actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th May 2019, 19:45
Indy.Geeraerts
Gast
 
Posts: n/a
Vaarwel festivaltent?

Moeten Belgische festivals wegwerptenten verbieden?

Elk jaar worden er tonnen afval achtergelaten op festivals, waaronder ook wegwerptenten. Zestig festivals in het Verenigd Koninkrijk willen daarom de verkoop van goedkope festivaltenten stopzetten. Verschillende Belgische festivals steunen alvast het initiatief.

Je zal het waarschijnlijk zelf al gemerkt hebben: na een festival blijven soms honderden tentjes staan op de camping. De zogenaamde wegwerptenten, speciaal aangekocht voor het festival aan een spotprijs.
Elk jaar worden in Groot-Brittannië alleen al 250.000 tenten achtergelaten op festivals. Daarom organiseren zestig Britse festivals de campagne ‘Take Your Tent Home’. Hun doel? Verkopers aanzetten om hun tenten niet te promoten als ‘wegwerptenten’. Daarnaast willen ze ook de consumenten bewust maken van hun daden.

“De tenten zijn geen wegwerptenten, het hoort dus ook niet zo beschreven te worden. Het woord schrappen is al een eerste stap in de goede richting”, vertelt Nele Bigaré, woordvoerder van Rock Werchter.

75 ton afval
Niet alleen in Groot-Brittannië vormt achtergelaten festivalmateriaal een groot probleem. Na de vorige editie van Tomorrowland werd 75 ton materiaal op de camping achtergelaten. Het festival probeert daarom recyclage te stimuleren door wie sorteert te belonen.

“We stellen grote containers ter beschikking waar ze hun spullen kunnen achterlaten. Wie goed sorteert kan met een spaarkaart een gadget, CD of zelfs een festivalticket winnen”, vertelt Debby Wilmsen, woordvoerder van Tomorrowland. Het achtergelaten afval wordt doorverkocht in de kringwinkel Ecoso. En vanaf dit jaar kunnen festivalgangers de gerecycleerde tenten ook huren.

Gerecycleerde bierbekers
Ook Pukkelpop steunt de Britse campagne tegen wegwerptenten. Twee jaar geleden lanceerde het festival een campagne met de slogan ‘Alpaca take my tent back home’. Dit jaar komt de campagne er opnieuw, maar het festival wil nog een stapje verder gaan: voor de komende editie gerecycleerde bierbekers invoeren.

“De verzamelde flessen en bierbekers van de vorige editie willen we dit jaar recycleren tot bierbekers. Dat biedt een alternatief voor de herbruikbare bekers, want dat is momenteel nog niet haalbaar”, vertelt de woordvoerder van Pukkelpop Frederik Luyten. Of het project er effectief zal komen is echter nog niet duidelijk: “We werken eraan, het is een ambitieus project maar we hopen dat het tegen het festival klaar is.”

Voedselverspilling

Rock Werchter deelde onlangs de video van de Britse campagne op zijn verschillende sociale media kanalen. Maar niet alleen de wegwerptenten vormen een probleem, ook etenswaren in perfecte staat worden na het festival weggegooid of achtergelaten. “In samenwerking met voedselbanken wordt in elke comfortzone van The Hive een inzamelpunt ingericht voor voedseloverschotten”, vertelt Nele Bigar. Voor ander afval krijgen festivalgangers bij aankomst een restafval- en PMD-zak die ze tijdens of na het festival kunnen weggooien op de verschillende afvalpunten.

Nood aan een andere mentaliteit
De festivals willen duidelijk dat er verandering komt, maar het compleet verbannen van de wegwerptent is nog niet aan de orde. Maar over één ding zijn ze het zonder twijfel eens: er moet een mentaliteitswijziging komen. “Het is een maatschappelijk probleem dat op grotere schaal moet worden aangepakt”, vertelt Frederik Luyten. “Er is nood aan een mentaliteitswijziging en als ik kijk naar de jongeren die wekelijks protesteren voor een beter klimaat, dan kan ik dat alleen maar toejuichen.”


