actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th April 2009, 12:49
Natalie.Van.den.Bergh Natalie.Van.den.Bergh is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Geel
Posts: 66
Auto rijdt op publiek in tijdens Koninginnedag

Auto rijdt op publiek in tijdens Koninginnedag
Een wagen is tijdens een optocht op Koninginnedag in Apeldoorn ingereden op het publiek. Er zouden één dode en veertien gewonden zijn. Drie van hen worden nog gereanimeerd. De hulpdiensten zijn ter plekke. De bestuurder is aangehouden.
Tijdens de optocht reed een zwarte personenwagen dwars door de afzetting en de menigte heen en knalde vervolgens tegen het Apeldoornse monument 'De Naald', bij Paleis het Loo. Er is sprake van één dode en veertien gewonden. Drie van hen worden nog gereanimeerd.
Op de plek van het drama liggen acht gewonden op de grond, onder wie één kind.
De open bus met de familie, die getuige was van het ongeval, is doorgereden naar Paleis Het Loo. Daar is het gezelschap uitgestapt. De stoet is intussen stilgelegd.
De bestuurder werd aangehouden terwijl hij gewond achter het stuur van de auto lag. Uit de tv-beelden blijkt dat de wagen al zwaar beschadigd was toen hij door de afzetting heenreed.
Hoe het incident kon gebeuren, met alle veiligheidsmaatregelen bij koninklijk bezoek, is onduidelijk. Of er sprake is van kwaad opzet, is evenmin geweten.




Bron: De Standaard
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 30th April 2009, 19:58
janavanranst janavanranst is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Schoten
Posts: 103
Ik heb juist de beelden op het nieuws gezien. Echt vreselijk!
Koninginnedag zal nooit meer hetzelfde zijn denk ik.

Ik denk dat het ongeloof ongelooflijk groot is zeker omdat de koninklijke familie zo graag gezien is in Nederland.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 30th April 2009, 20:37
Sanne.Vosters Sanne.Vosters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Noorderwijk
Posts: 109
Daar verschoot ik toch ook wel eventjes van toen ik het vandaag hoorde.
Doet de bestuurder het om aandacht te trekken?
Inderdaad, koninginnedag zal nooit meer hetzelfde zijn.
Ik vind het echt vreselijk dat men zoiets kan doen.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 30th April 2009, 21:27
jonas.de.ceulaer jonas.de.ceulaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herenthout
Posts: 94
Echt verschrikkelijk wat daar gebeurd is. Ik lees net op het internet dat er mogelijk sprake is van kwaad opzet. Men begint te denken aan een aanslag . De dader/bestuurder zal het in ieder geval niet gemakkelijk krijgen met al die beschuldigingen. Justitie denkt zelfs aan het plegen van moord of doodslag. Ondertussen is de zaak van nationaal belang geworden. Ik vind het verschrikkelijk dat er weer onschuldige slachtoffers zijn gevallen. Ik zou graag weten wat die man bezielde. Dat is nu eenmaal de vraag die altijd wordt gesteld, nl. "Waarom". Zo'n evenement zou normaal iets vredigs en kalm moeten zijn en dat wordt dan opeens verstoord door zo'n drama. Ik hoop dat de andere gewonden het halen. Volgens www.hln.be zouden er al 5 doden zijn.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 30th April 2009, 21:35
Charlot Michiels Charlot Michiels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Dec 2008
Locatie: Westerlo
Posts: 104
Drama's zoals deze zijn altijd onbegrijpelijk en er valt waarschijnlijk ook weinig aan te doen. We kunnen moeilijk allemaal achter tralies gaan leven want wat is 'leven' dan nog, alleszins niet genieten. Na een update van De Standaard blijkt dat de man een aanslag wou plegen op de koninklijke familie. Blijkbaar wordt de koninkelijke familie toch niet door iedereen graag gezien.

"De man die in Apeldoorn op het publiek inreed tijdens een optocht voor Koninginnedag, wou een aanslag plegen op de koninklijke familie, zegt de politie. Het gaat om een autochtone Nederlander van 38. De man verkeert in levensgevaar en kan momenteel niet verhoord worden. De officiële balans staat intussen op vijf doden, vier zwaar- en acht lichtgewonden." (Bron: De Standaard)
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 1st May 2009, 12:43
Kim Geerts Kim Geerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Laakdal
Posts: 170
Dader aanslag Apeldoorn overleden

De dader van het dodelijke incident in het Nederlandse Apeldoorn is vannacht in het ziekenhuis overleden aan zijn verwondingen. Het overlijden van de 38-jarige Karst T., die verdacht wordt van een aanslag op de koninklijke familie, betekent meteen het einde van het strafrechtelijke onderzoek tegen hem.

