actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th December 2016, 23:26
Toon.V*nHoof Toon.V*nHoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Vosselaar
Posts: 70
De Wever ongemeen hard voor ‘politieke’ koning Albert

N-VA-voorzitter Bart De Wever vindt dat koning Albert bij momenten optrad als spreekbuis van oud-premier Elio Di Rupo en de PS. Dat zegt hij in een reportage van het VTM magazine Royalty, die vanavond werd uitgezonden.
'Ik denk dat ik de waarheid geen geweld aandoe als ik zeg dat in 2010 de koning er alles aan gedaan heeft om het mij zo moeilijk mogelijk te maken', aldus De Wever. 'Je ziet dat alleen al aan de hoeveelheid initiatief dat er is gegeven aan diverse spelers. Wij waren veruit de grootste partij, maar de kleinste initiatiefnemer.' De koning speelde toen volgens De Wever een duidelijke politieke rol.

Ook vindt De Wever de kerstboodschap van de koning dat jaar bijzonder politiek.'In de verwarde tijden die we nu meemaken, moeten we waakzaam blijven en de populistische betoogtrant helder doorzien', stelde de koning toen. Volgens de N-VA-voorzitter zat er in die boodschap 'een duidelijke politieke opinie' die 'niet eens zo subtiel' verstopt was. 'Iedereen heeft ze wel herkend, dat was de stem van Di Rupo die door de monarchie sprak.'

Vorige zondag stelde Di Rupo in Royalty dat hij de koning in 2013 vroeg om het nieuws over de troonsafstand drie maanden stil te houden. Want de oud-premier vreesde dat de N-VA het land zou ontwrichten. De Wever noemde die aantijging 'grotesk'. 'Zelfs de ergste tegenstander van mijn partij kan toch niet bevatten dat ik het land zou destabiliseren omdat de koning zijn pensioen wil nemen.'

bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20161225_02644694

Mening: Als we even door de sensationele boecht heen lezen die de journalist van een interessant onderwerp heeft gemaakt heen lezen, komen we bij de kern van de zaak: in welke mate kan en mag de koning onze politiek beďnvloeden?
Voor mij is dat antwoord heel eenduidig: niet. Wij noemen België een monarchie, maar onze koning heeft nagenoeg geen uitvoerende macht meer. Ons land wordt bestuurd vanuit de Wetstraat. Dat maakt deze zaak zo tweezijdig. Langs de ene kant wordt er nog naar de koning geluisterd omdat hij de koning is, waardoor hij in feite nog enige macht heeft via invloed. Dat betekent dus ook dat hij politiek neutraal zou moeten blijven. Langs de andere kant heeft hij quasi geen politieke uitvoerende macht en kan hij zeggen wat hij wil. De koning is tenslotte een mens die zijn mening mag uiten.

Een type Bart De Wever dat dan van elk woord dat hij hoort een rechtstreekse aanval naar zijn partij maakt, is een typische oppositiehouding. Die is er na alle jaren als toppartij nog niet uit. De reflex om nee te zeggen op alles en meteen in de verdediging te gaan is fout. Zet je voorbij dat basisprincipe en zoek in plaats van de 'nee' naar de 'ja, indien... '. Ik hoop dat de Belgische politiek daar nog enigszins in kan groeien en kwesties als '... maar die heeft DAT gezegd' achterwege kunnen blijven.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.