actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th November 2015, 13:39
N*ck.Peeters N*ck.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Leo'burg
Posts: 89
Op wasmachines heb je maar zes maanden échte garantie

Twee jaar. Zolang kunt u in theorie gratis herstellingen laten uitvoeren aan uw wasmachine. ‘Maar in de praktijk zien we dat de koper na een half jaar voor alle kosten opdraait’, zegt Simon November van Test-Aankoop. ‘En uit onze testen blijkt dat wasmachines wel degelijk snel verslijten, dus een goede garantie is essentieel.’

‘Het is een oud zeer dat nu pas veel aandacht krijgt omdat Kris Peeters (CD&V) het wil laten onderzoeken’, zegt Simon November, woordvoerder van Test-Aankoop, over de controles naar de bewust ingebouwde veroudering van elektrische toestellen . ‘Het is een veelgehoorde klacht van consumenten: “Mijn wasmachine, smartphone, printer, enz. is nét na het verstrijken van de garantie kapot gegaan.” Test-Aankoop besloot daarom enkele maanden geleden om testen uit te voeren op wasmachines.’

12 MERKEN, 24 TOESTELLEN

Voor de proef selecteerde Test-Aankoop telkens twee modellen - een goedkoper model en een duurder - van hetzelfde merk. Twaalf merken werden zo onder de loep genomen. In totaal werden dus 24 toestellen onderzocht. De bestendigheid tegen het zwieren (door 2.500 keer te spoelen en te zwieren) en de herstelmogelijkheden werden in tabellen gegoten.

GOEDKOPE MODELLEN

* Deze machines gingen kapot voor het einde van de test
Tabel met testresultaten terug te vinden op de website.

DURE MODELLEN
* Deze machines gingen kapot voor het einde van de test
Tabel met testresultaten terug te vinden op de website.

‘Uit de testen bleek ten eerste al dat vier toestellen - twee van Beko, eentje van Hotpoint en eentje van Bosch - het nog voor het einde van onze test hadden begeven. De twintig andere wasmachines vertoonden bijna allemaal tekenen van slijtage’, stelt November. ‘De enige die ongehavend uit dit experiment kwam? De goedkoopste LG!’

HERSTELLINGEN ZIJN PEPERDUUR

Toen de negentien versleten toestellen hersteld moesten worden, liep dat niet van een leien dakje. ‘We zagen beschadigde stabilisatiegewichten en tegengewichten, versleten schokdempers en zelfs roest’, vertelt November. ‘Wanneer we dan telefoneerden voor een reparatie bleek dat er vaak “maar een klein element stuk was”. Maar dat kleine onderdeel zat wel vast in een groter onderdeel. Het gevolg? Het dure, grote onderdeel - zoals de printplaat of alle kogellagers - moest vervangen worden.’

Of het dan nog de moeite is om uw wasmachine te laten herstellen? ‘Niet echt. Je komt er dikwijls goedkoper vanaf wanneer je gewoon een nieuw toestel koopt. Maar dat kan niet de bedoeling zijn als we weten dat een wasmachine 20 jaar zou moeten meegaan als we kijken naar de milieu-impact ervan.’

2 JAAR GARANTIE OP PAPIER = 6 MAANDEN ECHTE GARANTIE

Dat de federaal minister van Consumentenzaken, Kris Peeters, volgende week met Test-Aankoop aan tafel zit, vindt November positief: ‘We willen het uiteraard hebben over die “zogezegde” twee jaar garantie, die eigenlijk na 6 maanden al is afgelopen.’

‘Momenteel ligt het vermoeden van gebrek slechts de eerste 6 maanden na je aankoop bij de verkoper. Als je dus na een jaar met een lekkende wasmachine zit en die moet hersteld worden, dan moet jij als koper kunnen aantonen dat het gebrek al aanwezig was bij de aankoop. Hoe je dat gaat doen? Door een expert aan te stellen die je een rib uit je lijf kost. En dat hebben weinig mensen er voor over.’

‘Wat wij willen vragen aan minister Peeters zijn twee échte jaren garantie. Dat zou zowel de fabrikant als de verkoper aanmoedigen om duurzamere machines te verhandelen’, klinkt het.

Bron:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20151126_01990783

Eigen mening:
Ik deel dezelfde mening als Test-Aankoop. Wat op papier twee jaar garantie betekent, zou in de praktijk ook twee jaar moeten betekenen. Nu is het enkel zo dat je op de trommel (de motor, de draaischijf van een wasmachine) amper zes maanden garantie hebt. Veel te weinig, naar mijn zin. Schade op een onderdeel waar je zelf schuld aan hebt, is iets anders, maar een wettelijke garantietermijn dient gevolgd te worden. Naar mijn mening sluipen er nog veel te veel kleine lettertjes in deze wet, waardoor dit soort van praktijken toegelaten worden. Dringend tijd om dit eens te herzien, zodat men er weer voor kan zorgen dat de consument zich gerust voelt wanneer hij of zij dergelijke aankopen wil doen. Want dit vertrouwen is nu (nog steeds) ver zoek.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th November 2015, 14:20
M*RIE.MOONS1 M*RIE.MOONS1 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Itegem
Posts: 40
Op wasmachines heb je maar zes maanden échte garantie

Ik heb zowel het artikel als de menig van N*ck gelezen. Hieruit kan ik afleiden dat ik het eens ben met Test-Aankoop en N*ck. Ik vind het namelijk totaal niet kunnen dat je niet de garantie krijgt die vermeld staat bij de aankoop. Ik ben er zelfs van overtuigt dat dit niet enkel zo bij wasmachines is. Ik heb namelijk eens een Smartphone gekocht. Diezelfde dag bleek de kaartlezer niet te werken. Ik deed deze dus binnen waarop de GSM naar de fabrikant gestuurd werd. Ik kon echter niet aantonen dat ik deze niet had stuk gemaakt bij het plaatsen van mijn SIM. Hierdoor waren de kosten hoger dan een nieuwe GSM te kopen. Dit vond ik toen echt niet kunnen. Je kan zeggen dat deze situatie er zeker op lijkt.
Fabrikanten moeten volgens mij vanuit de overheid uit meer gecontroleerd worden. Dit zal hen hopelijk stimuleren om duurzame producten te leveren en de klanten de garantie te bieden die ze verdienen. Daarnaast wil ik vermelden dat ik het goed vind dat Test-Aankoop zulke tests doen. Hierdoor word het probleem nogmaals in het daglicht gezet. De overheid kan zo het probleem niet kunnen blijven negeren. Ze zullen dus wel moeten ingrijpen na zulke tests. We moeten echter nog afwachten wat ze er nu aan gaan doen en of dit iets zal opleveren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.