actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th April 2010, 17:26
daphne.nauwelaerts daphne.nauwelaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Noorderwijk
Posts: 99
Een derde van leerkrachten bewust afwezig op sociale netwerken

Een derde van leerkrachten bewust afwezig op sociale netwerken

Een derde van de leerkrachten kiest er bewust voor om niet aanwezig te zijn op sociale netwerken zoals Facebook, Twitter en Netlog. Dat meldt KlasCement, de portaalsite voor en door leerkrachten, in een persbericht.

Een mogelijke verklaring voor de terughoudendheid is misschien omdat sommige netwerksites al een aantal keer in opspraak kwamen in verband met respect voor de privacy van de gebruikers, aldus KlasCement.

Duidelijkheid
Leerkrachten vragen om meer duidelijkheid omtrent het gebruik van Facebook in het onderwijs. Bij de groep van leerkrachten die nog niet aanwezig is op sociale netwerken, geeft meer dan de helft van de ondervraagden aan graag regelgeving te zien komen. Bij leerkrachten die al actief zijn op sociale netwerken is het slechts een derde van de leerkrachten die wil dat de overheid tussenkomt.

In één op tien Vlaamse scholen zijn er afspraken over sociale netwerken. In scholen waar er afspraken zijn rond sociale netwerken voegt 11 procent van de leerkrachten leerlingen toe als contact, waar dat in scholen waar geen afspraken zijn nog 21 procent is.

Educatief nut
De meerderheid van de leerkrachten geeft aan een educatief nut te zien in sociale netwerken. Opvallend is dat weinigen er tot nu toe in slagen om dat idee om te zetten in concrete activiteiten in de school. Van de 63 procent van de leerkrachten die sociale netwerken als educatief nuttig bestempelt, geeft amper 7 procent aan dat ze het daar ook voor gebruiken.

Het onderzoek werd afgenomen in oktober en november 2009 bij 900 KlasCement-leden. (belga/ypu)

Eigen mening
Het feit dat een derde van de leerkrachten er bewust voor kiest om niet op sociale netwerken aanwezig te zijn kan ik best begrijpen. Er is geen duidelijke regelgeving rond, daardoor weet je niet goed wat wel en niet kan. Ook zou het een goed idee zijn om de leerkrachten beter te informeren. Zo kunnen ze dan instellen dat enkel bepaalde personen op hun pagina kunnen. Hierdoor beschermen ze zichzelf toch wat beter. In de eerste plaats zou de school zelf regels hierover kunnen maken. Persoonlijk zie ik het educatief nut wel in van zo'n netwerksite. Zo hebben we voor het vak aardrijkskunde een actuabord gemaakt op facebook. Persoonlijk vonden we dat het veel beter aansluit bij de leefwereld van de leerlingen en als je de juiste privacyinstellingen gebruikt bescherm je zowel jezelf als de leerlingen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th April 2010, 13:46
Bram Jacobs Bram Jacobs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Berlaar
Posts: 110
Ik ga akkoord met wat Daphne zegt.
Toch zijn komen er bij enkele bedenkingen op wanneer ik hoor dat de overheid regels zou moeten opleggen. Onze vrijheid zou ingeperkt worden als leerkracht omdat wij met leerlingen werken. Ik begrijp wel dat je er voorzicht mee moet omspringen maar dat de overheid speciaal regels voor de leerkracht moet opstellen zegt mij maar niets.
Ik ben er ook van overtuigd dat sociale netwerksites educatief kunnen worden gebruikt, net zoals bij Daphne heb ik meegewerkt aan het actuabord op facebook.
Leerlingen zitten elke dag op facebook en het is makkelijker voor hen om dan eens te gaan kijken naar de actualiteit via facebook in plaats van een krant vast te nemen.
Dit staat heel dicht bij hun leefwereld.
Ook moet je natuurlijk jezelf beschermen door foto's te blokkeren op netwerksites.
Leerlingen kunnen de dag van vandaag maar al te goed met photoshop werken. Het gevaar is reeël dat ze dan een foto van je bewerken.
Dit gevaar moet je zelf in schatten vindt ik, de overheid moet daar niet in tussen komen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 8th April 2010, 14:16
Sanne Van der borght Sanne Van der borght is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Herselt
Posts: 98
Zelf ben ik aangesloten bij Facebook, maar geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om leerlingen als 'vriend' toe te voegen. Er staat te veel op wat privé is, zoals foto's en andere gegevens. Het goede aan facebook is dat je zelf kan bepalen wat je laat weergeven en wat niet. Ik vind het ook helemaal niet nodig dat leerkrachten zouden chatten met leerlingen, privé en werk moet gescheiden blijven.
Een initiatief zoals dat actuabord vind ik wel heel knap. Zo leren de leerlingen omgaan met computer en met die sociale netwerken, maar zijn ze toch nog met school bezig. Het draait hier dan ook niet om de privacy van de leerkracht, maar wel om de vaardigheden van de leerlingen.

