actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th May 2014, 19:35
T*ssa.Mertens T*ssa.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herentals
Posts: 141
Peeters: "Verschuiving vluchten Zaventem volledig uitgesloten"

Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) is het grondig oneens met zijn Waalse evenknie Rudy Demotte (PS) en federaal staatssecretaris Melchior Wathelet (cdH), die voorstellen om activiteiten van Brussels Airport in Zaventem te verschuiven naar Luik en Charleroi. Volgens Wathelet zou dat noodzakelijk zijn indien de Vlamingen niet aanvaarden dat er iets moet gedaan worden aan de geluidsoverlast voor de Brusselaars.

"Als er te veel geluidshinder is in Vlaanderen en in Brussel, dan zijn er andere oplossingen mogelijk. Bijvoorbeeld Luik of Charleroi", zei staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet vanmorgen in 'De Ochtend' op Radio 1. "Daar is een potentieel dat gigantisch groot is. Wij willen ook meer jobs en economische activiteit in Wallonië", verklaarde hij. "We hebben veel geïnvesteerd in de luchthavens, dus we zijn bereid om de capaciteit te verhogen." Waals minister-president Rudy Demotte (PS), ook uitgenodigd in 'De Ochtend', ging akkoord.

Maar Peeters is het daar dus niet mee eens. "De uitspraken van Wathelet en Demotte dat er activiteiten van Zaventem verplicht naar Charleroi of Luik zouden moeten verhuizen, is voor Vlaanderen volledig uitgesloten. Wij zullen niet toelaten dat Zaventem beknot wordt in zijn economische ontwikkelingsmogelijkheden. Een verschuiving naar Luik of Charleroi is ook nefast voor de Nederlandstalige - en overigens ook Franstalige - tewerkstelling op Zaventem", aldus Peeters in een vlammende persmededeling. Na het belangenconflict dat de Vlaamse regering vorige week indiende tegen de beslissing van Wathelet, zijn de standpunten dus nog niet dichter bij elkaar gekomen.

44.000 jobs dankzij Zaventem
Peeters wijst erop dat de luchthaven van Zaventem een jaarlijkse economische toegevoegde waarde van 3,3 miljard euro heeft en voor meer dan 20.000 directe en 24.000 indirecte jobs zorgt. Van de 20.000 directe werknemers wonen er bijna 3.000 in het Brussels gewest en 2.300 in Wallonië.

"Vlaanderen neemt zijn deel van de hinder van de luchthaven op zich, maar pleit voor een eerlijke spreiding van de hinder. Het is belangrijk dat bij die eerlijke spreiding ook de gemeenten van het Brusselse Gewest hun deel opnemen, op zo'n manier dat het voor iedere omwonende draaglijk is", zo waarschuwt Peeters zijn federale collega Wathelet nog.

"Solidariteit tussen Noord en Zuid in België, tussen Vlamingen en Franstaligen, betekent dat men elkaars groeipolen ondersteunt omdat men ervan overtuigd is dat iedereen daar beter van wordt", aldus nog Peeters.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/942/Economie/article/detail/1883841/2014/05/12/Peeters-Verschuiving-vluchten-Zaventem-volledig-uitgesloten.dhtml

Mening:
Ik vind eigenlijk het ander voorstel beter. Als de Brusselaars hinder ondervinden van het geluid, dan kunnen we dit toch op een andere manier oplossen. Samenwerken lijkt mij nooit een slecht plan. We kunnen eventueel minder vliegtuigen laten opstijgen in Zaventem en meer in Charleroi? Dit is toch voor iedereen een succes? Ik begrijp dat Kris Peters dit niet wil, want uiteindelijk wat gaan we doen als België gaat splitten? Vlaanderen moet ook zijn troeven behouden, waaronder een luchthaven. Op dit vlak begrijp ik Kris Peeters wel. Uiteindelijk is het voor Vlaamse politici altijd moeilijk om te delen met de Waalse. Ze zien het als hun eigen 'kind'. Onderling delen maakt het moeilijk. Als onze luchthaven voor zoveel jobs dient, dan zou ik onze luchthaven wel behouden. Verder denk ik wel, dat onderling delen een mogelijkheid moet zijn. Samen staan we sterk, toch?
__________________
Life is Just a Game
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.