actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th October 2011, 09:31
dries.crauwels dries.crauwels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Essen
Posts: 54
Onderhandelaars straks opnieuw rond de tafel

Formateur Elio Di Rupo en de zes regeringsvormende partijen hebben woensdagavond rond 23.30 uur hun werkzaamheden van de dag stopgezet. Ze discussieerden hoofdzakelijk over de hervorming van de arbeidsmarkt, maar hakten nog geen knopen door. Donderdag om 11.00 uur gaan ze opnieuw rond de tafel zitten.

Di Rupo en de twaalf vertegenwoordigers van de zes partijen zaten woensdag sinds de middag samen in het voorzitterschap van de Kamer. Ze onderhandelden een hele dag over de hervorming van de arbeidsmarkt en maatregelen om meer mensen aan het werk te krijgen. In de formateursnota zijn daarover verschillende voorstellen te vinden. Die nota werd paragraaf per paragraaf onder de loep genomen.

Er kwam nog geen enkele concrete maatregel tot stand, ook al lijkt over een aantal principes wel een consensus te groeien. Dat is onder meer het geval voor het degressief maken van de werkloosheidsuitkeringen - een maatregel die in de nota-Di Rupo wordt gepropageerd - en het moeilijker maken van brugpensionering. Over hoe dat allemaal concreet moet gebeuren, zal echter nog een robbertje moeten uitgevochten worden.

Ook over het verstrengen van het systeem van wachtuitkeringen - schoolverlaters die na x aantal maanden een uitkering genieten - wordt duchtig gediscussieerd. De liberalen willen op zijn minst uitsluiten dat schoolverlaters tot hun pensioen een uitkering krijgen zonder ooit te hebben gewerkt, wat nu in een beperkt aantal geval nog altijd gebeurt. Langs Vlaamse kant lijkt dit aanpakken geen problemen op te leveren.

De verschillende pistes die woensdag op tafel lagen, worden donderdag in een werkgroep voort onderzocht. De centrale onderhandelingsgroep zal zich ondertussen - vanaf 11.00 uur - over de hervorming van de pensioenen buigen. Het ziet ernaar uit dat alle aandacht vrijdag en tijdens het weekend dan opnieuw uitgaat naar de begroting en de zoektocht naar 10 miljard euro, om zo het tekort voor volgend jaar te beperken tot 2,8 procent van het bbp.


De Standaard - 20 oktober 2011

Mening:
"Ze discussieerden hoofdzakelijk over de hervorming van de arbeidsmarkt, maar hakten nog geen knopen door." Ik vraag mij echt af, of er een probleem komt dat direct van de baan kan worden geschoven, want ik heb het gevoel dat de onderhandelaars tegenwoordig discussiëren over wie gelijk heeft en wie niet. In plaats van te discussiëren wat er nu het beste is voor België.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st October 2011, 10:59
Valerie.Pandelaers Valerie.Pandelaers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Vorselaar
Posts: 99
Ik volg Dries in het gevoel dat de onderhandelaars hun gelijk willen halen. Overal, en op elk gebied zijn de onderhandelaars aan het strijden over wie er nu het laatste woord krijgt over een bepaald onderwerp. (Ik denk ook aan de Groenen die uit de regering gezet zijn, omdat vooral Open VLD dit wou, Sp.a bijvoorbeeld zag een regering met de groenen wel zitten, maar ik heb het gevoel dat er in België en al een tijdje geen plaats meer voor overleg is.)
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.