actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th October 2015, 22:10
Sam.M*rtens Sam.M*rtens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Lommel
Posts: 55
Ierse privacywaakhond start onderzoek naar Facebook

Ierse privacywaakhond start onderzoek naar Facebook

De Ierse privacywaakhond gaat onderzoek doen naar de manier waarop Facebook met Europese data omgaat, meldt de BBC.

Het onderzoek volgt na een uitspraak van het Europees Hof van Justitie waarin rechters gehakt maakten van de Safe Harbour-overeenkomst tussen de VS en de Europese Unie.
Activist Max Schrems had bij een Ierse rechter geklaagd over het feit dat Facebook zijn data zou doorspelen naar het hoofdkantoor in de Verenigde Staten. Schrems stelt dat zijn gegevens in Amerika niet veilig zijn omdat de inlichtingendiensten in de VS volgens hem geregeld hun boekje te buiten gaan.
Omdat Ierse rechters zich geen raad wisten met de zaak, legden ze het in Straatsburg neer. Daar oordeelde het hof dat de overdracht inderdaad niet strookt met de Europese privacyregels. Daarmee kwam het Safe Harbour-akkoord, dat dataoverdracht tussen de VS en de EU mogelijk maakt, min of meer direct tot een einde.
Nu duidelijk is dat het uitwisselen van data tussen de VS en de EU niet strookt met de Europese regels, is er voor de Ierse privacywaakhond reden genoeg om de tanden steviger in de zaak te zetten. Hoe lang het onderzoek gaat duren en wat de eventuele gevolgen zijn voor Facebook, is niet duidelijk.

Bron: De Tijd, 20 oktober 2015
http://www.tijd.be/ondernemen/diens...689113-3082.art


Mening: Ik vind het goed dat de Ierse rechtbank aan de Ierse privacyhond 'Data Protection Commissioner' gevraagd heeft om een onderzoek te voeren naar het uitspelen van data door Facebook. Als Facebook werkelijk gegevens doorgeeft aan het hoofdkantoor van de Verenigde Naties, gaat het om schenden van privacy. Ik vraag mij af waarom ze gegevens van Europese burgers doorspelen. Welke voordelen vinden ze hierin? Volgens mij gaan mensen die dit artikel lezen voorzichtiger omgaan met hun Facebook profiel, ik alvast wel.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.