actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > NASLAG > Focus op... > China
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th September 2015, 18:26
T*ssa.Goetschalckx T*ssa.Goetschalckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Herentals
Posts: 112
Chinese luiergekte

Chinese luiergekte

Twintig jaar geleden had niemand in China van wegwerpluiers gehoord. Inmiddels zijn het jereinste statussymbolen onder de stedelijke middenklasse. Per maand gaan 1 miljard wegwerpluiers over de toonbank. Over tien jaar zijn het er 8 miljard, denken zij die het weten kunnen.

Alle grote westerse luiermakers azen op de Chinese markt, maar Japanse importluiers van fabrikanten als Kao en Unicharm zijn minstens zo populair, als zijn ze drie keer zo duur als in thuisland Japan. Tegelijkertijd wemelt het van in China zelf gefabriekte ‘nep’-merkluiers. Merkfabrikanten klagen en de Chinese overheid heeft al ettelijke Chinese namaak-luierfabrieken gesloten.

Onder andere Kao heeft geprobeerd om zijn A-merken in China zelf te produceren. Maar wat blijkt? Zolang er geen ‘Made in Japan’ op staat, geloven Chinese ouders dat het fop is en houden de hand op de knip. In arrenmoede maakt Kao daarom zijn luiers voor China maar weer peperduur in Japan.

Bron: http://www.knack.be/nieuws/gezondhe...mal-598607.html
19 juli 2015

Commentaar: Ik ben vorig jaar naar China op reis geweest, ik heb er geen enkel kind met een luier aan zien rondlopen. De kinderen deden gewoon, net zoals honden, hun behoefte op straat of werden door hun ouders boven een toilet of goot vastgehouden. Het was vreemd om dit te ontdekken. Ik begrijp de reden erachter wel: in China is het erg warm, die luiers zijn reusachtige broeihaarden voor bacteriën. Ik verbaas me er dus niet over dat enkel de stedelijke middenklasse, op dit moment, luiers koopt/kan kopen. Om infecties te voorkomen moeten luiers in China, denk ik, vaker vervangen worden dan in België. Vele Chinezen kunnen zich dit niet veroorloven.

Nu gaan er per maand 1 miljard wegwerpluiers over de toonbank, enkel de stedelijke middenklasse koopt luiers. Dit veroorzaakt een enorme afvalberg, die maand na maand en jaar na jaar alleen maar zal stijgen. Ik vind het positief dat de Chinese bevolking rijker wordt en zich (de luxe van) wegwerpluiers kan veroorloven, maar ik vraag me af hoe ze deze afvalberg gaan wegwerken.

Ik weet niet of het beter is om je kind een luier aan te doen. Het is maar wat je gewend bent. Is het praktischer om je kind een luier aan te doen of zijn de broekjes met een gat in (die ze tot nu toe gebruikt hebben) even praktisch?

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.ne...ea4&oe=55EFBF42
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.