actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd November 2015, 20:20
célinefrison célinefrison is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Geel
Posts: 55
CD&V pleit opnieuw voor strenger straffen vluchtmisdrijf

De straffen op het plegen van vluchtmisdrijf bij bepaalde ongevallen moeten hoger. Dat vinden CD&V-kamerleden Jef Van Den Bergh aan VRT. Vorig jaar deed ook partijgenoot Dirk Claes al een soortgelijke oproep in De Standaard. Minister Koen Geens wil alle verkeersmisdrijven strenger aanpakken.

Muhamad A., die vermoedelijk het ongeval veroorzaakte waarbij woensdag de 12-jarige Merel omkwam, sloeg op de vlucht en gaf zich pas vandaag aan. Voor het vluchtmisdrijf riskeert hij maximaal twee jaar gevangenisstraf.

Te weinig, vindt Jef Van den Bergh, lid van de Kamercommissie Verkeer voor CD&V. ‘In bepaalde gevallen, zeker bij recidive, kunnen we de straf ruimer maken. Bij wijze van spreke zelfs verdubbelen.

‘Het verstrengen van de straf is zeker mogelijk, en kan dienen als belangrijk afschrikelement’, vindt ook partijgenoot Raf Terwingen. Die pleit ook voor alternatieve straffen, zoals het verbeurdverklaren van de wagen, om de daders te ‘raken in hun mobiliteit’.

Geens: 'Schandelijke' overtreders harder straffen

Partijgenoot en minister van Justitie Geens pleit voor strengere straffen voor alle mensen die de verkeerswetgeving 'schandelijk' overtreden. Hij denkt daarbij ook aan zware werkstraffen. 'Bijvoorbeeld in omgevingen waar slachtoffers van dergelijke misdrijven worden verzorgd.'

Het is niet de eerste keer dat de christendemocraten aan de alarmbel trekken. Vorig jaar waarschuwde Senator Dirk Claes in De Standaard al voor het hoge aantal ongevallen met vluchtmisdrijf. ‘Maak de wet veel strenger voor vluchters die zich pertinent weigeren aan te geven’, eiste hij toen.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151103_01952661
Datum: 3/11/2015

Eigen mening:
Dit zou zeker een goede maatregel zijn. Je hoort de laatste tijd heel veel over ongevallen met vluchtmisdrijf. Dit is iets wat niet door de beugel kan. Een ongeval veroorzaak je niet met opzet, maar je kan zeker wel stoppen als je er eentje veroorzaakt. Vluchtmisdrijf plegen doe je gewoon niet uit respect voor het slachtoffer. De straffen die ze nu geven zijn gewoon niet streng genoeg. Het leven van de familie van slachtoffers is kapot. Het idee om te werken met slachtoffers vind ik zeker goed. Zo zien deze mensen wat voor gevolgen zo'n ongeval kan hebben. Dit zouden ze moeten doen als er sprake was van alcohol, drugs, overdreven snelheid...bij het veroorzaken van een ongeval. De bestuurders moeten hier zeker en vast een grote les uit leren!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th November 2015, 07:33
L*ndy Luyten L*ndy Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Beerse
Posts: 80
De straffen op het plegen van vluchtmisdrijf bij bepaalde ongevallen moeten hoger. Hier ben ik het zeker mee eens. Er gebeurt een gruwelijk ongeluk, met een dodelijk slachtoffer en mensen rijden door. Ten eerste kan ik er met mijn verstand al niet bij dat mensen doorrijden. In onze maatschappij is het zo ver gekomen dat mensen vluchtmisdrijf plegen. Er gebeurt een ongeval en ze rijden er van weg. Dit kan in eerste instantie een reactie uit angst zijn. Dat er mensen zijn die zich hierna niet aangeven, dat zal ik nooit begrijpen. Dit wil zeggen dat ze zelfs geen wroeging krijgen of toch zeker niet genoeg om de verantwoordelijkheid op te nemen voor hun daden.

De straffen die mensen krijgen voor vluchtmisdrijf zijn belachelijk mild. Zo kreeg Muhamad A., die vermoedelijk het ongeval veroorzaakte waarbij de 12-jarige Merel omkwam maximaal twee jaar gevangenisstraf. Dit terwijl hij op de vlucht sloeg en zich pas maandagnamiddag aangaf bij de politie. Persoonlijk vind ik dit veel te weinig. De straffen moeten strenger. De gevangenisstraffen moeten langer worden en zelf vind ik het een goed voorstel om de daders een straf te geven rondom mobiliteit. Laat hen werken rond verkeer en veiligheid. Laat hen, waar het mogelijk is, werken met of voor de slachtoffers. Zoals Geens zegt : 'Laat verkeersovertreders werken met slachtoffers'. Hier moet wel gekeken worden naar wat mogelijk is en wat niet.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.