actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st October 2013, 13:43
Elias.D*naux Elias.D*naux is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Lier
Posts: 20
VUB wil Rilatine inzetten bij volwassen stotteraars

De Vrije Universiteit Brussel (VUB) start een studie naar de mogelijkheden van het ADHD-middel Rilatine om volwassen stotteraars te behandelen. De onderwijsinstelling wil naar aanleiding van Wereldstotterdag extra aandacht besteden aan stotteren en zoekt proefpersonen voor het onderzoek.

Driekwart van de behandelde stotteraars stottert niet meer als ze volwassen zijn, maar voor de mensen die op volwassen leeftijd wel nog stotteren, is er nog geen oplossing. De vakgroep huisartsengeneeskunde van de VUB start daarom samen met de afdeling neurolinguistiek van de Franstalige ULB een onderzoek om ook die categorie te kunnen helpen.

Amfetamines
Volgens de onderwijsinstelling is uit eerder onderzoek gebleken dat amfetamines een gunstige invloed hebben op stotteren, maar die hebben dan weer onaanvaardbare nevewerkingen als hartaanvallen en beroertes en kunnen dus niet gebruikt worden. Het geneesmiddel Rilatine is eraan verwant, maar vertoont de bijwerkingen niet. Uit een eerste vaststelling blijkt dat ook Rilatine stotteren kan verminderen, doordat het onder meer de vrijlating in de hersenen stimuleert.

100.000 Belgen
De onderzoekers zijn nu op zoek naar volwassen stotteraars die een eenmalige dosis Rilatine willen innemen om het effect op stotteren te onderzoeken. Zij kunnen zich aanmelden via www.stotteraar.be. Naar schatting stotteren in België 100.000 mensen.

Bron: De Morgen
Eigen mening: Ik vind het goed dat de wetenschappers stotteren naar voor brengen, want blijkbaar is het wel degelijk een probleem bij volwassenen. Als rilatine echt werkt om het stotteren te verminderen dan vind ik wel dat dit gebruikt kan worden, als er natuurlijk geen andere gevolgen aan vast hangen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd October 2013, 14:26
Shana.Loeckx Shana.Loeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 108
Vanmorgen heb ik op de radio gehoord dat het Wereldstotterdag is. Men heeft iemand opgebeld die stottert. Deze persoon vertelde over hoe lastig hij het vond dat mensen hem steeds willen aanvullen. Hij denkt dat mensen zich ergeren aan hem en daarom snel zijn zinnen willen afmaken.

Ik denk dat ik vroeger ook eerder geneigd zou zijn geweest om een stotteraar aan te vullen. Maar nu ik deze reactie heb gehoord, zal ik hier toch in de toekomst op proberen letten. Tijdens mijn korte stage zal ik ook een stotteraar in de klas hebben. Ik denk dat ik nu beter voorbereid ben op hoe ik met hem moet omgaan.

Relatine gebruiken om dit probleem te verhelpen lijkt misschien op het eerste vlak een goede oplossing. Maar tegenwoordig grijpt men zo snel naar medicatie. Ik denk dat we hier toch voor moeten oppassen anders evolueren we naar een samenleving waar we alleen in kunnen functioneren met pillen. En dat is toch niet de bedoeling!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.