actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd October 2011, 10:20
lien.debusser lien.debusser is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 94
'Ozongat nu ook boven de Noordpool'

'Ozongat nu ook boven de Noordpool'

Het ozonverlies boven de Noordpool is zo groot dat daar voor het eerst sprake is van een gat in de ozonlaag. Dat stellen onderzoekers in het wetenschappelijke tijdschrift Nature.
Op zo'n hoogte van twintig kilometer is tachtig procent van de ozon verdwenen. Het is ongewoon lang koud geweest op die hoogte en dan zijn de chemische stoffen die de ozon afbreken op hun sterkst.

Tussen het begin van de winter en eind maart verdween volgens de onderzoekers 40 procent van de ozonlaag. Dat is tien procent meer dan het grootst gemeten verlies tot nu toe.

De ozonlaag beschermt het leven op de aarde tegen ultraviolette straling die onder meer huidkanker kan veroorzaken. De wetenschappers kunnen niet voorspellen of een dergelijk groot verlies van ozon boven de Noordpool nog eens zal gebeuren.

Het verlies aan ozon boven de Noordpool is inmiddels te vergelijken met dat boven de Zuidpool. Volgens het tijdschrift worden bij de Arctische gebieden records gemeten als het gaat om de vernietiging van ozon, terwijl deze rond Antarctica nu juist stabiel blijft.


BRON:
maandag 03 oktober 2011, 07u44 extra Bron: bbc, nos Auteur: jvt

Eigen mening:

Een gat in de ozonlaag, waar het ook is, ik vind het allemaal wel zorgwekkend. Je hoort bij ons wel veel over de klimaatveranderingen en de problemen errond, maar zijn we ons er eigenlijk wel echt bewust van en doen we er ook echt iets aan?
Ik weet het niet zeker, ik betrap mezelf er ook nog op dat ik er laks mee omga.
Toch als ik dan een artikel als dit lees, voel ik me toch een beetje schuldig. Ik denk dat we dat gevoel allemaal wel kennen...

Misschien kunnen we er allemaal een beetje mee voor zorgen dat het niet enkel bij dit gevoel blijft, dat we er toch weten dat we er iets aan kunnen doen.
Deze site van het WWF heeft enkele handige tips waar we zelf gemakkelijk gebruik van kunnen maken: http://www.wwf.be/nl/wat-doet-wwf/i...CFcWDDgod03OS2w
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd October 2011, 10:22
lien.debusser lien.debusser is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 94
aanvulling bron

Hier de link waar het artikel zelf van komt.
http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20111003_012
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 18th November 2011, 14:57
Sabrina Claesens Sabrina Claesens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: oud-turnhout
Posts: 65
ozongat nu ook boven de Noordpool

Dit is wel verontrustend nieuws want volgens de wetenschap kan de ozonlaag aan de Noordpool nooit zo snel afbreken als de ozonlaag aan de Zuidpool. Dit komt omdat er sprake is van extreem lage temperaturen (ongeveer –80 graden Celsius) in de stratosfeer. De temperatuur op de Noordpool daalt minder ver als de temperatuur op de Zuidpool en hierdoor breekt de ozonlaag in de Zuidpool sneller af. De extreme winterkou op de Noordpool kan een verklaring zijn van dit fenomeen, maar ook het broeikaseffect kan hiertoe leiden.

De vraag is hoe gaat het verder als de ozon verder en verder wordt afgebroken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.