actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st December 2015, 11:43
G*lles.Den.Abt G*lles.Den.Abt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Noorderwijk
Posts: 115
Calvo over Electrabeldeal: "Zwarte dag voor hernieuwbare energie"

Calvo over Electrabeldeal: "Zwarte dag voor hernieuwbare energie"
Goed nieuws voor Electrabel, maar een zwarte dag voor hernieuwbare energie. Groen-fractieleider Kristof Calvo toonde zich vanmorgen in 'De ochtend' op Radio 1 teleurgesteld over de levensduurverlenging van Doel 1 en 2.

'Bij Electrabel zullen de champagnekurken vandaag wel knallen, maar geëngageerde ondernemers die willen investeren in hernieuwbare energie zijn de pineut'
KRISTOF CALVO, GROEN
Er is geen enkele reden voor die verlenging, zo zei Calvo op Radio 1. "Absolute waanzin", zo noemde hij het akkoord. "Zo creëer je een situatie waarin je het nucleaire monopolie van Electrabel de komende jaren alleen maar gaat versterken."

Volgens Kristof Calvo is er geen enkel rapport dat pleit voor de levensduurverlenging van de kernreactoren en is dit akkoord nefast voor nieuwe projecten van groene energie. "Het is geen en-en-verhaal", klinkt het. "Dit akkoord is niet combineerbaar met het uitrollen van hernieuwbare energie."

"Bij Electrabel zullen de champagnekurken vandaag wel knallen", aldus Calvo, "maar geëngageerde ondernemers die willen investeren in hernieuwbare energie zijn de pineut. Het is onbegrijpelijk dat de regering meegaat in de waanzin van MR en N-VA."

Fossiel

Ook voor het uitblijven van een klimaatakkoord toont Calvo geen begrip. "Het is meer dan terecht dat België gisteren werd uitgeroepen tot het fossiel van de dag. Misschien zijn we zelfs het fossiel van de voorbije zes jaar. Ik ben een fiere Belg, maar gisteren schaamde ik me over dit staaltje van oude politiek."

Federaal vicepremier Kris Peeters (CD&V) zei eerder in 'De ochtend' dat het "een kwestie van uren, of hoogstens een paar dagen" is voor er een akkoord op tafel zal liggen. "Ik hoop vurig dat er vandaag een akkoord uit de bus komt", reageerde Calvo.

"De belangen die hier op het spel staan, zijn veel groter dan de korte termijnbelangen van Vlaanderen", zei hij nog. "Ik heb geen enkel begrip voor een Vlaamse regering die nu al jaren een klimaatakkoord saboteert. Ze heeft zes jaar tijd gehad om dit ernstig te bestuderen; die mensen worden daarvoor betaald. Is er vandaag geen akkoord, dan hebben onze klimaatministers niets te zoeken in Parijs."

Bron:
http://www.demorgen.be/wetenschap/c...ergie-b2c93119/

Eigen mening:
Ik volg Kristof Calvo volledig. Het is onbegrijpelijk dat wanneer we de wereld aanmanen om groene energie te promoten en meer in te zetten op mensen die deze te technologie te ontwikkelen, België net zulke contracten gaat sluiten om meer nucleaire energie te produceren. Ik begrijp natuurlijk dat deze centrales niet allemaal direct gesloten kunnen worden en dat we onafhankelijk kunnen zijn van deze energiebron, maar er mag toch een afbouw zijn in deze contracten. Als Belg is het pijnlijk om te zien dat we voor de zoveelste keer in een korte periode negatief in het nieuws zullen verschijnen.

Laatst aangepast door G*lles.Den.Abt : 1st December 2015 om 11:48.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.