actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th December 2007, 00:38
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Rookmelders binnenkort verplicht

Rookmelders binnenkort verplicht


BRUSSEL - Rookmelders worden binnenkort verplicht bij nieuw- en vernieuwbouw.



Vlaams parlementslid Veerle Heeren (CD&V) zei gisteren aan het VTM-nieuws dat sinds enkele dagen een meerderheid bestaat binnen het Vlaams Parlement om die verplichting per (nog te stemmen) decreet op te leggen.

Er wordt al langer gebakkeleid over het nut van het afdwingen van het installeren van rookmelders. Vooral de verzekeraars staan op de rem. Maar Veerle Heeren argumenteert dat er jaarlijks zowat 12.000 woningbranden zijn per jaar. Als daarbij slachtoffers vallen, gebeurt dat meestal na middernacht en voor 6 uur 's morgens. Met andere woorden: de meeste slachtoffers van woningbranden stikken in hun slaap en dan kan een rookmelder de reddende wekker zijn.

Rookmelders zijn nog efficiënter in combinatie met CO2-melders. Het gaat om optische rookmelders, die niet aan het stroomnet zijn verbonden.

Om de verplichting gemakkelijker door te voeren, trekt de Vlaamse overheid -nog steeds volgens Veerle Heeren - ook nog eens 500.000 euro uit voor het gratis verdelen van deze optische rookmelders via de gemeenten aan bepaalde doelgroepen. Daarmee bedoelt ze vooral gepensioneerden, OCMW-klanten en andere minder gegoede inwoners. (fds)


DSOnline, 27-12-2007 (fds)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th December 2007, 10:33
Natalie Docx Natalie Docx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Berlaar
Posts: 109
Ik vind dit een positief initiatief. Als je slaapt een je huis staat in brand merk je dat hoogstwaarschijnlijk niet. Door het lawaai dat die rookmelder maakt, is de kans toch groot dat je optijd wegbent.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 28th December 2007, 11:43
janavanranst janavanranst is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Schoten
Posts: 103
Dit werd tijd!
Wij hebben op het moment overal in huis rookmelders hangen maar mijn vader staat op het punt om deze te vervangen door rookmelders met CO˛ melder.
Hoeveel mensen zijn er al niet gestorven doordat ze geen rook of CO˛ melder hadden? Ik vind dat ze dit al veel sneller hadden moeten verplichten!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 28th December 2007, 12:02
Hanne Wuyts Hanne Wuyts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Schilde
Posts: 107
Ik denk niet dat ze iedereen in een land gaan kunnen verplichten om een rookmelder in huis te halen, hoe kunnen ze dit controleren? Of gaat het dan iets zijn dat de verzekering niet meer terug betaalt wanneer een huis afbrand zonder rookmelder?
Ergens wel een goed initiatief, maar ik weet niet of mijn ouders staan te popelen om overal rookmelders te gaan ophangen...
We zien wel...
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 28th December 2007, 13:27
Lennart Lennart is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 93
De bedoeling is zeer mooi om overal rookmelders te hangen, veiligheid gaat boven alles natuurlijk. Maar ik denk ook niet dat je iedereen kunt gaan verplichten om rookmelders in huis te halen.
Hopelijk zien veel mensen de veiligheid ervan in en gaan ze een rookmelder in huis halen.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 28th December 2007, 13:35
Maxime Vd Haute Maxime Vd Haute is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 54
Eindelijk!
Wij hebben er thuis ook enkele en ik voel me veel veiliger!
Zeker na wat er met die 4 meisjes is gebeurd overlaatst.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 28th December 2007, 14:38
Natasja_dc Natasja_dc is offline
Natasja
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Halle-Zoersel
Posts: 73
Veiligheid is zeer belangrijk. Zonder meer, maar je kan toch niet iedereen verplichten om een rookmelder in elke kamer in je woning te installeren. Volgen mij gaan er veel mensen zijn die dit niet willen doen hoor.
Het zal wellicht veiliger zijn in sommige gevallen, maar ik vermoed dat het niet veel succes gaat hebben bij gewone burgers.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 28th December 2007, 15:02
Lien.Luyten Lien.Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Noorderwijk
Posts: 86
Ik vind dit zeer goed, iedereen zal zich veel veiliger voelen. Wij zelf hebben het thuis niet, zoals nog vele mensen volgens mij, en eigenlijk snap ik dit niet. Als je 's nachts slaapt zal je niet snel wakker worden van een brand en voor je het weet staat heel je huis in brand. Ik snap wel dat je niet iedereen kunt verplichten er enkele te hangen, niet iedereen zal dit willen, maar het is toch voor je eigen veiligheid en voor dat van je gezin.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 29th December 2007, 15:47
Tom.Geens Tom.Geens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 78
Het is zeer doeltreffend om rookmelders te installeren in huizen, restaurants, werkgebouwen, enz. Het bevordert de veiligheid enorm. Als ik me goed voor heb is het in de VS al enkele jaren verplicht in elke woning. Nu het bij ons ook verplicht wordt in elke nieuwbouw zullen op iets langere termijn vrijwel alle huizen van rookdetectors voorzien zijn. Bij ons thuis hangen er ook in elke kamer waar elektrische apparatuur staat dat wel eens vuur kan vatten. Dat vind ik zelf zeker geen verspilling, ondanks dat we ze gelukkig tot nu toe nog niet hebben nodig gehad.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 30th December 2007, 21:54
Valerie De Cock Valerie De Cock is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Emblem
Posts: 56
Eindelijk hebben ze ingezien wat het nut is van rookmelders. Er moet inderdaad weer eerst iets gebeuren voor ze in actie schieten.
Wij hebben thuis al jaren rookmelders en dit geeft toch wel een veilig gevoel. De verzekeringsmaatschappijen zouden aan hun klanten die bij hen een verzekering afsluiten toch gemakkelijk gratis een rookmelder kunnen geven.
Maar ja, de verzekeringsmaatschappijen zijn nu weer niet de snelste om iets te geven.
Een goed initiatief van de regering om gratis rookmelders uit te delen, maar dat moet dan wel voor iedereen vind ik. Dus de ene mens mag wel in de fik staan en de andere niet. Hoe absurd! Een regering moet respect hebben voor iedereen!
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 30th December 2007, 23:30
sannedierckx's Avatar
sannedierckx sannedierckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Herentals
Posts: 72
Verzekeringsmaatschappijen staan nooit echt te springen om iets te geven, maar het nut van rookmelders lijkt me toch niet te onderschatten. Het kan mensenlevens redden of mensen besparen van ernstige brandwonden omdat ze te laat beseften dat er brand was. Goed initiatief dus!
Met citaat antwoorden
  #12  
Oud 31st December 2007, 00:25
caroliencuypers caroliencuypers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Ekeren
Posts: 98
Ja rookmelders voor iedereen.

