actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th November 2012, 17:29
M*tthias.eykmans M*tthias.eykmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: zandhoven
Posts: 12
Lijst Islam wil in 2014 ook in Vlaanderen opkomen

Lijst Islam wil in 2014 ook in Vlaanderen opkomen

Datum:donderdag 08 november 2012
Bron: DS


BRUSSEL - De Brusselse partij Lijst Islam wil bij de gewestverkiezingen in 2014 ook in Vlaanderen opkomen. Dat meldt brusselnieuws.be. Een van de meest omstreden standpunten van de islamitische partij is het invoeren van de sharia. Toch rekent de partij dan op 10 procent van de stemmen.



Twee leden van Lijst Islam werden verkozen bij de gemeenteraadsverkiezingen op 14 oktober. De en - Redouane Ahrouch - in Anderlecht, de andere - Ait Jeddig Lhoucine - in Molenbeek. ‘We willen op termijn de grootste partij van Brussel worden’, zegt een ambitieuze Ahrouch in La Capitale.

En die ambities reiken verder dan de hoofdstad. Bij de gewestverkiezingen van 2014 willen ze niet alleen met een Franstalige, maar ook met een Nederlandstalige lijst deelnemen. Doel is de kiesdrempel van 5 procent halen. ‘Maar ik denk dat we zeker 10 procent halen’, aldus Ahrouch, die beweert dat enkele verkozen moslims van de PS in Jette al de overstap naar Lijst Islam willen maken.

Niet iedereen is echter te vinden voor Lijst Islam. Redouane Ahrouch kreeg in één week maar liefst 220 haatmails. De aanleiding daarvan waren vooral de controversiële uitspraken in een RTBF-reportage over de invoering van de sharia in Brussel.

Eigen mening
Als moslims in de politiek gaan daar heb ik niets op tegen, maar als ze een partij oprichten met de naam Islam en als standpunt hebben om in België een sharia in te voeren. Dat vind ik toch een stap te ver. We leven toch nog altijd in België en hier is de overheersende godsdienst toch het Christendom? Ik vind dat wanneer je hier als buitenlander toekomt en je wil hier leven, wonen en werken dan moet je ook maar rekening houden met het leven hier en je willen aanpassen. Het is niet de bedoeling om het land hier helemaal te komen veranderen. Als wij in een moslimland hetzelfde zouden doen en een partij oprichten met als naam Christendom en daar dingen willen invoeren die helemaal niet passen in dat land, dan denk ik dat de partij ni lang zal overleven. Ik vind dit een stap te ver. De haatmails zijn wel niet nodig vind ik. Je kan het hiermee oneens zijn, maar je kan dit ook uiten op een andere manier.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th November 2012, 19:55
E*ien.Khouri E*ien.Khouri is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 104
Ik ben het helemaal met Matthias eens. Wel wil er ook aan toevoegen dat ik het raar vind dat deze partij eigenlijk wel mag 'opkomen'. Niet omdat ze moslim zijn natuurlijk, maar omdat er in België wel een 'scheiding' is van kerk en staat. Er staat dan mischien wel geen artikel dat expliciet een scheiding van kerk en staat afdwingt in de Belgische Grondwet maar uit artikelen 20, 21, 22 en 181 kan de effectieve scheiding wel geconcludeerd worden en de Sharia blijft een religieuze plichtenleer.

De meesten in ons land zijn trouwens inderdaad ook Christenen of atheïsten en een 'religie' afdwingen zou gewoon niet juist zijn.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th November 2012, 14:40
Jens.Mangelschots Jens.Mangelschots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 221
Is het niet logisch dat iedereen kan opkomen in een democratisch land? Ook moslims die de Sharia willen invoeren. Als je het niet eens bent met die mensen moet je er niet op stemmen en als je er wel mee eens bent dan moet je dat wel doen, zo werkt het toch altijd?

De scheiding van Kerk en staat is een feit in België, maar niemand klaagt er toch over dat de C(hristen)D&V nog steeds de grootste partij van Vlaanderen is. Als er Islam in de naam staat mag het niet, Christen mag dan weer wel, waar zit de logica daar in? Of het feit dat het staatshoofd nog steeds zeer dicht bij de katholieke Kerk staat, ook wanneer hij actief zijn ambt uitvoert, dat mag allemaal wel?

