actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th November 2013, 08:43
G*ddy.Peiten G*ddy.Peiten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Loenhout
Posts: 80
Peeters: "CD&V heeft geen kandidaat-premier"

"CD&V heeft geen kandidaat-premier die zich nu al zal manifesteren." Dat heeft Vlaams minister-president Kris Peeters over zijn partij gezegd in "Terzake". Dezelfde opmerkelijke uitspraak was te horen bij partijvoorzitter Wouter Beke. Beide christendemocraten lieten alle pistes open over welk beleidsniveau CD&V verkiest na de verkiezingen van mei volgend jaar.

Vandaag raakte bekend dat Kris Peeters de Vlaamse CD&V-lijst zal trekken in de kieskring Antwerpen bij de verkiezingen van mei 2014. Daarmee wordt hij meteen hét boegbeeld van zijn partij. Opmerkelijk: een tweede, federaal boegbeeld komt er niet. "CD&V heeft geen kandidaat-premier die zich nu al zal manifesteren", zei Peeters in "Terzake". "Evenmin hebben we een kandidaat-minister-president, behalve dan dat ik die functie nu al bekleed."

"Ik heb geen ambitie om premier te worden", ging hij verder. En dan: "Het heeft geen zin om nu al op die vraag te antwoorden. Daaruit mag niet worden geconcludeerd dat ik op een bepaald moment geen andere richting zou inslaan. Dat zou een verkeerde interpretatie zijn."

"CD&V legt beter bescheidenheid aan de dag"
Partijvoorzitter Wouter Beke bevestigde dat CD&V geen kandidaat-premier naar voor schuift en gaf daarvoor drie verklaringen. "In ons land bestaan geen rechtstreekse verkiezingen voor de functie van premier of van minister-president", stelde hij. "Bij vorige verkiezingen behoorde de aftredende premier tot onze partij, dat is nu niet het geval. Bovendien haalde mijn partij in 2010 slechts 17% van de stemmen bij de federale verkiezingen. CD&V legt daarom beter bescheidenheid aan de dag."

"Het zou fout zijn de verkiezingen voor te stellen als een poppetjesspel. Dan zou de arrogantie van de macht kunnen spelen, terwijl politiek over inhoud moet gaan. Als de kiezer ons een duidelijk mandaat geeft, zullen we onze verantwoordelijkheid nemen." Tegelijk liet Beke uitschijnen dat zijn partij liever niet haar kleren scheurt aan een nieuw premierschap. "Enkele jaren geleden werd in deze studio's gezegd dat wie de Wetstraat 16 binnengaat, er meestal met een verkiezingsresultaat van 16% weer uitkomt."

"Alle deuren worden opengehouden", concludeerde politiek analist Ivan De Vadder achteraf. "Niemand wil een deelname aan het federale beleid uitsluiten want daar zitten nog steeds enkele belangrijke machtshendels. Tegelijk is het Vlaamse niveau zeker en veilig en belooft de regeringsvorming daar makkelijker te worden."


Bron: www.deredactie.be (Artikel door Alexander Verstraete)

Mening:
Ik denk dat de CD&V wel degelijk weet wie de kandidaat minister-president en wie kandidaat premier is. Ik denk dat ze dat gewoon niet openbaar willen maken voordat ze voorkeursstemmen hebben gezien. Dit vind ik uiteraard zeer goed, als dit reden is alleszins. Dit zou betekenen dat de CD&V werkelijk naar zijn stemmers luistert. Het zou echter ook kunnen dat ze iemand eerder onbekend in willen schakelen en dat ze daardoor stemmen kunnen verliezen. Als ze het om die reden niet openbaar willen maken is uiteraard niet correct.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.