actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th February 2011, 20:20
NuyensEvelynne NuyensEvelynne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 146
Energiedrankjes zijn levensgevaarlijk voor jongeren

Energiedrankjes zijn enorm populair onder jongeren, maar blijken voor deze groep ook erg gevaarlijk. Volgens een Amerikaans onderzoek zouden drankjes zoals bijvoorbeeld (met) Red Bull, Goldpower en Bullit streng gereguleerd moeten worden door overheden.
De drankjes helpen om wakker te worden of te blijven en komen van pas bij situaties waarin een langdurige concentratie is vereist, zoals bij examens.

"Er is niet genoeg studie gedaan naar de effecten van deze energiedrankjes. Ze worden veel gebruikt door tieners en volgens een recent rapport zijn ze levensgevaarlijk."

Hartkloppingen, beroerte, hartaanval
Amerikaanse artsen sommen de gevaren, vooral veroorzaakt door een te hoge concentratie cafeďne, op in een rapport in het medische tijdschrift Pediatrics: hartkloppingen, beroerte, hartaanval, misselijkheid, benauwdheid, diarree, en zelfs een acute dood kunnen volgen op het gebruik.

4 of vijf keer zoveel
Volgens het rapport bevatten sommige blikjes vier tot vijf keer meer cafeďne dan andere frisdranken en sommige kinderen drinken meerdere blikjes op een dag. Steven Lipshultz, professor pediatrie aan de Universiteit van Miami schreef het rapport met een aantal collega's.

"Energiedrankjes moeten, net als tabak en alcohol, streng gereguleerd worden. Voor kinderen, tieners en jonge volwassenen is het niet vastgesteld welke hoeveelheid nog veilig is," aldus Lipshultz.

Mix met alcohol
Energiedrankjes verschenen bijna twintig jaar geleden in de supermarkten. Met felle kleuren en hippe namen schreeuwen de blikjes in de winkel om de aandacht van de jongeren. De drankjes worden ook gebruikt om te mixen met alcohol.

Frisdrankfabrikanten ontkennen het gevaar en stellen dat het gebruik van cafeďne veilig is. Wel adviseren zij consumenten die erg gevoelig zijn voor de stof goed de labels op de producten te bestuderen. (ap/mvdb)

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Ge...-jongeren.dhtml
Datum: 14/02/2011

Eigen mening:
Het is goed dat men maatregelen treft ter bescherming van jongeren. Het drinken van dergelijke dranken zou verboden moeten worden tot een leeftijd van 18 jaar. Vanaf dan zijn deze jongeren meerderjarig en zullen de meesten wel het verstand hebben om dergelijke dranken met mate te drinken. Het verbod van deze dranken voor jong volwassenen vind ik er net iets over. Volgens mij ben je op die leeftijd oud en wijs genoeg om te beslissen wat kan en niet kan.
In het artikel staat dat de frisdrankfabrikanten de gevaren van de energiedrankjes ontkennen. Het is nogal logisch dat ze dit doen. Hun verkoopcijfers zijn hun belangrijkste zorg, dus moeten ze wel hun producten bewieroken en zeker niets vermelden over de negatieve kanten van hun ‘geesteskind’. Slechte reclame is een slechte verkoop, een slechte verkoop leidt dan weer tot minder winst. En is het nu net niet die winst waar het in de zakenwereld in eerste instantie om draait.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th February 2011, 20:40
Lies.De.Kock Lies.De.Kock is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 74
Persoonlijk ben ik geen fan van energiedrankjes. Ze functioneren als 'oppeppers'. Natuurlijk wordt dit effect niet gerealiseerd door een kruidemengeling. Het kan niet anders dan schadelijke stoffen bevatten.

Een persoon in mijn omgeving heeft ooit haar examenperiode overleeft op energiedrankjes. Ze heeft de gevolgen dan ook twee weken na deze periode mogen ervaren. Slapeloosheid was een heel groot probleem. Het lichaam krijgt voortdurend prikkels om wakker te blijven en kent geen rust. Je put dus jezelf uit en je lichaam heeft tijd nodig om de stoffen te verwijderen.

Zelf zou ik kinderen niet vrijstellen aan dit product. Ze hebben dit voor niets nodig en beseffen nog niet volledig wat de gevolgen kunnen zijn.

Wanneer je 18 wordt , wordt je ook geacht volwassen te zijn. In sommige gevallen is deze volwassenheid nog ver te zoeken maar toch vind ik dat men dan zelf kan instaan voor de eventuele gevolgen. Ik ben zeker niet gekant tegen een leeftijdsgrens maar ik denk toch dat vele jongeren hiertegen zullen protesteren.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 15th February 2011, 21:29
Paulien.Detailleur Paulien.Detailleur is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vorselaar
Posts: 127
Citaat:
Orgineel gepost door Lies.De.Kock
Een persoon in mijn omgeving heeft ooit haar examenperiode overleefd op energiedrankjes. Ze heeft de gevolgen dan ook twee weken na deze periode mogen ervaren. Slapeloosheid was een heel groot probleem. Het lichaam krijgt voortdurend prikkels om wakker te blijven en kent geen rust. Je put dus jezelf uit en je lichaam heeft tijd nodig om de stoffen te verwijderen.


Idem. Ik ondervond niet enkel slaapproblemen, maar ben er ook serieus ziek van geweest. Mijn huisarts kon mij toen vertellen dat de symptomen zonder twijfel aan de energiedrankjes te wijten waren en dat ik niet de eerste student (en zeker niet de laatste) was die vlak na de examenperiode met dergelijke klachten te kampen had.

Het is ondertussen algemeen geweten dat energiedrankjes schadelijke gevolgen kunnen hebben. Jammer genoeg moeten de meeste mensen die eerst aan den lijve ondervinden voor ze deze waarschuwingen serieus nemen. Ik waag mij er in ieder geval niet meer aan, de voordelen wegen absoluut niet op tegen de nadelen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.