actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd October 2008, 09:43
Véronique.Geudens Véronique.Geudens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Vorselaar
Posts: 248
Helft automobilisten gebruikt richtingaanwijzers niet

De helft van de automobilisten gebruikt geen richtingaanwijzers om van rijstrook te veranderen op de autosnelweg en vier op de tien doen dat niet bij het inhalen van een ander voertuig of het inslaan van een zijweg. Dat blijkt donderdag uit een onderzoek van mobiliteitsorganisatie Touring.

'Onze vaststellingen zijn ontnuchterend en hallucinant', zegt Touring. Het niet gebruiken van de richtingaanwijzers is volgens de organisatie niet enkel vervelend voor de andere weggebruikers, maar ook levensgevaarlijk voor het achteropkomend verkeer en zeker voor motorrijders, bromfietsers en fietsers.

'De meest frappante gevallen doen zich voor aan de opritten van autosnelwegen, vooral wanneer men weinig of niet moet afremmen alvorens de oprit links of rechts op te rijden. Maar ook aan gewone en overzichtelijke kruispunten waar men makkelijk naar links en rechts kan inslaan laten nogal wat chauffeurs de richtingaanwijzer uit', luidt het.

Volgens Touring zijn sommige mensen gewoon nonchalant, anderen dan weer verstrooid, aan het bellen in de wagen of van mening dat het niet zo’n zware fout is. 'Daarnaast zijn er waarschijnlijk ook die het verkeersreglement gewoon niet kennen', klinkt het.

Touring vindt het begrijpelijk dat dergelijke overtredingen, die weliswaar een van de belangrijkste bronnen van ergernis zijn voor andere weggebruikers, 'niet zoveel gecontroleerd of beboet worden door de verkeerspolitie.' De organisatie dringt niet aan op meer boetes, maar op gepaste sensibiliseringscampagnes. vdy

BRON:
De Standaard
donderdag 02 oktober 2008 | Bron: belga
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd October 2008, 11:27
Lieve De Wachter Lieve De Wachter is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Geel
Posts: 78
Dit onderzoek strookt met mijn ervaringen op de baan: het gebeurt steeds vaker dat personen die voor mij rijden plots afslaan ZONDER te pinken! Ik heb hier al een paar keer veel geluk bij gehad... Voldoende afstand houden is van groot belang!
's Nachts pink ik op gewone wegen ook niet altijd als er geen andere voertuigen in de buurt zijn. Op de autostrade doe ik dat wel als ik een enkeling inhaal. (wat zelden gebeurt met mijn 1000cc )

Als ik een rotonde verlaat, gebruik ik mijn richtingaanwijzers, maar ik dacht dat dit niet verplicht was. Ik zocht een paar zaken op over het gebruik van de richtingaanwijzers en op verschillende sites vond ik dat dit WEL verplicht is. Enkel als je een rotonde oprijdt hoef je niet te pinken. (http://www.dvl.be/INFO/nieuweverkeersregels.pdf)
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 2nd October 2008, 13:17
Tinne Schrauwen Tinne Schrauwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Loenhout
Posts: 177
Voor mij is het een automatisme geworden om mijn richtingaanwijzer te gebruiken. Wanneer ik van rijstrook verander, een ander voertuig inhaal, een zijweg insla,... vind ik het niet meer dan logisch om mijn richtingaanwijzer te gebruiken. Het is niet enkel veilig voor jezelf maar ook voor alle andere weggebruikers in je omgeving.

