actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th April 2012, 16:18
Elissa.Buyens Elissa.Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wommelgem
Posts: 33
Ambtenaren mogen na 65ste blijven werken

Ambtenaren mogen na 65ste blijven werken

12/04/12 - 05u15 Bron: belga.be

De regel dat ambtenaren verplicht met pensioen moeten op hun 65ste, zelfs tegen hun zin, wordt afgeschaft. Dat schrijft de krant Het Laatste Nieuws. Minister Van Quickenborne en staatssecretaris Bogaert leggen maandag na de paasvakantie een Koninklijk Besluit op tafel dat doorwerken na 65 mogelijk moet maken voor ambtenaren. De twee ministers zetten geen nieuwe limietdatum op de ambtenarencarrière.

In het verleden beklaagde professor Paul De Grauwe zich er al over dat hij als ambtenaar tegen zijn zin moest stoppen op zijn 65ste. Hij trok naar Londen om er verder les te geven, wat volgens de krant de directe aanleiding was om de 65 jaar-grens voor ambtenaren te doorbreken.

De werknemers zullen van de regering-Di Rupo voortaan de vrije keuze krijgen wanneer ze willen stoppen met werken. De verlenging gebeurt telkens met een jaar, maar de werkgever moet wel akkoord gaan, net zoals in de privésector. Bij de overheid zal het de dienstchef zijn die elk jaar de evaluatie moet maken.

Staatssecretaris Bogaert (Ambtenarenzaken) en minister Van Quickenborne (Pensioenen) verwachten in de regering niet te veel tegenwind. Het voorstel werd tijdens de onderhandelingen immers al grondig bediscussieerd.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie...en-werken.dhtml

Eigen mening: Het is moeilijk om hierover een mening te vormen. Aangezien ik nog niet werk, weet ik natuurlijk ook niet of ik tegen mijn pensioen aan blij ga zijn of net droevig. Het is natuurlijk een goede zaak dat mensen zelf mogen kiezen of ze verder werken of niet, want vaak vallen mensen na hun loopbaan in een zwart gat. Het enige wat ik een beetje vreemd vind is dat bij de 'poll' van dit artikel op HLN meer dan de helft van de mensen dit nieuws deprimerend vindt. Ligt het aan mij, of vinden nog mensen dit een negatief, deprimerend bericht? Mensen krijgen ruimte in vrije keuzes, ik zou niet weten wat hier zo verkeerd aan is?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th April 2012, 20:52
Veronique.Peeters's Avatar
Veronique.Peeters Veronique.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Booischot
Posts: 98
Dit vind ik heel goed nieuws! Ik vind het logisch dat er een minimum pensioenleeftijd is, maar als zowel werkgever als werknemer overeen komen dat de werknemer nog langer blijft werken lijkt er mij geen probleem? Dit is misschien wat oppervlakkig opgevat, maar ik vind het belangrijk dat mensen die willen werken, kunnen werken. Ze hebben (als ze al lang in dat bedrijf werken) vaak veel ervaring die bedrijven zeker van pas kan komen. Ze kunnen eventueel wel overschakelen op minder belastend werk (psychologisch minder belastend als het over ambtenaren gaat). Wat Elissa aanhaalt was mij ook opgevallen, waarom vinden zoveel mensen dit deprimerend? Mijn grootvader is ondertussen 69 jaar en kan absoluut niet stilzitten, hij doet niet liever dan aan het werk zijn en toen hij op pensioen ging vond hij dit enorm jammer. De beslissing ligt voornamelijk ook bij de ambtenaren zelf, daarom vind ik dit heel positief nieuws!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.