Bron: StuBru, 16 mei 2019
https://stubru.be/nieuws/moetenbelg...EloCOjcCY84LXxQ


Eigen mening:
Zelf ruim ik steeds mijn afzichtelijke, turquoise tent en andere rommel op na een festival.
Dit is niet altijd even makkelijk, maar oefening baart kunst.
Kijk maar naar Linde: https://www.youtube.com/watch?v=DVDwn4GI0bU

Wanneer ik afgelopen zomer rondom me heen keek zag ik dat veel festivalgangers hetzelfde deden en anderen hielpen met hun tentenstrijd. Doch zijn er enkelen die (met hun houten kop) vertrekken en de tent laten liggen...

Als je naar deze beelden kijkt, begrijp ik wel dat zulke festivals een enorme milieu-impact hebben. https://www.youtube.com/watch?v=7lm-b5Vu144
En dan zijn de plastic bekertjes nog niet meegerekend....

Ik vind het dan ook normaal dat men festivalgangers sensibiliseert om hun tent etc op te ruimen.
De verschillende initiatieven voor gerecycleerde of herbruikbare bekers (Gladiolen 2019) vind ik ook niet meer dan normaal ten tijde van zo'n klimaatactivisme. Het is ook gewoon zonde om een tent slechts een keer te gebruiken, niet?

Hopelijk zie ik dit jaar properdere campings...
Ben ergens wel benieuwd.

Laatst aangepast door Indy.Geeraerts : 16th May 2019 om 20:13.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th June 2019, 21:03
Indy.Geeraerts
Gast
 
Posts: n/a
Herbruikbare bekers

Herbruikbare bekers op Gladiolen zijn ook zonder waarborg een succes: "Maar 5 bekers moeten opruimen"

Het muziekfestival Gladiolen in Olen ging dit jaar plasticvrij, met een systeem van herbruikbare wisselbekers. En dat bleek een groot succes, ook zonder een waarborg. Mensen kregen er met andere woorden niets voor terug als ze hun beker weer inleverden. "We hebben 's nachts maar 5 bekers van de grond moeten oprapen, in plaats van met sneeuwschoppen duizenden bekers in vuilniszakken te moeten gooien", zegt organisator Kristof Geens aan StuBru. "De mensen zijn hier klaar voor."


Afgelopen weekend vond de 20e editie van het muziekfestival Gladiolen in de Kempense gemeente Olen plaats. Met een nieuwigheid: het festival ging helemaal plasticvrij, met een systeem van wisselbekers voor drank. En dat was een groot succes. Organisator Kristof Geens legde vanmorgen bij StuBru uit hoe het systeem in zijn werk ging.

"We hebben geïnvesteerd in 30.000 herbruikbare bekers voor wie een pintje of frisdrank bestelde. Als hun drankje op was, konden mensen hun beker terug inleveren in de 60 inzamelpunten die we op het festivalterrein gezet hadden. Er liepen ook teams rond om de bekers in te zamelen. De bekers werden vervolgens industrieel gereinigd en weer naar de toog gebracht, zodat ze opnieuw konden worden gebruikt."

De wisselbekers waren een enorm succes, vertelt Geens. Zelfs zonder een waarborg, mensen kregen er dus niets voor terug als ze hun drankbeker inleverden. "Anders moeten we met een heel team om 3 uur 's nachts duizenden bekers met sneeuwschoppen van de grond scheppen en in vuilniszakken gooien. Ik denk dat we nu 5 bekers hebben moeten oprapen, iedereen kon snel zijn bed in." Het was ook voor het publiek een fijnere festivalervaring. "Het was veel aangenamer om niet door een laagje bekers te moeten stappen."

"Mensen zijn hier klaar voor"
Speciaal was een ondergronds buizensysteem om de bekers op te vangen en te transporteren. "Je kan het vergelijken met het eendjeskraam op de kermis, buizen waar water door stroomt, waar je je beker in kan leggen, en die beker belandt dan bij de afwas-unit. Dat heeft fantastisch gewerkt. We hebben een deel van dat systeem open laten liggen, we zagen dat er de hele tijd mensen stonden naar te kijken.

Geens is vooral het publiek van Gladiolen dankbaar, dat heel enthousiast was. "We merken dat de mensen hier klaar voor zijn. We hebben bewezen dat er heel veel mogelijk is als organisatie en publiek goed samenwerken." Volgend jaar wil het festival opnieuw met wisselbekers werken.

Vanaf volgend jaar zijn wegwerpbekers op festivals verboden. Iedere organisator moet dan op zoek naar andere methodes om bekers te recycleren of opnieuw te gebruiken.


Bron: VRT, 11.06.2019
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/0...FxviJyoiPppiPI4
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.