Ik zal nooit op de Islam Partij stemmen, net zoals ik nooit op de CD&V zal stemmen, iets wat gebaseerd is op het idee van een God hoort niet thuis in een democratisch bestel. Maar als je dit veroordeelt, moet je hetzelfde met de CD&V doen die nog altijd prat gaan op christelijke waarden (wat dat ook mag wezen dan). Anders werk je met twee maten en gewichten.
__________________
"Er gaat meer boven je pet, dan er onder." - Toon Hermans
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 14th November 2012, 20:05
c*dric.willemsen c*dric.willemsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Provincie Antwerpen
Posts: 235
Ik heb zo de indruk dat we ons land helemaal om zeep aan het helpen zijn. De rest van de wereld lacht ons gewoon uit, dat kan niet anders...

In België kan en mag alles! Dit zouden wij eens in Saoedi-Arabië moeten proberen, ze zouden ons gewoon overhoop schieten. In dat opzicht vind ik deze landen wel een pak beter, ze spelen veel korter op de bal. (Daar is tenminste duidelijk wat kan en niet kan!)

Verkrachters, moordenaars, noem maar op worden gewoon gedood. Dit is niet meer als juist in mijn ogen, dan verspillen ze er geen geld meer aan. Volgens mij zitten die mannen niet te sukkelen met hun begroting, zij geven geen onnodig geld uit aan bv. overvolle gevangenissen die ze in andere landen moeten 'huren'! (Zoals dat bij ons wel het geval is, wij 'huren' een gevangenis in Nederland.)

Hier zouden ze ook veel korter op de bal moeten spelen, dan zullen de mensen hier wel twee maal nadenken voor ze een stommiteit begaan!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 15th November 2012, 12:07
E*ien.Khouri E*ien.Khouri is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 104
De Sharia is een religieuze wet, een plichtenleer die het menselijk handelen in wereldse en religieuze zaken bepaalt, zowel in de relatie van mensen onderling als van mens tot God.

De Sharia heeft betrekking op familierecht, strafrechtelijke delicten en de juridische positie van niet-moslims en vrouwen.
Er staan verplichtingen in. Waaronder kledingsvoorschriften (vrouwen moeten zich bedekken) en regels over de verhouding tussen mannen en vrouwen.

Als de Sharia wordt ingevoerd (wat ik nu wel niet denk dat zal gebeuren en waarschijnlijk ook in gematigde versie), betekent dat wij die religieuze wetten moeten volgen, wat dus betekent dat wij ons moeten houden aan de regels van de Islam, een godsdienst.

Voor zover ik weet, legt het CD&V ons de Bijbel niet op en wordt er van ons niet verlangt dat wij ons bekeren naar het christendom. Ik vind dus dat je deze vergelijking niet kunt maken.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 15th November 2012, 14:28
Jens.Mangelschots Jens.Mangelschots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 221
Citaat:
Ik heb zo de indruk dat we ons land helemaal om zeep aan het helpen zijn. De rest van de wereld lacht ons gewoon uit, dat kan niet anders... In België kan en mag alles! Dit zouden wij eens in Saoedi-Arabië moeten proberen, ze zouden ons gewoon overhoop schieten. In dat opzicht vind ik deze landen wel een pak beter, ze spelen veel korter op de bal. (Daar is tenminste duidelijk wat kan en niet kan!) Verkrachters, moordenaars, noem maar op worden gewoon gedood. Dit is niet meer als juist in mijn ogen, dan verspillen ze er geen geld meer aan. Volgens mij zitten die mannen niet te sukkelen met hun begroting, zij geven geen onnodig geld uit aan bv. overvolle gevangenissen die ze in andere landen moeten 'huren'! (Zoals dat bij ons wel het geval is, wij 'huren' een gevangenis in Nederland.) Hier zouden ze ook veel korter op de bal moeten spelen, dan zullen de mensen hier wel twee maal nadenken voor ze een stommiteit begaan!