Wat het gebruik van richtingaanwijzers op een rotonde betreft, is het inderdaad zo dat je bij het oprijden van een rotonde geen richtingaanwijzer moet gebruiken. Wanneer je echter de rotonde verlaat, moet je wel aangeven welke afslag je juist gaat nemen door middel van je richtingaanwijzer te gebruiken.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 2nd October 2008, 14:34
Kim Geerts Kim Geerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Laakdal
Posts: 170
Ik merk, nu ik zelf met de auto rijd, dat veel mensen hun richtingsaanwijzers niet gebruiken, terwijl dit dikwijls wel moet volgens het verkeersreglement.
Bij mij is het ook automatisme geworden om mijn richtingsaanwijzers altijd te gebruiken als het moet.
Ik vind het vervelend als mensen hun richtingsaanwijzers niet gebruiken als ze de rotonde verlaten. Sommige mensen vinden het blijkbaar ook niet nodig om op de autosnelweg hun richtingaanwijzers te gebruiken, terwijl het daar extra belangrijk is. Er is niets gevaarlijker dan mensen die hun richtingaanwijzers niet gebruiken bij het invoegen en van rijstrook veranderen.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 2nd October 2008, 15:55
Smits.Diede Smits.Diede is offline
Diede Smits
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 174
Richtingsaanwijzers

Wanneer mensen hun richtingaanwijzers niet gebruiken, erger ik me daar aan. Voor mij is dat een daad van egoïsme, je hebt geen respect voor de andere mensen die op de baan zijn en hun veiligheid. Dat is dan ook weer een van de kenmerken van onze prestatiemaatschappij, namelijk: ikke, ikke, ikke en de rest kan ... .
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 2nd October 2008, 16:19
Nelleke Van Beylen's Avatar
Nelleke Van Beylen Nelleke Van Beylen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Nijlen
Posts: 72
Bron van ergernis

Een bron van ergernis is het, mensen die hun knipperlichten niet gebruiken. Of ook mensen die ze "verkeerd" gebruiken.
Als ik sta te wachten bij een rotonde en de aankomende auto knippert niet, dan veronderstel ik dat ik moet wachten. Maar dan draait de auto af (zonder te pinken dus). Het is om zot van te worden : stond ik daar dus te wachten voor niets, ik had makkelijk door kunnen rijden.

Of dan heb je van die mensen die hun pinker hebben opstaan zonder dat ze het precies zelf weten. Ik als bestuurder rem dan al, zodat de bestuurder voor mij zonder probemen of ongelukken kan afdraaien. Maar hij draait niet af? Na ongeveer een kilometer hebben ze het dan eindelijk door en zetten uiteindelijk hun pinker af.

Mijn boodschap voor alle bestuurders is : Zeker eerst pinken(niet vergeten), dan remmen! Zo voorkom je ongelukken en is het voor iedereen veiliger op de weg.
En zo geef je ook het goede voorbeeld aan "L-bestuuders", zoals ik.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 6th October 2008, 15:55
Julie_07's Avatar
Julie_07 Julie_07 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 91
Ik rij zelf nog niet met de wagen (ik heb mijn theoretisch examen nog niet gedaan), maar als ik meerij met iemand en ik zit vooraan erger ik mij ook altijd zeer hard aan dit soort bestuurders. Vooral op ronde punten is dit zeer hinderlijk.
Ook als fietser merk ik dit sterk. Je stopt dan omdat er een wagen gaat voorbijkomen, maar dan slaat die opeens toch af. Met als gevolg dat je door de verwarring minder oplettend bent. Ik rij niet graag met de fiets op een rond punt, omdat het meestal heel onduidelijk is wat de autobestuurders van plan zijn.
Maar ook fietsers kunnen hun 'richtingaanwijzers' vergeten te gebruiken. Als automobilisten hierop commentaar krijgen, vind ik ook dat fietsers er extra moeten op letten om hun hand uit te steken. Voor hun eigen veiligheid en die van anderen.

