, consumeert meer en gooit dus meer weg. Ouderen ook, want die raken minder makkelijk in het containerpark.”

De koplopers zijn de kustgemeenten. Die krijgen 258 kilogram per inwoner als streefdoel, maar hebben veel tweedeverblijvers die geen officieel inwoner zijn. Om de afvalberg daar te drukken, komt er dit jaar nog een specifiek kustprogramma.

Bron: DS 20/02/2016

Mening: Dat de Vlaming tegen 2020 ongeveer 16 kilogram minder afval per jaar mag weggooien dan nu, lijkt me een goede zaak. Er wordt vandaag de dag zoveel afval geproduceerd, dat het tijd is voor actie. Er zijn zoveel manieren om minder afval te maken, dus waarom dan niet ineens iedereen een maximum opleggen dat lager ligt dan nu. Ik vind het echter wel een beetje absurd dat dit maximum zou verschillen naargelang je "profiel". Het zijn net die mensen die meer gegoed zijn (zoals mijnheer Christof Delatter zegt) die wat extra moeite moeten doen om hun afvalberg te verkleinen. Wat de kustgemeenten betreft, begrijp ik dat er een hoger maximum voorzien is. Zoals in het artikel staat zijn er daar meer tweedeverblijvers die geen officieel inwoner zijn. Bovendien gaan ze daar ook nog een specifiek kustprogramma uitwerken. Misschien moet er voor de rijkere gemeenten dan ook maar een specifiek programma uitgewerkt worden om de afvalberg te verkleinen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd March 2016, 19:12
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Minder afval op straat zetten

Mijn mening komt overeen met de mening van Sarah. Ik ben akkoord met de nieuwe regelgeving over het inperken van de hoeveelheid afval per inwoner per jaar. Ik ben niet akkoord met het idee dat rijkere mensen meer afval mogen verbruiken dan andere mensen. Is hun afval minder schadelijk dan? Dit lijkt mij eerder iets economisch dan iets ecologisch (zoals de mens altijd bezig is). Ik ben het er wel mee eens dat mensen aan de kust meer afval mogen verbruiken, omdat de kust veel toeristen trekt en er sowieso meer afval is. De regelgeving op zich vind ik daarom goed, maar de uitwerking ervan kan nog beter.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.