Bij ons op kot is het verplicht om rookmelders te hangen. Wanneer je een appartement verhuurd of een werkplaats hebt ben je verplicht om in orde te zijn met alle brandvoorschriften zoals het hebben van rookmelders en brandblusapparaten enzovoort. Waarom zou je dan niet iedereen kunnen verplichten om rookmelders in huis te hangen.

Het is een kleine aankoop om een rookmelder te kopen en je weet maar nooit hoeveel je er uiteindelijk mee uitspaard, want je weet nooit of het is bij jezelf voorkomt.

Carolien Cupyers
Met citaat antwoorden
  #13  
Oud 31st December 2007, 01:08
caroliencuypers caroliencuypers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Ekeren
Posts: 98
een voorbeeldje

Bejaarde vrouw sterft bij woningbrand in Aalst
In Aalst is deze ochtend omstreeks 08.00 uur brand uitgebroken in de woning van de 84-jarige Roza B. in de Schietbaan. De vrouw kwam hierbij om het leven.

Buurtbewoners merkten hevige rook op in de woning van bejaarde vrouw. De brandweer van Aalst drong de woning binnen en vond in de slaapkamer het levenloze lichaam van de vrouw. Ze is vermoedelijk gestorven door verstikking. Het parket heeft een deskundige ter plaatste gestuurd om de oorzaak van de brand te onderzoeken.

Een rookmelder had dit eventueel kunnen verhelpen (een van de zovele voorbeelden)

Carolien Cuypers
Met citaat antwoorden
  #14  
Oud 3rd January 2008, 19:22
PieterVanGestel PieterVanGestel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Beerse
Posts: 68
Die rookmelders zijn bij ons thuis al laaaang geleden geinstalleerd. Het geeft je toch een veilig gevoel. Want je hebt de zekerheid dat als er iets mis loopt je echt wel wakker zult worden.

MVG
Pieter
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.