actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th October 2013, 14:48
jana.lambrechts jana.lambrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 105
N-VA wil belasting op loon verlagen tot 40 procent

N-VA wil de belasting op het gemiddelde loon verlagen tot 40 procent. Dat bleek maandag bij de voorstelling van de congresteksten die moeten leiden tot het verkiezingsprogramma voor volgend jaar. Op dit moment valt het gemiddelde loon nog in de schijf van 50 procent. De partij stelt ook voor om de overheidsuitgaven na de verkiezingen voor enkele jaren te bevriezen.

De voorbereidende teksten van het verkiezingscongres, dat op 31 januari start, zijn maandag vertrokken naar de leden. ‘Deze documenten bepalen hoe wij de toekomst zien op lange termijn’, zegt partijvoorzitter Bart De Wever. ‘We moeten weg van stijgende belastingen, oplopende schulden en een steeds groeiende overheid. De oplossing daarvoor luistert naar de naam confederalisme.’

De partij kwam met een hele rist voorstellen: de personenbelasting naar omlaag brengen, de pensioenen verhogen, knippen in de vennootschapsbelasting, de uitgaven bevriezen, de competitiviteit van onze bedrijven met vier procent versterken. Al die voorstellen gaan uit van een confederaal model. N-VA wil dat financieren door te knippen in de uitgaven van de Sociale Zekerheid en het overheidsapparaat af te slanken. Concrete cijfers gaf de partij nog niet vrij.

Confederalisme

De partij wil de inning van de belastingen bijna volledig naar de deelstaten verschuiven. Enkel de verantwoordelijkheid over BTW en accijnzen blijft op het federale niveau. Onmiddellijk na de verkiezingen moet dan het geheel van de overheidsuitgaven - federaal, deelstaten en lokale overheden - bevroren worden tot minstens 2016. Dat is volgens N-VA de enige manier waarop de Europese begrotingsdoelstellingen nog haalbaar zijn.

Veertig procent

‘Vlaanderen wordt verantwoordelijk voor de innig van de personenbelasting en daarvan willen we gebruik maken om het gemiddelde loon in de belastingschijf van 40 procent laten vallen’, zegt kamerfractieleider Jan Jambon. ‘De schijf van 45 procent valt weg en die van 50 procent wordt voorbehouden voor de heel grote inkomens.’ Hoeveel dat kost, kon Jambon nog niet te zeggen.

Loonindexering

N-VA wil ook af van de automatische loonindexering. ‘Dat systeem wordt vervangen door loonakkoorden die elke twee jaar worden afgesloten op sectorniveau’, maakt Jambon duidelijk.

Woensdag stelt N-VA het tweede luik van de congresteksten voor. Daarin zal de partij onder meer haar langverwachte oplossing voor Brussel voorstellen.

Bron:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20131028_00813017
Eigen mening:
Dit klinkt misschien allemaal wel mooi, maar ik stel me hierbij toch wel één grote vraag: "Hoe gaat de N-Va dit realiseren/betalen?".
Hier is volgens mij nog te weinig over nagedacht want wat mij betreft is dit niet haalbaar. Bovendien vraag ik me ook af of dit wel gaat helpen om de begrotingsdoelstellingen te halen.
Enerzijds zou ja als werknemer denken, goed voorstel maar anderzijds is er ongetwijfeld ook een keerzijde aan deze zo genoemde medaille.
We weten allemaal waar De Wever op aan stuurt, namelijk een confederale staat, waarin bepaalde verantwoordelijkheden verschoven worden naar de deelstaten.
Volgens mij is dit geen oplossing, we zouden net als één geheel moeten samenwerken en op zoek gaan naar een oplossing i.p.v. de verantwoordelijkheden af te schuiven.

Laatst aangepast door jana.lambrechts : 28th October 2013 om 15:05.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th October 2013, 16:58
Valerie.Pandelaers Valerie.Pandelaers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Vorselaar
Posts: 99
Net zoals Jana stelde ik mij ook de vraag hoe de N-VA dit gaat compenseren. Ik denk dat dit verhaaltje wel eens minder haalbaar zal zijn dan ze doen uitschijnen. Op zich zou het voor de gemiddelde verdiener een groot voordeel zijn, alles wat ze moeten afgeven aan belastingen is weg, dus hoe minder hoe liever. En dit weet de N-VA maar al te goed. Ik denk dat deze zaken ook in verband staan met de peilingen waarin N-VA gezakt is in percentage stemmers. Hoe meer mensen ze kunnen aanspreken met 1 agendapunt, hoe liever denk ik dan.
Wat we ook allemaal weten is dat De Wever zo snel mogelijk alle zaken verdeeld zou willen hebben over de deelstaten, waarbij een eventuele splitsing vergemakkelijkt zou kunnen worden. Deze acties die de partij onderneemt is een deeltje van een groot proces, dat niet verwezenlijkt kan worden zonder zulke schakels.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.