Zes doden
Het dodental van het drama komt daarmee op zes. De Nederlandse nationale recherche onderzoekt nog altijd de toedracht van de feiten. Er wordt ook onderzocht of er eventueel anderen betrokken waren bij de aanslag. Bij de huiszoeking bij de verdachte zijn alvast geen wapens, explosieven of aanwijzingen in de richting van meer verdachten aangetroffen.

Massaal veel rouwbetuigingen
De dag na de aanslag liggen tientallen bossen bloemen en briefjes op de plek van het incident. In het stadhuis van Apeldoorn is een condoleanceregister geopend. Verwacht wordt dat veel mensen vrijdag het plaatsje zullen bezoeken om hun medeleven te betuigen. Meer dan tienduizend mensen uit de hele wereld hebben inmiddels op de website www.condoleanceregister.com een blijk van medeleven betuigd aan de slachtoffers van het drama. (bdr)

Het Laatste Nieuws - 1 mei 2009

Ik vraag me af hoe het komt dat de auto al zwaar beschadigd was voor hij op het monument inreed. Waarom heeft niemand hem toen al tegengehouden? Dit is weer het zoveelste drama waarbij onschuldige mensen het moeten bekopen.

Laatst aangepast door Kim Geerts : 1st May 2009 om 12:47.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 1st May 2009, 13:31
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Post De zes vragen na Apeldoorn

De zes vragen na Apeldoorn


1. Was het een ongeluk of een aanslag?

Dat was aanvankelijk onduidelijk, maar burgemeester De Graaf en politiechef Goossens namen die onzekerheid weg tijdens twee persconferenties in een hotel vlakbij de plaats van het drama. Karst T. heeft meteen na de klap, tegen politiemannen die probeerden hem bij bewustzijn te houden, gezegd dat het opzettelijk was. Hij wilde wel degelijk de koninklijke familie treffen.


2. Groeit het aantal slachtoffers nog?

Dat is helaas zeer goed mogelijk. Van de zwaargewonden, behandeld in verschillende ziekenhuizen in de regio, zijn er enkele in kritieke toestand. Er is onder meer sprake van schedelbreuken en hersenletsel. Een van de zwaargewonden is een politieman. Drie zwaargewonden zijn minderjarig. De jongste is een kind van negen jaar. Karst T., die uit het wrak gesneden en aangehouden werd, stierf vannacht aan de gevolgen van zijn zawre verwondingen.


3. Wat was het motief van Karst T.?

Zal dat ooit echt duidelijk worden? De geruchtenmolen ging aanvankelijk in de richting van een terroristische aanslag van een moslimgroepering, maar dat werd al snel gelogenstraft toen bleek dat het om een autochtone dader ging. Enkele uren later begon een langdurige huiszoeking bij de verdachte thuis in Huissen, een dorpje op zowat 25 kilometer van Apeldoorn. Karst T. was een alleenstaande autochtone Nederlander, die als beveiligingsman onlangs ontslagen werd. Hij had bovendien zijn huur opgezegd. Vandaag zou een nieuwe huurder zijn huis komen betrekken. Mensen uit zijn buurt omschrijven hem als teruggetrokken en onopvallend: een man die zelden of nooit bezoek kreeg en met niemand een echt gesprek aanknoopte.

Principiële republikeinse sympathieën zijn louter een theoretische mogelijkheid als motief voor zijn bizarre misdaad. Nederland is - in alle lagen van de bevolking - koningsgezinder dan ooit, vooral dankzij de populaire prinses Maxima en haar schattige dochtertjes. De schaarse republikeinen zijn een clubje zichzelf nauwelijks au serieux nemende schrijvers en andere intellectuelen. Echt niet het milieu van Karst T., die wellicht met een sensationele wanhoopsdaad een bitter statement wilde maken tegen de maatschappij. Al blijft zelfs dat speculatie.

In ieder geval staat volgens de recherche vast dat T. geen lid was van een terroristische organisatie. Er zaten trouwens geen explosieven verstopt in de wagen. T. had overigens geen gerechtelijk verleden, noch een gekend psychiatrisch dossier. De recherche heeft 250 man op deze zaak gezet.


