actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th November 2017, 18:20
Jens.W*illems Jens.W*illems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Merksplas
Posts: 33
Noorse treinen richten "bloedbad" aan bij rendieren

In het noorden van Noorwegen zijn in enkele dagen tijd meer dan honderd rendieren gestorven nadat ze door goederentreinen werden aangereden. De Noorse zender NRK spreekt over een "kilometerslang bloedbad" in het land.

De rendierhouders zouden de kwestie volgens de zender al verschillende keren hebben aangekaart bij de spoormaatschappij. Daarbij zou de belofte gemaakt zijn om trager voorbij de dieren te rijden, maar die boodschap zou nooit tot bij de treinbestuurders zijn geraakt. Daardoor zijn in enkele dagen tijd minstens 106 rendieren aangereden. Het bloedigste voorval deed zich zaterdag voor, toen een trein in één keer 65 dieren doodreed.

De rendieren kunnen in Noorwegen min of meer vrij rondlopen. In de winter brengen de rendierhouders hun dieren naar gebieden waar ze gemakkelijker aan voedsel kunnen raken. Maar omdat het moeilijk is om de kuddes bij elkaar te houden, kunnen zich daar ongelukken bij voordoen. De spoorwegmaatschappijen worden daarom altijd verwittigd wanneer die seizoenstrek aanvangt. Toch zijn er tussen 2013 en 2016 volgens NRK al meer dan tweeduizend dieren gedood.

Een woordvoerder van de spoorwegonderneming benadrukt dat er schadevergoedingen uitgekeerd zullen worden aan de rendierhouders. Dat de waarschuwing niet naar de bestuurders werd verzonden, wordt toegeschreven aan technisch probleem.

BRON: https://www.demorgen.be/buitenland/...ieren-b853e78e/

Eigen mening: Wat er in Noorwegen aan de hand is, vind ik een zeer spijtig voorval. Ik hoop dat het inderdaad aan een technisch probleem lag dat de treinbestuurders niet zijn verwittigd. Want het feit dat er op 3 jaar tijd meer dan 2000 rendieren zijn aangereden roept toch enkele vragen op. Het kan toch niet dat er nu pas wordt ingegrepen? Ik denk dat deze rendieren nog steeds één van de mooiste bezienswaardigheden zijn van Scandinavië. Het lijkt me ook logisch dat treinbestuurders afremmen als ze zo'n dieren langs de rails zien staan. Zij moeten zelf toch ook beseffen dat het een gevaar voor die dieren is als je er tegen volle snelheid langs komt gereden. Ik hoop dus dat we in de toekomst deze berichten niet meer te horen krijgen en dat het aantal dode rendieren drastisch daalt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.