actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Human Interest > Religie & kerk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd October 2012, 20:05
E*ilie.Payne E*ilie.Payne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herentals
Posts: 101
Katholieke vrouwen moeten niet op beterschap hopen

21/10 BINNENLAND Het ziet er niet naar uit dat de katholieke Kerk het priesterschap snel zal openstellen voor vrouwen. Wel zal de bisschoppensynode een "positieve boodschap" afleveren voor vrouwen, verwacht aartsbisschop André-Joseph Léonard. "Wel moet de Kerk de enige valabele reden waarom vrouwen geen priester worden uitleggen", zei Léonard op een persconferentie.
In Rome houden meer dan 250 bisschoppen en de paus momenteel een synode over de "nieuwe evangelisatie". Léonard is één van de deelnemers aan die bijeenkomst en is aangeduid als lid van de commissie die de eindboodschap zal opstellen.

Léonard verwacht een "positieve boodschap" voor "alle continenten" en "alle categorieën van gelovigen", ook voor die gelovigen die zich soms "vergeten" voelen, zoals vrouwen of mensen die gescheiden zijn.

"Symboliek van de priester"

Vrouwen zijn belangrijk in de Kerk, benadrukt Léonard. Ze maken vaak de meerderheid uit in de parochies en heel wat zaken doen zij beter dan mannen. Toch kunnen vrouwen geen priester worden. "Men moet de valabele reden hiervoor uitleggen. Die heeft te maken met de symboliek van de priester als vertegenwoordiger van de Christus-bruidegom van de mensheid".

Om die zaken uit te leggen, kunnen de bisschoppen een beroep doen op nieuwe communicatiemiddelen. Op de synode was een pleidooi gehouden voor het gebruik van die nieuwe kanalen. "Ook voor bisschoppen die al wat ouder zijn", zei Léonard.

De aartsbisschop was zondagmiddag in Brussel voor een viering in de Sint-Michiels-en-Sint-Goedelekathedraal rond de vijftigste verjaardag van het Tweede Vaticaans Concilie. Zondagavond vertrekt hij terug naar Rome voor de synode, die nog tot 28 oktober duurt.

Bron: Belga, Gazet van Antwerpen, katholieke vrouwen moeten niet op beterschap hopen 21/10 (http://www.gva.be/nieuws/binnenland...chap-hopen.aspx)

Eigen mening

Ik ben akkoord met de stelling dat vrouwen geen priesters kunnen worden. Dit is nu eenmaal zo ingeburgerd dat priesters mannen zijn. Zij verkondigen het woord van de Heer, ik vind dat wie dat doet ook een man moet zijn. Waar ik ook zeer sterk mee akkoord ben is dat vrouwen wél belangrijk zijn in de kerk. Denk maar aan parochieteamleden, catechisten, lectoren en vrijwilligers. Dit zijn merendeels vrouwen. Het zangkoor, de parochie-assistentes en niet te vergeten de poetsploeg. Ook de diaconie (dienstbaarheid), een heel belangrijk onderdeel van het parochiewezen, wordt voor het overgrote deel door vrouwen gedragen. Denk maar aan ziekenzorg, rouwbezoeken,.. Je kan er niet om heen, je hebt vrouwen nodig in je kerkelijke gemeenschap.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd October 2012, 21:15
B*n.Vervoort B*n.Vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Wechelderzande
Posts: 112
Bisschop Leonard

Uiteraard ga ik er volledig mee akkoord dat vrouwen nodig zijn in de kerk, persoonlijk ben ik van mening dat het mij niet uitmaakt of de priester een man of een vrouw is. Tenslotte, Als een vrouw zeer gelovig is, en zij wil haar leven wijden aan de kerk. Dan kan zij enkel in een klooster terecht, terwijl zij misschien zeer graag priester had geweest. Daarbij komt dat het geen slecht idee zou zijn om vrouwen priester te laten worden, want er dreigt een tekort aan priesters.

Maar hoe dan ook ben ik niet geschrokken van de uitspraak van bisschop Leonard, we wisten dan ook al langer dat hij een zeer conservatief man was. Alleen al zijn uitspraak dat "aids een immanente gerechtigheid is" toont aan dat deze man in een zeer statisch wereldbeeld leeft, en hierom dus ook geen emancipatie zal willen erkennen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd October 2012, 10:00
anneleen.van.saet anneleen.van.saet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Mol
Posts: 141
Ik erger mij in dit artikel mateloos aan de titel. Deze titel is volgens mij niet een goede weergave van het overwegend positief artikel! Het artikel handelt namelijk vooral over hoe belangrijk de vrouw wel niet is binnen de gemeenschap van gelovigen. Ze mogen inderdaad nog geen priester worden maar verder zijn het voornamelijk vrouwen die de kerk en het geloof rechthouden. Hiervan geeft E*ilie enkele duidelijke voorbeelden van.
Verder ben ik het niet volledig eens met de uitspraak van B*n. Hij stelt dat we door een te kort aan priesters vrouwen ook tot dit ambt moeten toelaten. Ik vind dit persoonlijk geen juiste redenering. Als mannen het priesterambt niet meer aantrekkelijk vinden, moet je toch niet vrouwen het vuile werk laten opknappen. Ik denk trouwens dat het priesterambt in deze vorm ook niet populair zal zijn bij de vrouw. Dus voordat wij vrouwen willen toelaten tot het priesterambt, als oplossing voor het te kort, vind ik dat dit priesterambt hervormd moet worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.