4. Had dit drama voorkomen kunnen/ moeten worden?

Uiteraard komt daar een uitgebreid publiek debat over en ook een onderzoek naar de concrete beveiligingsmaatregelen, maar voorlopig lijkt de publieke opinie toch vrij eensluidend: nee, dit kon niet voorkomen worden. ‘Je kunt je gewoon niet wapenen tegen zoiets’, zei de Apeldoornse burgemeester Fred De Graaf op de persconferentie. ‘Je hebt maar één gek nodig om een drama te veroorzaken.’

Toch zijn er ook deskundigen op het terrein van terrorismebestrijding en beveiliging, die vinden dat een openheid zoals op Koninginnedag in een gepolariseerd land als Nederland niet meer kan. Hoe sympathiek het ook is dat een meisje achterop de fiets bij prins Claus sprong, of dat Beatrix in Amsterdam een dikke zoen van een jonge kerel kreeg: wellicht worden dergelijke fratsen in de toekomst quasi onmogelijk.


5. Betekent dit het einde van Koninginnedag?

Premier Balkenende waarschuwde meteen om niet te snel conclusies te trekken. ‘Laat ons eerst aan rouw en betrokkenheid denken’, zei hij in zijn typische wollige herderstijl. ‘Ik ben in ieder geval blij dat we in Nederland een koninklijke familie hebben die zo dicht bij de mensen staat.’ De voorzitter van de koepel van Oranjeverenigingen - waarvan de kleinste Nederlandse gemeente er één heeft - smeekte op alle zenders het kind niet met het badwater weg te gooien.

Kroonprins Willem Alexander heeft het jongste jaar al enkele keren duidelijk gemaakt dat zodra hij koning wordt, er flink aan de formule gesleuteld zal worden. Hij verzet zich niet tegen de traditie dat het koningshuis zich één keer per jaar onder het volk begeeft, maar hij wil af van het folkloristische gedoe waaraan hij en zijn broers als kinderen al zo’n hekel hadden.


6. Hoe lang nog voor Beatrix de troon aan Willem Alexander laat?

Was Beatrix gisteren van plan haar troonsafstand in 2010 aan te kondigen? We zullen het vermoedelijk pas over vele jaren weten, en misschien zelfs nooit. Het zat er in ieder geval dik in, zeggen diverse royalty-watchers. Een de luxe-uitvoering van Koninginnedag in haar vertrouwde Apeldoorn, het jaar vóór ze dertig jaar aan de macht zal zijn, en met een kroonprins op dezelfde leeftijd als Beatrix zelf had toen ze de troon besteeg: de kaarten lagen gunstig. De aankondiging zal nu ongetwijfeld een poosje uitgesteld worden.

Beatrix, die ’s ochtends al een bloemetje was toegeworpen met een enorm bord met opschrift ‘majesteit, blijf nog een beetje’, wierp bij de Nederlandse bevolking in ieder geval hoge ogen door nauwelijks enkele uren na het drama een niet uitgeschreven tv-toespraak te houden. Daarin sprak ze de evidente woorden van steun en afschuw, maar dat ze nog zo zichtbaar aangedaan was - ze trilde - maakte de vaak nogal koele koningin toch menselijk en moedig tegelijk.


Blog DS, 01-05-2009 (Steven De Foer)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 1st May 2009, 18:03
jonas.de.ceulaer jonas.de.ceulaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herenthout
Posts: 94
Drama in Apeldoorn: dader overleden, zevende dode

HLN UPDATE Het dodelijke incident in het Nederlandse Apeldoorn heeft een zevende slachtoffer geëist. De 55-jarige Roel Nijenhuis uit Apeldoorn, een burgermedewerker van de Koninklijke Marechaussee die gisteren gewond raakte, is in een ziekenhuis in Zwolle aan zijn verwondingen overleden. Dat meldt het Nederlandse ministerie van Defensie.

De dader van het drama is vannacht reeds in het ziekenhuis overleden aan zijn verwondingen. Het overlijden van de 38-jarige Karst T., die verdacht wordt van een aanslag op de koninklijke familie, betekent meteen het einde van het strafrechtelijke onderzoek tegen hem.

Zeven doden
Het dodental van het drama komt daarmee op zeven. De Nederlandse nationale recherche onderzoekt nog altijd de toedracht van de feiten. Er wordt ook onderzocht of er eventueel anderen betrokken waren bij de aanslag. Bij de huiszoeking bij de verdachte zijn alvast geen wapens, explosieven of aanwijzingen in de richting van meer verdachten aangetroffen.

