actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th November 2015, 23:21
ruben.t*uyen ruben.t*uyen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Oostmalle
Posts: 25
Telecombedrijven mogen tarieven indexeren

Telecombedrijven mogen tarieven indexeren

Als telecombedrijven mogen wel degelijk hun tarieven optrekken om ze aan te passen aan de prijsindex. Consumenten kunnen die beslissing niet inroepen om hun contract op te zeggen.


Dat zegt het Europees Hof van Justitie in Luxemburg. Volgens een Europese richtlijn kunnen abonnees van telecomdiensten hun contract opzeggen wanneer hun contractvoorwaarden worden gewijzigd. De aanpassing van de tarieven op basis van de index van de consumentenprijzen geldt niet als zo’n contractwijziging.

Het Hof beantwoordt zo een prejudiciële vraag van het Oostenrijkse hooggerechtshof. Dat behandelt een geschil tussen de consumentenvereniging Verein für Konsumenteninformation en operator A1 Telekom Austria.

Voor ons land is de uitspraak in de praktijk niet vaak van toepassing. Belgische consumenten mogen na zes maanden immers zonder opgave van reden hun contract opzeggen zonder dat ze een verbrekingsvergoeding moeten betalen. Wie nog geen zes maanden klant is en zijn contract wil opzeggen moet wel een vergoeding betalen aan de leverancier.

Eigen mening: Eerst en vooral heb ik het artikel in het forum sociaal-economisch (België) gezet. Dit omdat het hoofdzakelijk toch wel over een financiële zaak gaat. Ook hoort het eerder bij België omdat het belangrijkste punt van het artikel toch wel over ons eigen land gaat. Dat is mijn persoonlijke mening. Ik denk dat het wel redelijk normaal is als een telecombedrijf zijn tarieven aanpast dat de consument dan mag kiezen of hij/ zij al dan niet bij het telecombedrijf. Ik vind dit namelijk vanzelfsprekend, maar blijkbaar is dit overal toch niet zo. Bijvoorbeeld in Oostenrijk is er een beslissing geweest dat de consument hun contract dan niet meteen mocht opzeggen. Dan ben ik toch blij dat men in België het toestaat meteen te veranderen anders zouden telecombedrijven hier misbruik van kunnen maken.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151126_01990802
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.