actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th November 2014, 13:29
alexander.c*aes alexander.c*aes is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: lichtaart
Posts: 26
Crevits wijst uitzondering op indexsprong af

Als er een indexsprong komt, dan zal die ook gelden in het onderwijs. Dat zegt Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V). De Christelijke onderwijsvakbond COC had eerder vandaag gesteld dat de indexsprong niet zou gelden voor het onderwijs.

In een gesprek in De Zevende Dag zei Crevits 'verrast' te zijn door de mededeling van het COC. 'Ik ben niet voor concurrentie tussen de mensen. Je kan onmogelijk zeggen: geen indexsprong voor leerkrachten, wel voor wie in fabriek werkt.'

De redenering van het COC is dat de federale regering geen indexsprong kan opleggen aan het onderwijs in Vlaanderen. Volgens de vakbond kan alleen de Vlaamse regering zo’n indexsprong doorvoeren. Crevits zegt in De Zevende dag wel 'een koele minnaar' van een indexsprong te zijn, maar ze laat dus uitschijnen dat er geen sprake zou zijn van een uitzondering voor het onderwijs.

Jos Van Der Hoeven, secretaris-generaal van de christelijke onderwijsvakbond COC, had eerder vandaag al geanticipeerd op een dergelijke reactie van Crevits. ‘Als de Vlaamse regering toch zou beslissen om de indexsprong door te voeren, dan vinden wij dat de besparingen in het Vlaamse onderwijs niet meer nodig zijn’, zei hij op VRT-radio. ‘Meer nog, dan kan de Vlaamse overheid bijkomende tewerkstelling creëren omdat de opbrengsten van de indexsprong groter zullen zijn dan die van de besparingen die zij bijkomend willen opleggen.’

Bron: De standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20141109_01366215

Mijn mening: Ik begrijp dat de vakbonden van het onderwijs er alles aan willen doen zodat leraren, directeurs,... geen lager loon krijgen maar ik begrijp zeker ook de regering. De besparingen zullen wel moeten gebeuren want België heeft het geld echt wel nodig om de staatsschuld te betalen. Nu dat de andere besparingen in het onderwijs misschien al genoeg zijn dat kan best zijn. Maar is het dan gerechtvaardigd om enkel bij het onderwijs de indexsprong niet te doen? Ik denk dat wij allemaal gelijk zijn en dus allemaal evenveel moeten afgeven van ons loon. Dus voor mij mag de indexsprong zeker komen want dat zorgt er dan weer voor dat de staatsschuld volgend jaar weer lager zal zijn, veronderstellende dat de regeringen er nu genoeg moeite voor doen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.