Je hoort het vaak genoeg dat leerlingen (ook leerkrachten) misbruik maken van sociale netwerken door elkaars privacy te schenden. Hierom is het dus belangrijk dat je een grens legt voor jezelf. Ik vind ook wel dat de overheid er niet moet tussenkomen, zoals Bram zei. Over zoiets vind ik dat je zelf wel mag beslissen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 9th April 2010, 12:02
Bram Jacobs Bram Jacobs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Berlaar
Posts: 110
Zoon beschuldigt moeder van laster op Facebook

Zoon beschuldigt moeder van laster op Facebook

De sociale netwerksite Facebook zorgt voor familiale spanningen tussen Denise New en haar zoon.
De zestienjarige scholier uit de Amerikaanse staat Arkansas klaagt zijn moeder aan omdat ze zijn account zou hebben gekraakt.


Daarna zou ze lasterlijke opmerkingen hebben achtergelaten en de paswoorden van haar zoon hebben aangepast.
Dat bericht de lokale televisiezender KATV.

Mama Denise New ontkent alles.
Volgens haar liet haar zoon zijn Facebookpagina openstaan waardoor ze alles kon lezen.
Ze voelde zich geroepen om in te grijpen want er stond bezwarende informatie over zoonlief op de pagina.

Zo stond er te lezen dat hij ’s nachts met de auto aan meer dan 150 kilometer per uur over de weg had gescheurd om zijn liefdesverdriet te verwerken.

Denise is van plan om zich met alle middelen te verzetten tegen de beschuldigingen van haar zoon,
die momenteel bij zijn grootmoeder woont.
Ze meent dat ze volledig binnen haar wettelijke rechten als ouder heeft gehandeld.

Bron: Knack - 09 april 2010


Eigen mening:

Ik weet niet goed wat ik hiervan moet denken maar ik wil dit gebruiken als illustratie voor het feit dat facebook niet altijd goed is en dat je toch moet oppassen met wat je op het internet zet. Of de moeder nu juist of slecht heeft gehandeld laat ik in het midden maar je zet toch best niets online zoals dat je tegen 150 km/u bent gaan rijden met de auto.
Jongeren denken maar al te vaak niet meer na over wat ze online zetten. Het is het recht van een moeder haar kinderen te beschermen. Als hij zijn pagina heeft laten openstaan vind ik dat de moeder wel juist gehandeld heeft. Langs de andere kant, ze had het met hem kunnen bespreken zo dat het voor hem veel duidelijker was wat kan en niet kan.
Als zijn moeder wel degelijk zijn facebook heeft gekraakt, vind ik wel dat de zoon reden heeft om kwaad te zijn, maar om daarom je eigen moeder van laster te beschuldigen vind ik er toch wel over.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 9th April 2010, 14:37
Jolien Willems Jolien Willems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: herentals
Posts: 147
Ik vind ook dat er dringend een regelgeving moet komen omtrent de sociale netwerken. Op die manier weten wij later ook wat kan en niet kan. Ik kan me niet onmiddellijk inbeelden dat ik een leerling 'vriend' zou maken, maar je weet maar nooit. Ik zou er in elk geval niet graag mijn job door verliezen.
Ik schrik wel van het cijfer dat 1/3 van de leerkrachten er bewust voor kiest om geen sociaal netwerk aan te maken, ik dacht persoonlijk dat er heel wat meer leerkrachten dit wel hadden.

