actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st May 2013, 17:21
E*ilie.Payne E*ilie.Payne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herentals
Posts: 101
Kerk wil geen voorgangers meer voor uitvaarten in crematoria

Kerk wil geen voorgangers meer voor uitvaarten in crematoria

In de crematoria die in de toekomst gebouwd worden, worden vanuit de katholieke Kerk geen voorgangers gemandateerd om er afscheidsplechtigheden te leiden. In de reeds bestaande crematoria zal de mandatering van voorgangers (priesters, diakens, gebedsleiders) voor het leiden van christelijke afscheidsplechtigheden tegen 1 januari 2015 worden afgebouwd. Een precies tijdstraject wordt per bisdom uitgewerkt na overleg met de directies van de afzonderlijke crematoria. Dat hebben de Vlaamse bisschoppen beslist.

Families die in een crematorium een laatste gebed willen bij het stoffelijke overschot van de overledene, kunnen daarvoor ook in de toekomst een beroep doen op de katholieke Kerk. Het gaat hierbij echter niet om een volledige afscheidsplechtigheid maar om een kort gebedsmoment dat te vergelijken is met het gebed dat op het kerkhof kan plaatshebben. De afzonderlijke bisdommen zullen afspraken maken met de crematoria over de concrete modaliteiten van dit gebedsmoment.

"Uitvaartliturgie dreigt haar betekenis te verliezen"
"Als bisschoppen erkennen wij het maatschappelijke belang en de eigen rol van de crematoria, waar mensen geholpen worden om afscheid te nemen van hun overledenen. Wij willen daarbij de huidige situatie van levensbeschouwelijk pluralisme ernstig nemen. Evenzeer zijn wij overtuigd van de blijvende waarde van de katholieke uitvaartliturgie. De uitvaartliturgie dreigt haar betekenis te verliezen wanneer ze helemaal losgemaakt wordt van de geloofsgemeenschap. Daarom wordt de uitvaartliturgie in principe gevierd in de parochiekerken. Wij roepen dus de families die een katholieke uitvaartliturgie wensen, op om zich te richten tot de parochies", aldus de Vlaamse bisschoppen.

In 2003 erkenden de Vlaamse bisschoppen officieel de mogelijkheid om in de toen bestaande crematoria mensen te mandateren die daar in naam van de katholieke Kerk een gebedsmoment konden leiden. Dit was bedoeld als een parallel van de gebeden op het kerkhof, aansluitend op de uitvaartliturgie in de parochiekerk. In de praktijk is dit afscheidsgebed in vele gevallen echter uitgegroeid tot een meer uitgebreide plechtigheid die de liturgische viering in de kerk vervangt, wat de bisschoppen betreuren

Bron: De Morgen, 01/05/2013. http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...rematoria.dhtml

Persoonlijke mening

Op vlak van begrafenissen ben ik zelf eerlijk gezegd wat 'van de oude stempel'. Niet dat ik tegen cremeren ben, integendeel... Maar ik vind dat je ofwel een katholieke uitvaart in de kerk kiest, ofwel een gebed/stiltemoment in het crematorium. Een priester een gebed laten doen in het crematorium vind ik een raar idee. Ik ben volledig akkoord met 'de blijvende waarde van de katholieke uitvaartliturgie'. Voor velen is het gewoon een vanzelfsprekendheid dat er een plechtigheid is in de kerk, of de gestorvene in kwestie gecremeerd is of niet. Het helpt sommigen in het rouwproces om echt afscheid te kunnen nemen. En net omdat het rouwproces voor iedereen anders is, vind ik het goed dat er een keuze is. Hier wil ik dan wel aan toevoegen dat ik van mening ben dat je ofwel het ene ofwel het andere kiest, maar niet een mix van de twee.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.