actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th January 2013, 14:08
B*n.Vervoort B*n.Vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Wechelderzande
Posts: 112
Assad geeft strijd tegen rebellen niet op

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...130106_00423428
In een uitzonderlijke tv-toespraak heeft de Syrische president Bashar al-Assad de bevolking opnieuw opgeroepen om de rebellen te bestrijden die hij als jihadisten omschrijft. Hij roept op tot een nationale dialoog, maar wil niet onderhandelen met de rebellen.


Assad zegt dat het verzet tegen hem geen revolutie is. 'Dat zou denkers nodig hebben en zou op een idee moeten gebaseerd zijn. Het heeft leiderschap nodig. Wie is de leider van deze revolutie?'

Daarbij beschrijft hij de rebellen opnieuw als een 'stelletje criminelen' en 'vijanden van het volk en van God', die de hele natie moet bestrijden.

‘Het lijden is vandaag overweldigend in Syrië', klinkt het. ‘Er is geen plaats voor geluk terwijl veiligheid en stabiliteit afwezig zijn op de straten van ons land. De natie is er voor iedereen en we moeten ze allemaal beschermen.'

Syrië heeft geen diplomatieke initiatieven verworpen, voegde hij daaraan toe. Maar hij benadrukt dat het land niet met mensen met terroristische ideeën wil onderhandelen.

Eerst steun stoppen, dan dialoog

De oppositiebeweging schildert de Syrische president af als stromannen van het Westen, waarbij hij zei dat Syrië met de 'meester en niet met de dienaren' wil spreken. Hij roept de internationale gemeenschap op om de financiering van en wapenleveringen aan de 'terroristen' te stoppen.

Dan moet het ingrijpen van het Syrische leger stoppen, klonk het, maar de soldaten behouden zich wel het recht voor om de belangen van de staat te verdedigen. Dan moeten een nationale dialoog, parlementaire verkiezingen en een nieuwe regering volgen, vatte de Britse openbare omroep BBC de oplossing van Assad voor het conflitc samen.

Assad sprak in november voor het laatst in het openbaar. Toen zwoer hij tegenover een Russische televisiezender dat hij niet zou aftreden. Het Syrische conflict heeft volgens de VN al 60.000 levens geëist.

Mening: Bij dit artikel vallen mij twee dingen vooral op: ten eerste het feit dat Assad nog eens in beeld komt, ik denk dat dit voor een stuk propaganda is om te laten zien aan de bevolking dat hij nog leeft, en dat ze dus nog steeds moeten gehoorzamen.Het doet mij denken aan president Qadhafi die net voor zijn val het volk toesprak, hoewel ik vrees dat het bij Assad nog wel iets langer zal duren voor zijn regime zal vallen.
Ten tweede valt mij op dat Assad hier nog steeds geen woord over onderhandelen rept. We kunnen dus tussen de regels tussendoor lezen dat het bloedvergieten nog niet zal stoppen. Dit is uiteraard zeer verontrustend als we weten dat er sinds het begin van de oorlog al 60 000 mensen zijn gestorven. Een pittig weetje hierbij is dat Assad ooit voor dokter studeerde, en dat hij dus naar alle waarschijnlijkheid de Eed van Hippocrates heeft moeten afleggen. In deze eed zweert men plechtig om er alles aan te doen om het menselijk leven te beschermen. Misschien moet hij deze eed nog eens zweren tegenover de families van deze 60 000 mensen, want ik heb het gevoel dat hij de eed nog niet echt begrepen heeft.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.