gepost door c*edric.willemsen

Met alle respect, maar heel deze comment is een geweldig non-argument. De vergelijking Saoedi-Arabië-België slaat werkelijk nergens op. Saoedi-Arabië is een absolute monarchie (lees dictatuur). Als u pleit om van België een dictatuur te maken, waar men ongenuanceerd elke misdadiger afslacht, zonder een eerlijk proces dan ga ik vriendelijk passen. Als je een genuanceerder beeld wil krijgen van justitie raad ik aan om een beetje research te doen en er misschien eens een documentaire bij te halen. Verder wil ik zeggen dat de doodstraf in democratische landen meer kost dan een levenslange gevangenisstraf. Dit komt doordat men in een democratie geen 100%, maar 200% zeker wil zijn van de schuld voordat men overgaat tot executie (gelukkig maar). Daardoor duren processen langer, gaat er meer geld naar advocaten en zijn er veel meer procedures om in beroep te gaan, ga de Amerikaanse cijfers maar na (http://www.deathpenaltyinfo.org/costs-death-penalty). Verder vind ik het ook normaal dat ook minderheden (allochtonen etc.) een stem krijgen in ons democratisch proces. Het is natuurlijk makkelijk om als blanke man uit de middenklasse een oordeel te vellen over zaken die je af en toe via de media ziet.

En nogmaals, als de meerderheid van de Belgische bevolking de sharia zou willen invoeren, zou dat toch democratisch zijn. Hoe raar het ook klinkt, de democratie kan zichzelf ook opheffen. Ik wil maar zeggen dat je slimmer moet zijn dan op ideologieën te stemmen die dat willen doen. Voor mij is een stem op de Islam partij hetzelfde als een stem op het VB, het is een ondemocratische stem op een democratische manier uitgebracht en ik vind dat we voorzichtig moeten zijn met dingen te verbieden of te censureren. In een democratie mag iedereen nu eenmaal zijn zeg doen of om Voltaire te citeren: "Monsieur l'abbé, je déteste ce que vous écrivez, mais je donnerai ma vie pour que vous puissiez continuer à écrire."
__________________
"Er gaat meer boven je pet, dan er onder." - Toon Hermans
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 15th November 2012, 17:31
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Jens, ik denk dat je jezelf er echt eens goed aan doet om je te verdiepen in de christendemocratie. Politieke Ideologieën in Vlaanderen van Carl Devos is een zeer goed boek . Zo kom je volgens mij eens echt te weten waarover het gaat (net zoals je anderen hier suggereert), om jezelf eens te informeren om te weten wat die christelijke waarden dan mogen zijn. Christendemocraten vertrekken vanuit het personalisme van Emmanuel Mounier.

CD&V is ook de partij die bijvoorbeeld mee het homohuwelijk goedkeurde, vind je daar dan iets van terug in de Bijbel? Waarom de ‘C’? Wel die grijpt terug naar inspiratie uit het evangelie, klopt. Maar dat gaat over manieren van samenleven. Manieren hoe we zwakkere mensen moeten betrekken, hoe we moeten omgaan met elkaar, hoe we zelf in het leven moeten staan. Hoe we zorgen voor elkaar, voor iedereen? Dat gaat niet over het instituut Kerk, niet over een God maar vooral: over mensen.

De Kerk en de Staat zijn jaren geleden al gescheiden, ik weet niet in welk tijdperk je bent blijven hangen, maar CD&V pleit er niet voor om iedere zondag terug braafjes naar de mis (de meeste politici zitten dan voor de buis om De Zevende Dag te kijken) te gaan, laat staan dat de Kerk pleit om voor CD&V te stemmen! Die tijden zijn voorbij.
__________________
"Zien wat juist is en het niet doen, is een gebrek aan moed."
Wouter Beke

