actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd December 2014, 10:06
Lien H*mels Lien H*mels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Westmalle
Posts: 77
"Zelfs kerstboom cadeau gekregen"

"Zelfs kerstboom cadeau gekregen"

Een gezin dat hun huis op 10 december in rook heeft zien opgaan, krijgt spontaan hulp van heel wat Mallenaren. Kurt Schryvers en zijn gezin woonden pas vijf maanden in hun droomhuis. "Wat al die mensen voor ons doen, is fantastisch. Mensen die we niet eens kennen! We kregen zelfs een boom zodat we alsnog kerstmis kunnen vieren."

Op 10 december ging het huis van Kurt en Hilde praktisch helemaal in de vlammen op. Gelukkig raakte niemand gewond, maar van het huis en de inboedel bleef weinig over. Het dak is volledig uitgebrand. De bovenverdieping met 3 slaapkamers, bureel, een speelkamer en de badkamer zijn helemaal vernield. En ook op de benedenverdieping is amper iets overeind gebleven. "De brand is ontstaan aan de schouw van de inbouwhaard, ter hoogte van de slaapkamer van onze oudste dochter Nette", herinnert Kurt zich. "Binnen de kortste keren stond de volledige dakconstructie in lichterlaaie."


Enorm dankbaar

Het gezin is naar buiten gelopen en heeft om hulp geroepen. De noodkreet werd meteen opgepikt door de buren, die nog geprobeerd hebben zoveel mogelijk spullen te redden. En intussen zijn heel wat Mallenaren in de bres voor het getroffen gezin. "We wonen hier nog maar vijf maanden en heel wat van onze buren kennen we nog niet, maar ze hebben ons spontaan geholpen", zegt Kurt. "Ik had ze graag allemaal op een andere manier leren kennen, maar hoe dan ook ben ik ze er dankbaar."

Op de Facebookpagina 'Ge zijt van Westmalle als...' werd een oproep gelanceerd om geld te storten voor het gezin. Daar heeft Kurt intussen op gereageerd. "Het is onmogelijk om iedereen persoonlijk te bedanken en ik weet niet hoe wij dit voor iedereen kunnen compenseren zodra we er opnieuw bovenop zijn, maar besef zeer goed: jullie steun is voor ons van onschatbare waarde. Duizend maal dank, lieve mensen."

Ook op school werden de kinderen van Kurt en Hilde goed opgevangen. Het Sint-Jan Berchmanscollege vroeg zelfs aan Sinterklaas nog eens terug te komen. Gisteren werd via Skype verbinding gelegd met Sinterklaas. "Onze kinderen hadden pas cadeautjes gekregen, maar ook die zijn in de brand gebleven. Nu hebben ze op school dezelfde geschenken gekregen."


Tijdelijke opvangwoning

Voorlopig woont het gezin in een tijdelijke opvangwoning. Wanneer ze precies kunnen terugkeren naar hun eigen stek is voorlopig niet duidelijk. "De verwachting is dat het minstens een jaar duurt voor alles opnieuw heropgebouwd is. We weten het niet, maar we hopen wel dat het in de originele staat kan hersteld worden. Dit was ons droomhuis."

bron: 19/12/2014, HLN, http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-...regen-a2157026/

mening:

Moest ik dit artikel gewoon tegenkomen, ik zou niet meteen de reflex hebben om het te posten op actualiteit.org. De reden waarom ik dit wel doe is omdat ik dicht bij deze feiten betrokken ben. Ik heb op de avond van de brand de vlammen en de rook gezien. De mensen woonden namelijk maar een straat van mij vandaan. Het aantal vrachtwagen die die avond voorbijreden was heel groot.

Toen een lieve mevrouw op de facebook groep 'ge zijt van Westmalle als...' aankondigde dat ze een rekening ging openen wou ik meteen storten. Ik heb dat ook gedaan. Ik heb duizenden lieve reacties gelezen van mensen die iets weg wouden geven.

Natuurlijk hadden mensen hier negatieve commentaar op: 'Moeten we dit dan bij elke brand doen?' Mijn antwoord hierop is 'ja'. Ik denk dat we mensen in zo'n situatie steeds uit de nood moeten redden, de hoeveelste in het rijtje zij ook zijn. En als je telt, hoeveel branden van die proportie komen voor op een jaar in een dorp. Naar mijn weten zijn dat er niet veel.

Ik wens de getroffen mensen een warme kerst, zodat ze even alles kunnen vergeten en kunnen genieten van het gezellig samen zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:43.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.