Massaal veel rouwbetuigingen
De dag na de aanslag liggen tientallen bossen bloemen en briefjes op de plek van het incident. In het stadhuis van Apeldoorn is een condoleanceregister geopend. Verwacht wordt dat veel mensen vrijdag het plaatsje zullen bezoeken om hun medeleven te betuigen. Meer dan tienduizend mensen uit de hele wereld hebben inmiddels op de website www.condoleanceregister.com een blijk van medeleven betuigd aan de slachtoffers van het drama.

Nog twee slachtoffers van het drama liggen in kritieke toestand in het ziekenhuis. In totaal liggen negen mensen in het ziekenhuis. Van een andere man en vrouw is de toestand nog ernstig maar stabiel. (bdr)
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 1st May 2009, 18:05
Hanne Wuyts Hanne Wuyts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Schilde
Posts: 107
Tja het is jammer om nog maar eens met de neus op de feiten te worden gedrukt! Waarom moet men altijd rekening houden met aanslagen? Waarom kan je nooit eens gerust zijn dat er geen aanslagen gaan gebeuren?
Ik moest ook, na het lezen van dit bericht terugdenken aan de veiligheidsmaatregels die werden getroffen omdat prinses Mathilde vorig jaar een uur of twee naar onze school kwam! Waarom maken mensen er nu echt een doel van om mensen echt te treffen of te choqueren! We zullen het als mensen met een gezond verstand nooit begrijpen!
Het is zo jammer dat zo'n dingen gebeuren, want van een publiek feest gaat er nu veel weggenomen worden vrees ik!
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 2nd May 2009, 14:05
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Veel minder aanslagen in 2008

Citaat:
Orgineel gepost door Hanne Wuyts
Tja het is jammer om nog maar eens met de neus op de feiten te worden gedrukt! Waarom moet men altijd rekening houden met aanslagen? Waarom kan je nooit eens gerust zijn dat er geen aanslagen gaan gebeuren?

Veel minder aanslagen in 2008


Het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken telde vorig jaar wereldwijd 11.770 terreuraanslagen, tegenover 14.506 in 2007: een daling met 18 %. Het aantal doden daalde van 22.508 in 2007 naar 15.765: min 30 %. Het aantal Amerikaanse burgerdoden door aanslagen bedroeg 19, tegenover 33 in 2007.



Een negatieve evolutie doet zich voor in Pakistan. Daar is sprake van een verdubbeling van het aantal aanslagen tussen 2007 en 2008, tot ongeveer 1.800. Tegenover 2006 is zelfs sprake van een verviervoudiging. De stijging weerspiegelt 'de toegenomen coördinatie en sofisticatie' van zelfmoord- en andere aanslagen door de Taliban en leden van Al-Qaeda. Ook in Afghanistan noteerde het State Department meer aanslagen. In Irak was er een daling: van 6.210 in 2007 naar 3.259 in 2008.

Elders in de wereld blijft Al-Qaeda volgens het rapport vooral een bedreiging in Algerije en in Jemen.


DS, 02-05-2009
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #12  
Oud 3rd May 2009, 12:34
Jolien Willems Jolien Willems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: herentals
Posts: 147
Toen ik deze beelden op het nieuws zag schrok ik me rot... Hoe kan zoiets nu gebeuren??
En waarom worden steeds onschuldige burgers het slachtoffer van zulke daden!
Als het zo blijft doorgaan durft men binnen een x- aantal jaar niet meer buitenkomen vrees ik.

Ik vind het heel jammer eigenlijk dat de bestuurder van de wagen ondertussen overleed aan zijn verwondingen, want zo zullen we nooit teweten komen waarom hij dit gedaan heeft.
Met citaat antwoorden
  #13  
Oud 4th May 2009, 18:51
Tinne Schrauwen Tinne Schrauwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Loenhout
Posts: 177
Karst T. had het op Maxima en Willem-Alexander gemunt.

Karst Tates (38) had het waarschijnlijk in eerste instantie gemunt op prins Willem-Alexander en prinses Máxima. Binnen de Koninklijke Marechaussee gaat het verhaal dat de dollemansrit in Apeldoorn gericht was op de troonopvolger en zijn echtgenote meldt De Telegraaf.

Verklaring
Nadat Tates tegen het monument De Naald botste, legde hij een korte verklaring af over zijn daden. Op vragen van twee beveiligers van de koninklijke stoet en militairen van de Koninklijke Marechaussee zou Karst Tates herhaaldelijk de namen van prins Willem-Alexander en prinses Máxima hebben genoemd.

