actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th December 2004, 03:10
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
't Is niet gemakkelijk...

Lekkende migratiestop blijft - Politici fluiten Centrum voor Gelijke Kansen terug


BRUSSEL - De Vlaamse partijen staan niet te springen om de dertig jaar oude migratiestop in te trekken. Ze sturen het idee van de directeur voor het Centrum voor Gelijkheid van Kansen, Jozef De Witte, terug naar af. Hij stelt voor het beleid bij te sturen, omdat ondanks de migratiestop toch jaarlijks tienduizend vreemdelingen België binnenkomen.


DE Witte noemt het herinvoeren van de legale migratie een belangrijk instrument om mensenhandel en illegale instroom van vreemdelingen in te dijken. Als die vele illegale reizigers onder bepaalde voorwaarden een alternatief krijgen, zullen ze volgens hem veel minder geneigd zijn tot clandestiene migratie.

De overheid moet volgens de directeur van het Centrum minstens de moed hebben om over de zaak te debatteren, in het besef dat jaarlijks 30.000 tot 40.000 vreemdelingen België binnenkomen via gezinshereniging, asiel, studentenvisa en arbeidsvergunningen.

Bij VLD, CD&V, SP.A en Vlaams Belang kreeg De Witte gistermiddag al een ,njet'. Zij geven wel toe dat migratie het vraagstuk van de toekomst is, maar twijfelen zeer aan het nut van een intrekking van de migratiestop.

SP.A-voorzitter Steve Stevaert en CD&V-ondervoorzitter Cathy Berx wijzen erop dat Vlaanderen heel wat allochtone werklozen kent. Eerder dan nieuwe vreemdelingen aan te trekken, moeten volgens hen de aanwezige allochtonen op de arbeidsmarkt worden ingezet.

Berx: ,,Het is bovendien een illusie te denken dat met een legale migratie de illegalenproblematiek wordt opgelost. Hij die er volgens de quota net afvalt, zal toch nog binnen willen. De VS hebben een systeem van green cards, en toch veel illegalen.''

Stevaert: ,,Is het goed voor die landen dat wij hun sterke krachten weghalen? Is het goed voor ons dat wij nieuwe werklozen importeren?''

Bij de VLD kan het idee van de De Witte rekenen op een debat op lange termijn, in de vorm van een beperkte economische migratie. Volgens Bart Somers is de zaak nu niet aan de orde, en is het helemaal geen goed idee de migratiestop af te zwakken of af te schaffen. De liberale voorzitter zegt dat dankzij het huidige beleid de druk van inkomende asielzoekers en illegalen al is afgenomen.

Binnen de VLD was minister van Binnenlandse Zaken Patrick Dewael eind vorig jaar wel auteur van een gelijkaardig pleidooi als Jozef De Witte.

Vlaams Belang is het deels eens met het Centrum. ,,De migratiestop is inderdaad zo lek als een zeef. Maar in plaats van hem op te heffen, willen we hem verstrengen. Wij zijn vierkant tegen zijn idee'', aldus Filip Dewinter. De Witte had 's morgens bij het lanceren van het voorstel al aangestipt dat hij ongetwijfeld op maatschappelijke gevoeligheden en politieke belangen zou stoten.


15/12/2004 Guy Fransen

©Copyright De Standaard
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th December 2004, 13:53
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Hier
Posts: 581
Sla me niet dood als ik verkeerd ben, want van de migratiewetgeving ken ik bitter weinig, maar is het niet zo dat ze in de V.S. een degelijke migratiewetgeving hebben die tot gevolg heeft dat het vooral intellectuelen en hooggeschoolden zijn die het land binnenmogen? En dat niet alleen, als men bijvoorbeeld een tekort aan werkkrachten heeft in een bepaalde sector, dan laat de migratiedienst vooral die werkkrachten het land binnen om dat tekort weg te werken.

In plaats van de totale migratiestop hier in ons land, die toch niet blijkt te werken, zou er dan niet beter zo'n systeem zoals daar komen? Natuurlijk met de nodige aanpassingen aan onze maatschappij. Volgens mij zal dat zelfs voor een stuk de huidige migrantenproblematiek weg werken als er hier mensen binnenkomen die zo goed als zeker een plaatsje vinden op de arbeidsmarkt.

Daarom dat ik mij ook afvraag waarom elke Vlaamse partij daar zo tegen gekant is. Dat het Vlaams Belang niet happig is op dit voorstel, dat verbaast me niks, maar hoe zit het dan met die drie anderen? Wat is dan eigenlijk het grote probleem met een totale hervorming van de migratiewetgeving dat blijkbaar niemand bereid is om er aan te beginnen? Ik denk dat het schoentje vooral hier knelt: Zij geven wel toe dat migratie het vraagstuk van de toekomst is
__________________
'I have never let my schooling interfere with my education.'
-- Mark Twain
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.