actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th April 2013, 10:53
N*ortje.VandenAckerveken N*ortje.VandenAckerveken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Baarle-Hertog
Posts: 109
Gent schrapt verbod op hoofddoek vanaf juni

Gent schrapt verbod op hoofddoek vanaf juni

Wellicht vanaf juni is het mogelijk dat een moslima met hoofddoek een Gentenaar bedient aan een stedelijk loket.
Dankzij 5.500 handtekeningen moet de gemeenteraad zich opnieuw uitspreken over de kwestie, en nu al staat het vast dat SP.A en Groen het hoofddoekverbod in dat geval naar de prullenmand verwijzen.

2.500 handtekeningen van Gentenaars waren zelfs al voldoende geweest. Maar het zijn er uiteindelijk veel meer geworden. Die handtekeningen zijn nodig om een burgerinitiatief op poten te zetten. Daarvoor moet één procent van de inwoners een petitie ondertekenen. ‘Het liep echter vlotter dan verwacht’, zegt Cindy Raes van vrouwenorganisatie Al Minara. Het burgerinitiatief betekent met de huidige politieke constellatie dat het hoofddoekenverbod wordt afgeschaft, nadat CD&V, Open VLD en Vlaams Belang het eind 2007 hadden ingevoerd.

Gisterenavond startte het Minderhedenforum, de belangenvertegenwoordiger van etnisch-culturele minderheden, de telling. Het resultaat: 5.500 handtekeningen onder de vraag om het thema opnieuw op de gemeenteraad te agenderen.

Op 7 mei ontvangt burgemeester Daniël Termont (SP.A) de handtekeningen en begint de procedure te lopen. Naar alle waarschijnlijkheid staat het hoofddoekverbod op 27 mei op de agenda van de gemeenteraad.

De raadsleden zullen meteen ook over de kwestie stemmen. Kartelpartners SP.A en Groen, die meer dan de helft van de zetels in handen hebben, zegden eerder al dat ze het hoofddoekverbod dan meteen zullen afschaffen. Grote verliezer is de Open VLD van Mathias De Clercq, die niet staat te springen om het hoofddoekverbod weer af te schaffen. Maar mathematisch zijn de liberalen overbodig en daarom niet bij machte om de roodgroene coalitiepartners tegen te houden.

Bron:
http://www.standaard.be/cnt/DMF20130430_00561456, 30 april 2013

Eigen mening:
Ik kan me heel goed vinden in de mening van de Gentenaren. Ik ben er dan ook blij over dat er zoveel handtekeningen verzameld zijn. Ik vind dat iedereen zichzelf moet kunnen zijn en dan ook zelf mag bepalen wat zijn religie is. Als je een moslim bent en je kiest er zelf voor om een hoofddoek te dragen, vind ik ook dat je het recht moet hebben om dat te doen. En dan moet het niet uitmaken in welk land je woont. Wie zijn wij, Belgen, om buitenlanders te verbieden een hoofddoek te dragen. Als zij dat graag doen, moeten wij hen dat niet afnemen. Dat is mijn mening over de hele hoofddoekenzaak. Ik ben dan ook blij dat er zoveel Gentenaren willen dat het verbod terug besproken moet worden. Met grote waarschijnlijkheid zal dit verbod dan ook afgeschaft worden. Ik hoop hier dan ook echt op. Het zal 27 mei afwachten worden voor de Gentenaren, maar er is goede hoop op.

Laatst aangepast door N*ortje.VandenAckerveken : 30th April 2013 om 10:58.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.