Deze essentiële verklaring van Karst Tates is door een commandant van de Koninklijke Marechaussee bekendgemaakt volgens militairen binnen zijn eigen eenheid, op vragen die zij stelden over de uitspraken van Karst Tates.

"Geen standpunt"
De Koninklijke Marechaussee zegt niet inhoudelijk te kunnen reageren. "Wij nemen nu geen standpunt in", zegt woordvoerder Joost Wezemer.

Formeel houdt het landelijk parket het nog steeds op 'een aanslag op het Koninklijk Huis'. "En dat onderzoek van de nationale recherche is nog in volle gang", aldus justitiezegsman Wim de Bruin.

Aangekondigd bij buurman
Het Algemeen Dagblad schrijft dat Tates zijn gruweldaad op Koninginnedag in verkapte termen aankondigde tegenover een ex-buurman.

Een maand geleden sprak de oud-buurman Tates in een café in Velp. "Hij was gedeprimeerd, baalde van zijn situatie als werkloze en merkte op dat het leven 'op deze manier geen zin meer had'. Hij zei ook: 'Ik pas niet in deze wereld, waarin alles moet'."

"Buitenbeentje"
Volgens bekenden was de man die op Koninginnedag een aanslag pleegde op de koninklijke familie een buitenbeentje, die niet kon voldoen aan de verwachtingen van de maatschappij.

"Hij had iets tegen het keurslijf van de maatschappij, met alle burgerlijke regeltjes. Dat irriteerde hem", zegt een vriend van de familie. Na zijn ontslag als beveiliger kon Tates de huur van zijn woning niet meer opbrengen. Een dag na Koninginnedag moest hij de sleutels inleveren.

Bron: www.hln.be

Het is gewoon verschrikkelijk wat er daar in Apeldoorn is gebeurd! Helaas is de dader ondertussen overleden. Het echte motief van zijn daad zullen we nooit te weten komen. Gelukkig reed hij niet tegen de bus van de koninklijke familie, maar spijtig genoeg heeft hij wel andere onschuldige slachtoffers gedood.
Met citaat antwoorden
  #14  
Oud 4th May 2009, 22:50
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Post Fabeltjesland vernietigd

FABELTJESLAND VERNIETIGD


Het land van de gelukkigste kinderen van de wereld. Van Jip & Janneke, Hema-worsten en het Koningshuis. Nederland is mijn vaderland én mijn moederland. Toch wilde ik er lang geleden weg. Omdat je er nauwelijks een individu kunt zijn, iedereen zich met elkaar bemoeit, een grote mond heeft en een mening. Tussen 'Ik vind het lekker' en 'ik vind het stom' bestaan er weinig nuances. En allemaal in koor meezingen met André Hazes maakt me misselijk.



Mijn vader ging als oud-paracommando ieder jaar marcheren voor zijn Prins Bernard. En bij iedere verjaardag van een lid van het koningshuis moest de vlag worden gehesen. Vandaag zou de honderdste geboortedag van koningin Juliana worden gevierd. Het koninklijke gezelschap had vanaf tien uur rondgewandeld in het Oranjepark om mee te doen met het traditionele aanbod van sport en spel.

Ik verafschuw nationalisme, marcheren en verplicht zingen in koor. Liever België waar eenheid een exotisch woord is en iedereen een vreemdeling is en ongestoord zijn eigen leven kan leiden. Toch moet ik toegeven dat ik ieder jaar dat ik Koninginnedag mis, het gevoel heb dat ik mijn eigen verjaardag mis.

Ik dacht dat ik bijna van Nederland was verlost maar het onbenullige zwarte autootje dat zich door oranjegangers een weg boort op weg naar de koninklijke familie raakt me diep in mijn hart. Omdat het iets heeft verstoord wat zo zeldzaam is, onschuldig en onvanzelfsprekend. Onvermijdelijk werd in de media ogenblikkelijk gerefereerd aan de moorden op Pim Fortuyn en Theo van Gogh, het verlies van Nederlands onschuld. 'Het einde van het sprookjesideaal van tolerantie en open strijd met woorden alleen.' Maar ik moest meteen denken aan de aanslag op het kinderdagverblijf Fabeltjesland in Dendermonde. In beide gevallen werden op klaarlichte dag fragiele kinderdromen wreed verstoord. Een fabeltjesland vernietigd. De daders zijn individuen die zich in een zwarte zompige wereld hebben verschanst, waar het licht van de wereld hen niet meer bereikt.