Laatst aangepast door nic.andriessen : 15th November 2012 om 18:16.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 15th November 2012, 18:22
Raisa.Docx's Avatar
Raisa.Docx Raisa.Docx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Ergens
Posts: 90
De meningen hierover zijn verdeeld en ik begrijp ieders standpunt, maar ik ben eerder contra dan pro wat dit onderwerp betreft.
Het is zeker waar dat ons land een democratie nastreeft en dat er in dat opzicht niets mis is met de Lijst Islam. Iedereen krijgt een stem, alsook de minderheden van de bevolking.
Toch vind ik dat het invoeren van de sharia niet hand in hand gaat met het idee "scheiding Kerk en staat". En zoals iemand al zei, in ons land kan en mag alles. Ik ben zelf niet zuiver Belgisch maar ik sta er absoluut op dat immigranten zich integreren in het land waar ze zoeken te blijven. Het invoeren van de sharia zou hen alleen maar meer macht en mogelijkheid geven om dat net niet te doen. Ik leef toch ook op de Westerse manier en volg toch ook de rechten en plichten die in België gelden?
Als de sharia dan toch ingevoerd zou worden, heb ik dan weer schrik dat ze die gaan 'misbruiken'. Sommigen (!) uiten nog altijd hun haat tegenover homo's, terwijl homoseksualiteit in dit land stilaan getolereerd wordt. Homoseksualiteit wordt in de sharia als onzedelijk beschouwd, terwijl ik vind dat we net die tolerantie moeten nastreven. Met het invoeren van de sharia zouden we stappen terugdoen.
Om kort samen te vatten heb ik er niets op tegen dat de partij Lijst Islam wil opkomen, maar dan wil ik wel een beter zicht kunnen krijgen op hun programma om mijn (voor)oordeel al dan niet bij te sturen.
__________________
- Some people are so poor, all they have is money
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 15th November 2012, 19:49
Evelien.Van.Lieshout Evelien.Van.Lieshout is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 97
Ik geef Nic hierin volledig gelijk. De 'C' verwijst vooral naar de christelijke waarden die zeer belangrijk zijn in een goede samenleving. Misschien een onnozel voorbeeld, maar de 10 geboden zijn het prototype voor een goede samenleving, leef deze na en het zal goed gaan! Ik vind dan ook niet dat je moet poneren dat de CD&V een vermenging is van kerk en staat. Zoals Nic al aanhaalde, wil CD&V er niet voor zorgen dat wij allemaal de letter van de Bijbel moeten naleven, neen! Wel is het belangrijk dat we weten welke belangrijke waarden voor de gehele samenleving er in die Bijbel staan en dat we deze wel mogen naleven. En ook al ben ik een leek op dit vlak en kom ik niet aandraven met percentages en verwijzingen naar onderzoeken uit andere continenten, ik weet wel zeker dat CD&V niet is opgericht om als onderdaan van God door het leven te gaan. CD&V komt op voor mensen en wil ervoor zorgen dat de Christelijke waarden een belangrijke boodschap krijgen in de moderne hedendaagse samenleving.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 15th November 2012, 19:53
Malou Malou is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Weelde
Posts: 92
Ik ga me niet uitspreken over bepaalde partijen, maar over het democratische aspect van dit artikel ben ik het volledig eens met Jens.

We leven in een democratie, wat wil zeggen dat iedereen mag opkomen voor zijn idee van een 'goede samenleving'. Het is dan aan het volk om te stemmen, en pas als genoeg mensen achter de standpunten van een partij staan, zal die partij ook echt iets te zeggen hebben. Wij proberen deel uit te maken van een multiculturele samenleving. 1,8% Van de bevolking (http://theo.kuleuven.be/icrid/icrid...dex.html#andere) van België is moslim, waarom zouden zij hun stem niet mogen laten horen?

Nog even over het invoeren van de Sharia. Dit zou pas echt gebeuren als deze partij een veel groter deel van de stemmen zou krijgen dan 5 of 10% waar over gesproken wordt. Dus ik denk niet dat we ons daar zorgen over moeten maken. Wanneer de Lijst Islam zo veel stemmen zou krijgen dat de Sharia wel ingevoerd zou worden, zou het grootste deel van de Belgen hier achter staan. Dan zou dit dus een democratisch gerechtvaarde keuze zijn. Maar zoals eerder vermeld, ik denk niet dat we ons daar de eerstvolgende decennia zorgen over moeten maken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:43.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.