Aan alle autobestuurders: Gebruik uw pinkers voor uw medemensen!
Dan zal ik dit ook doen als ik ooit eens mijn rijbewijs probeer te halen
Ondertussen steek ik als fietser braaf mijn arm uit.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 13th October 2008, 16:27
Gitte Leenaerts Gitte Leenaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Loenhout
Posts: 112
Je krijgt er grijze haren van, mensen die hun richtingsaanwijzers niet gebruiken. Vooral op een rotonde merk ik dat het gebruik van een richtingsaanwijzig niet nodig blijkt te zijn. Je hoeft geen richtingsaanwijzer te gebruiken om een rotonde op te komen maar wel om deze te verlaten en dat is net hetgene dat vele mensen blijken te vergeten. Je staat te wachten om een rotonde op te rijden maar de andere al reeds op de rotonde verlaat deze maar zet zijn richtingsaanwijzer niet aan. Gevolg: Jij blijft maar wachten omdat je het ondertussen te laat gezien hebt!
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 13th October 2008, 18:37
Sanne Wauters Sanne Wauters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Heist-op-den-berg
Posts: 109
Er is niks zo ergerlijk dan aan een rondpunt te staan wachten en niemand die zijn richtingaanwijzers gebruikt. Daar sta je dan, en je had misschien al wel op het rondpunt kunnen zijn. Wanneer iedereen zijn richtingaanwijzers zou gebruiken, dan zou het verkeer aan ronde punten veel vlotter gaan.

Ook bij het inslaan van een straat, wanneer dan de richtingaanwijzer niet opstaat, is het gevaarlijk voor het verkeer achter deze wagen, maar ook voor diegene die de straat uit willen komen.
De beperkte ervaring die ik met autosnelwegen heb, toont ook aan dat ritsen en het gebruiken van richtingaanwijzers het verkeer vlotter zou laten verlopen.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 14th October 2008, 20:41
marliessomers marliessomers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: essen
Posts: 146
Het is ergerlijk en gevaarlijk dat mensen hun richtingenaanwijzer niet gebruiken. Ik heb zelf nog geen rijbewijs maar toch zie ik het regelmatig dat mensen zomaar afdraaien zonder hun richtingaanwijzers te gebruiken.
Vooral op de autostraten vind ik het gevaarlijk, ze maken plots een zijdelinkse beweging zonder dit kenbaar te maken. Dit is gevaarlijk voor de andere bestuurders omdat zijn niet weten wat de andere gaat doen. Maar die is ook zeer ergerlijk. Ook op een rondpunt zie ik vaak mensen afslaan zonder hun richtingaanwijzer te gebruiken. Maar ook als fietser vind ik dit een zeer ergerlijk feit. Zo heb ik ooit bijna een ongeluk gehad omdat iemand het niet nodig vond om zijn richtingaanwijzer te gebruiken.
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 15th October 2008, 20:59
Ivan.Verwerft's Avatar
Ivan.Verwerft Ivan.Verwerft is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Geel
Posts: 133
De helft van de bestuurders is echt wel een schandalig hoge hoeveelheid. Dit is ook iets waar weinig aan veranderd kan worden. Pinken zou een automatisme moeten worden bij velen, maar vaak wordt dit als "enkel-als-het-echt-nodig-is" beschouwd.

De resultaten van dit onderzoek is volgens mij gebaseerd op gebruik van de pinkers in ALLE verkeerssituaties. Hoeveel mensen vergeten te pinken bij bloembakken die op de rand van de baan werden gezet om snelheid wat lager te houden? Wie pinkt er iedere keer als hij/zij een fietser voorbij rijdt? Véél mensen vergeten dat dit simpelweg moét. Dan komt daar nog eens bij dat waarschijnlijk en ongelofelijk groot aantal bestuurders af en toe gewoon eens vergeet te pinken wanneer je moet afdraaien (we zijn toch allemaal mensen zeker). Dan zitten we inderdaad snel aan de 50%. Dit komt toch wel alarmerend over en dat lijkt me ook een van de bedoelingen van de onderzoekers. Anders bereikt men immers niemand.
Met citaat antwoorden
  #12  
Oud 20th October 2008, 16:55
KristofMertens KristofMertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Arendonk
Posts: 82
Als je veel op de baan zit, zie je dit inderdaad ongelofelijk veel. Zelf maak ik me ook wel eens schuldig als ik uitwijk voor een fietser of een ander obstakel dat naast (en gedeeltelijk) op de baan staat.
Op rotondes zie je zelden iemand zijn richtingsaanwijzer opzetten. En als er dan toch iemand is, die dit doet, gebruikt hem nog vaak verkeerd ook. Dan zetten ze de richtingaanwijzer op en moeten ze pas binnen 2 straatjes de rotonde af.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:27.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.