Het gaat er niet om wie Karst T. is en waarom hij het heeft gedaan, maar dat het gedaan is. Het moest er eens van komen. In een wereld waarin voortdurend de stoppen van individuen doorslaan kun je alles verwachten. Shit happens, zeggen de Amerikanen, maar dat betekent niet dat we onze schouders moeten ophalen. Wat kun je doen tegen black horses? De ongelukkige mannen en vrouwen die totaal onverwachts wraak nemen op de wereld voor alles wat ze tekort zijn gekomen en anderen in hun dood meesleuren? Mensen die in anonimiteit verdrinken en hun gloriemoment op de drempel van de dood willen beleven. Tegen een loner kun je je nooit honderd procent wapenen. Het zijn mensen zonder gezicht en zonder naam. Ze handelen totaal onvoorspelbaar, zonder plan of duidelijk motief. De oplossing is niet een pantser of meer afstand. Maar heeft de koninklijke familie nog een alternatief?

Een scherm tussen de koninklijke familie en de wereld is het einde van een tijdperk. Het zal zijn alsof je naar een sprookje kijkt vanachter bomglas. De kracht van het koningshuis is juist dat het geen sprookje is maar écht. Je moet het kunnen zien met het blote oog.

De koninklijke familie deugt. Juist omdat wij niet voor haar gekozen hebben en zij niet voor zichzelf. Zij is vandaag een even onschuldig als potsierlijk symbool dat zich verheft boven verdeelde bevolkingsgroepen en opportunistische partijpolitiek. Het koningshuis schept continuïteit, vertraagt, verzacht. Zelfs als iedereen er zich aan ergert, schept het nog een band. Het is als met familie. Juist omdat je niet bewust voor je vader en moeder en broers en zussen gekozen hebt, ben je een familie. Vrienden hoeven ze niet te zijn, maar het gevoel van thuis kunnen ze wel geven.

Het beeld dat miljoenen mensen live op de televisie hebben gezien beklijft. Zo'n lullig op hol geslagen autootje dat tot stilstand komt tegen het monument voor het huwelijk van koningin Wilhelmina en prins Hendrik. De gedenknaald die voortaan als een vermanende vinger omhoog wijst: deze aanslag mogen jullie nooit vergeten! Net als mooie herinneringen slijten ook trauma's in de loop der jaren en monumenten verliezen hun betekenis. Daarom moet de geschiedenis zich steeds herhalen, om aan te tonen dat niets vanzelfsprekend is. Kate Ryan liet op Koninginnedag tijdens haar concert op het Museumplein voor honderdduizenden Hollanders die waarschijnlijk nog niet eens allemaal op de hoogte waren van de aanslag godzijdank haar 'Is everybody happy?' achterwege.

Oscar van den Boogaard is schrijver.


DS, 04-05-2009
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #15  
Oud 11th May 2009, 22:53
line.puimege line.puimege is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: May 2009
Locatie: Boechout
Posts: 17
Toen ik over dit incident hoorde, kon ik het eerst eigenlijk niet geloven. Ik vind het echt erg wat deze mensen overkomen is. Koninginnedag is DE dag waar alle Nederlanders naar uitkijken. Ze bereiden zich hier wekenlang (als het al niet maandenlang is) op voor en dan gebeurt er zo iets. Ik snap niet wat deze man bezielde om dit te doen en ik denk niet dat we het ooit zullen begrijpen. Als je dan toch iets tegen de koninklijke familie wil doen, doe het dan zonder onschuldige burgers erbij te betrekken. Deze mensen hebben niets te maken met jou frustraties, dus laat ze er dan ook buiten.
Met citaat antwoorden
  #16  
Oud 16th May 2009, 15:41
marliessomers marliessomers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: essen
Posts: 146
Toen ik thuis kwam van stage en de beelden zag, was ik er toch even niet goed van. De pers stond er dan ook met hun neuzen boven op en hebben alles van dichtbij meegemaakt en wij, als kijker, dus ook. Koninginnedag is altijd een zeer groot feest in Nederland en het koningshuis is dan ook altijd zeer open naar het volk toe. Dit zal nooit meer hetzelfde zijn. En dat is jammer dat één gek zoiets voor zoveel mensen kan verpesten. Of de veiligheidsmensen en fout hebben gemaakt weet ik niet, je kan niet alles voorkomen denk ik. Ik hoop de Nederlandse volgend jaar het toch weer organiseren want is en blijft een feest voor veel mensen en mag zeker niet verloren gaan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.