actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th October 2011, 15:53
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
MR wil meer inspanningen van regio's

De MR wil dat de gewesten een grotere inspanning leveren bij de sanering van de begroting. Dat herhaalde MR-voorzitter Charles Michel maandag na afloop van het partijbureau van de Franstalige liberalen. Volgens Michel is het logisch dat Vlaanderen daarbij meer doet dan de andere regio's.

Om 2012 met een tekort van 2,8 procent van het bbp af te sluiten, moeten de onderhandelaars op zoek naar ongeveer 10 miljard euro. Vorige vrijdag raakte al bekend dat de liberalen bij de regeringsonderhandelingen een grotere bijdrage van de gewesten aan de budgettaire inspanning vragen.

Maandag herhaalde Michel die boodschap. 'Iedereen moet zijn verantwoordelijkheid nemen, ook de gewesten', stelde de MR-voorzitter. 'Niet vragen om deel te nemen zou onrechtvaardig zijn'. Michel vindt het niet kunnen dat, zoals Di Rupo voorstelt, de federale overheid 9,9 miljard moet besparen, terwijl alle gewesten samen hun uitgaven slechts met 440 miljoen euro moeten doen inkrimpen.

Vlaanderen

Michel vindt dat Vlaanderen de grootste inspanning moet doen. 'De economische toestand is beter in Vlaanderen.' Bovendien heeft Vlaanderen volgens Michel veel te winnen bij een goed federaal beleid.

Michel stelde dat bij de start van de onderhandelingen was afgesproken dat formateur Elio Di Rupo overleg zou plegen met de ministers-presidenten om na te gaan wat hun bijdrage aan de begrotingsoefening zou zijn. Nu blijkt dat dit gesprek pas voor de begrotingen vanaf 2013 zou gelden. Bovendien is, sinds het advies van de Hoge Raad voor Financiën in maart, de inspanning die moet worden geleverd verdubbeld, aldus Michel.

De MR wil ten slotte de 'spilzucht' in de gewesten aan te pakken. Michel somde een aantal 'zinloze uitgaven' in Brussel en Wallonië - waar de MR in de oppositie zit - op, voor een totaal bedrag van 191 miljoen euro.

Bron: De Standaard

Mijn mening:
Ik vind niet dat Vlaanderen meer moet betalen dan de andere regio's. Men zou een eerlijke verdeling tussen alle regio's moeten maken. Vooral het laatste zinnetje van het artikel ergert mij. Michel somt daar een aantal 'zinloze uitgaven' in Brussel en Wallonië op. Het is denk ik door daar komaf mee te maken, dat de financiën in het zuiden van ons land op orde zullen komen. Zinloze uitgaven en een slechte begroting moeten aangepakt worden, daar moet Vlaanderen niet extra voor gaan betalen! Ook de Vlaamse partijvoorzitters zijn het niet eens met de vraag van Michel. Ook enkele Franstaligen keuren de boodschap van Michel niet goed. Ik vind het ook zeer ongewoon dat Michel zijn boodschap verklaarde in de perszaal van het partijhoofdkwartier van de MR. Michel heeft blijkbaar de gewoonte om zijn eisen uit te smeren in de pers. Dat is niet goed voor het zinnetje de sfeer is goed, Michel!

Laatst aangepast door nic.andriessen : 24th October 2011 om 18:48.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.