actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th October 2017, 11:36
Elien V*rhaegen Elien V*rhaegen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: turnhout
Posts: 40
Francken: ‘Sluit niet uit dat Puigdemont asiel aanvraagt in België’

Francken: ‘Sluit niet uit dat Puigdemont asiel aanvraagt in België’

De afgezette Catalaanse minister-president Carles Puigdemont kan bij ons politiek asiel aanvragen. Dat heeft staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken gezegd aan VTM Nieuws.

De euforie van vrijdagmiddag is helemaal weg bij Carles Puigdemont, want niet lang na de stemming voor onafhankelijkheid werd de Catalaanse minister-president afgezet door de Spaanse premier Mariano Rajoy. Die laatste dreigt er nu zelfs mee om Puigdemont te vervolgen, want in Spanje staat in de grondwet dat het strafbaar is om je als deelstaat af te scheuren.

Als het zover komt, is België een mogelijke uitweg voor Puigdemont. Want ons land is een van de weinige Europese landen waar Europeanen zelf asiel kunnen aanvragen. ‘Het is niet onrealistisch’, zegt Theo Francken (N-VA), staatssecretaris voor Asiel en Migratie. ‘Het is niet aan mij om een welkomstcomité te organiseren, dat zou er wel wat over zijn, maar als Catalanen asiel aanvragen in België dan is dat volgens de wet mogelijk. En dan zal hun asielaanvraag zoals alle andere asielaanvragen op een objectieve, correcte en onafhankelijke manier bekeken worden, wat de Spanjaarden daar ook van mogen vinden.’

Spanje kan dan om de uitlevering van Puigdemont vragen om hem te kunnen vervolgen. ‘Dan begint een hele juridische procedure’, zegt Francken. ‘Dan is het aan een rechter van de burgerlijke rechtbank om te beslissen. Als hij effectief asielbescherming krijgt omdat hij een politiek vluchteling is, zal het niet eenvoudig zijn om hem uit te leveren aan Spanje. Het Europese recht primeert.’

Bron: De Standaard: 29 oktober 2017 9:45
http://www.standaard.be/cnt/dmf20171029_03158774

persoonlijke bespreking

Ik vind het goed dat in België mensen asiel kunnen aanvragen wegens politieke redenen. Maar in dit geval vind ik een een beetje onterecht dat catalanen die zelf voor onafhankelijkheid kiezen bij ons asiel komen aanvragen. Ik vind het wel goed dat mensen die niet onafhankelijk willen zijn bij ons asiel aanvragen. Zij zijn de duppe van heel het onafhankelijkheidprotest. Voor deze personen begrijp ik dat ze zich niet meer veilig voelen in hun eigen staat en er van weg willen. Maar voor de mensen die wel onafhankelijk willen worden van Spanje vind ik het onterecht dat deze asiel komen aanvragen bij ons.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.