actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th May 2011, 18:17
jana dua jana dua is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Herselt
Posts: 56
Bijna 9000 nummerplaten ingeruild voor abonnement op De Lijn

Bijna 9000 nummerplaten ingeruild voor abonnement op De Lijn
maandag 09 mei 2011
De Lijn ontving in 2010 8.927 geldige aanvragen voor een Dina-abonnement voor mensen die hun wagen hebben weggedaan. Dat zijn er meer dan in 2009 (8.197), maar dat was het laagste aantal op jaarbasis sinds 2003. Het topjaar was 2005 met 10.875 aanvragen.
In de eerste 3 maanden van 2011 werden 2.286 aanvragen ingediend. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister Crevits op een schriftelijke vraag van Marino Keulen (Open Vld).

Het gratis Dina-abonnement kan worden aangevraagd door wie zijn Belgisch nummerplaat schrapt of overdraagt aan iemand buiten het gezin. Het gaat om een gratis Buzzy Pazz of Omnipas met een looptijd van 12 maanden. Wie de nummerplaat van de enige wagen in het gezin inlevert, kan een abonnement voor alle gezinsleden aanvragen. Verlenging is mogelijk met een eenmalige korting van 50 procent op de abonnementsprijs.

Van bij de invoering van deze regeling op 1 oktober 2002 tot in maart 2011 werden in totaal 80.180 geldige aanvragen ingediend tot het bekomen van dit abonnement. Dit is een gemiddelde van 9.433 per jaar of 786 per maand.

De Lijn kende in die periode in totaal 105.163 abonnementen toe. Opvallend is dat het grootste aantal van de aanvragen afkomstig is van de provincie Antwerpen (38 procent), gevolgd door Oost-Vlaanderen (21 procent), West-Vlaanderen (18 procent), Vlaams-Brabant (13 procent) en Limburg (10 procent).

Bron: www.destandaard.be

Eigen mening: Niet erg verrassend! Mensen hebben veel meer kosten als ze met de auto rijden en als je in een verstedelijkt gebied woont, kom je vaak toch overal waar je moet zijn met de bus. Al dan niet op tijd! De kosten als je met een auto rijdt lopen tegenwoordig de spuigaten uit. De aankoop, de wegentaw, de verzekering, de benzine, het onderhoud en mogelijk ook nog bijkomende kosten bij pannes. Ik begrijp best waarom mensen dan willen overschakelen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th May 2011, 18:21
Geert.Janssen Geert.Janssen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2010
Locatie: Olen
Posts: 84
Ik ben zeker pro-openbaar vervoer! Maar het moet wel eens leren om op tijd te komen.

Als ze mensen willen lokken met een buzzy-pas voor 1 jaar? Wie wil er nu zijn auto laten staan en dan daarvoor in ruil maar een jaar abonnement krijgen?

Ik vind persoonlijk 1 jaar maar heel weinig. Ookal kun je het verlengen aan de helft van de prijs. Ik zal het in ieder geval nooit doen omdat het openbaar vervoer op deze moment totaal geen garanties kan bieden op vlak van tijdig op hun bestemming zijn.

Niet te min: Proficiat aan de gene die het er wel voor over hebben!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 10th May 2011, 18:03
alaerts.diewert alaerts.diewert is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Tessenderlo
Posts: 60
Eigenlijk hebben de mensen groot gelijk! Zo als de prijzen nu zijn is het niet vol te houden. Het is wel zo dat het openbaar vervoer veel meer tijd inneemt dan de auto.
Natuurlijk moet je hierin een keuze maken. Als je het al niet zo breed hebt is dit een uitstekend alternatief.
Zelf ben ik geen voorstander van het openbaar vervoer. Gewoonweg omdat je er niet altijd op kan rekenen. Dan zijn ze weg, dan staken ze...

Maar ieder zijn keuze...
Je neemt een buzzypas voor iets meer dan 100 euro per jaar of je neemt een auto waarmee je twee keer tankt en je 100 euro is ook op. Enkel ben je dan misschien nog maar een maand ver.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 11th May 2011, 16:51
wouter.vinkx wouter.vinkx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vosselaar
Posts: 70
Het is inderdaad wat wikken en wegen zoals Geert en Diewert aanhalen: het openbaar vervoer heeft vandaag de dag redelijk veel vertragingen, waardoor het dus niet echt betrouwbaar is, terwijl je met een auto altijd vervoer ter beschikking hebt op elk uur van de dag.
Om je tank te vullen doe je echter al snel rond de 100 euro op (evenveel dus als je je buzzypas wil verlengen voor een heel jaar). Ik denk dat deze actie vooral handig is voor mensen in drukke steden en die niet ver moeten gaan. Voor verre verplaatsingen neemt men volgens mij best de auto of een ander vervoermiddel om op tijd te zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.