actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th November 2012, 19:41
v*ncent.peeters v*ncent.peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: herenthout
Posts: 97
Hoogleraren mogen werken voorbij pensioenleeftijd

Hoogleraren mogen werken voorbij pensioenleeftijd


De KUL zal hoogleraren met een verkozen mandaat in de toekomst de mogelijkheid bieden ook na de pensioen- gerechtigde leeftijd van 65 aan de universiteit te blijven werken. Dat heeft rector Mark Waer bevestigd. De universi- teit past hiervoor de pensioenregeling aan.
"Naar aanleiding van het emeritaat van professor economie Paul De Grauwe had toenmalig minister van Pensioenen Vincent Van Quickenborne het idee gelanceerd om professoren ook na hun 65e te laten werken. De universiteiten moesten hiervoor een eigen regeling uitwerken. Dat zijn we bij deze aan het doen," zegt Waer.

De nieuwe regeling zal in eerste instantie betrekking hebben op hoogleraren met een verkozen mandaat zoals de rector en de decanen. Mogelijk zal de KUL in een latere fase ook ander personeel toelaten voorbij de pensioenleeftijd te blijven werken, maar dat zal afhangen van de financiële consequenties. "Zal men universiteiten verplichten om het volledige loon te betalen of enkel het deel bovenop het pensioen?"

Geen tweede mandaat voor Waer
Zodra de regeling in werking treedt, komt Waer in aanmerking voor een tweede ambtstermijn als rector. Momenteel is dit niet het geval omdat hij tijdens die tweede termijn 65 zou worden. Waer geeft echter te kennen dat hij zich in geen geval kandidaat zal stellen voor een nieuw mandaat als rector.

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/r...oenleeftijd_kul

commentaar: Ik vind dat het onderwijs plots veel aantrekkelijker wordt qua jobs en pensioenregeling nu maar is dit wel een goede keuze? De professoren die gewoon nog poen willen verdienen zonder zich nog volledig te geven voor hun vak zijn een groot minpunt voor dit nieuw mandaat. De leerlingen kunnen hierdoor erg benadeeld worden. Er moet dan ook een grondige test ingevoerd worden om de prof zijn vaardigheden in het lesgeven nog eens te toetsen, volgens mij.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th November 2012, 10:56
Sabrina's Avatar
Sabrina Sabrina is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Turnhout
Posts: 106
Citaat:
Orgineel gepost door v*ncent.peeters
De professoren die gewoon nog poen willen verdienen zonder zich nog volledig te geven voor hun vak zijn een groot minpunt voor dit nieuw mandaat. De leerlingen kunnen hierdoor erg benadeeld worden. Er moet dan ook een grondige test ingevoerd worden om de prof zijn vaardigheden in het lesgeven nog eens te toetsen, volgens mij.


Vaardigheden in het lesgeven nog eens toetsen? Als je al 40 jaar in het vak staat dan zal je deze vaardigheid al wel ontwikkeld hebben denk ik. Daarnaast kan iemand met 40 jaar ervaring alleen maar een meerwaarde betekenen in het onderwijs. Er is niet enkel de ervaring in het les geven maar ook de levenservaring die een meerwaarde is voor de lessen.
Daarnaast is het een keuze, geen verplichting. Docenten die niet willen verder werken, hoeven dit ook niet. Vaak is in het onderwijs staan ook een passie. De dag van vandaag zeker niet meer zo evident met alle verschillende leerproblemen en variëteit aan leerlingen. In het onderwijs sta je niet gewoon om 'poen' te verdienen. Als dit wel het geval is, hoor je er naar mijn mening niet in thuis.
__________________
What we do does not define who we are. What defines us is how well we rise after falling..
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 19th November 2012, 13:16
guus.wuyts@hotmail.com guus.wuyts@hotmail.com is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Lichtaart
Posts: 54
Ik ben het eigenlijk eens met Sabrina. Een leraar die al zo lang in het onderwijs staat kent zijn vak wel door en door denk ik. Een leraar die nog verder wil blijven lesgeven heeft ook nog wel andere intenties dan enkel geld verdienen denk ik. Daarboven komt nog dat er beter een overschot is aan leraren dan te weinig. Daartegenover vind ik wel dat hij wel op pensioen zou moeten gaan als er een andere kandidaat zou zijn voor zijn functie. Op die manier krijgen anderen ook de kans.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.