Het voorbeeld van het actuabord vind ik een mooi initiatief om leerlingen educatief te laten omspringen met sociale netwerken. Zolang de privacy maar niet in het gedrang komt.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 9th April 2010, 15:35
Ivan.Verwerft's Avatar
Ivan.Verwerft Ivan.Verwerft is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Geel
Posts: 133
Ik vind totaal niet dat er een regelgeving moet komen. Je bepaalt toch zelf wat je doet? Er zullen leerkrachten zijn die hun leerlingen wél aanvaarden op facebook en als hen dat niet bevalt, is dat voor hun rekening. Ikzelf zou ook geen leerlingen aanvaarden als vriend op facebook e.d., maar om daar nu een wettelijk verbod op te plakken?
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 9th April 2010, 16:56
Lien Hooyberghs
Gast
 
Posts: n/a
Ik deel dezelfde mening als Ivan. Als leerkracht bepaal je zelf of je wel of niet lid bent van dergelijke sites.
Persoonlijk zou ik ook nooit contact maken met leerlingen die dit wensen, dat is te dicht bij mijn privéleven. En trouwens, als je 1 leerling 'vriend maakt' zullen de ander 50 leerlingen snel volgen!

Ik heb zelf ook facebook, maar tijdens de stages deactiveer ik telkens mijn account zodat leerlingen dit niet kunnen zien. Van zodra ik lesgeef, 'besta' ik dus niet meer op facebook ( of toch niet 24/24).
Dit wil ik later ook zo doen, zodra ik een vaste job heb, is het gedaan met facebook e.d. Dat lijkt me nu de beste oplossing.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 9th April 2010, 21:21
TimDriesen TimDriesen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Herentals
Posts: 53
Ik vind ook dat leerkrachten mogen doen wat ze willen in dit soort zaken. Aldus over het aanmaken van een sociaal netwerk.
Ik ben er niet met akkoord dat leerkrachten leerlingen toevoegen als vriend.
Er bestaan mogelijkheden (elov, smartschool,...) genoeg om contact te maken met je leerkracht via de PC.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 9th April 2010, 23:21
Jente.Roosenbroeck Jente.Roosenbroeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Nijlen
Posts: 77
Persoonlijk vind ik net zoals o.a. Lien en Ivan dat dit niet verboden mag worden/zijn. Ikzelf heb ook (nu) ex-leerkrachten op mijn facebook en vind dit kunnen. Het zorgt er ook voor dat leerkrachten up to date blijven van de leef- en belevingswereld van de leerlingen en hier zo op kunnen inspelen in hun lessen. Ook zorgt dit voor een nauwere band tussen leerkracht en leerlingen: betere acceptatie door leerlingen van leerkracht waardoor meer vertrouwen in leerkracht. Naar mijn mening moet dit alles dus kunnen zolang het niet te ver gaat, bijvoorbeeld praten over privézaken van de leerkracht.
Het feit dat men mensen hiervoor ontslaat vind ik echt gezever. Dit gaat gewoon té ver. Een gesprekje kan hier misschien (afhankelijk van de waarden en normen van die school) wel gepast zijn.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 10th April 2010, 15:09
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Een derde van leerkrachten bewust afwezig op sociale netwerken

Ik begrijp wel dat er verwarring ontstaat rond dit onderwerp. Sociale netwerken zijn de laatste jaren zeer populair. Ergens vind ik ook dat leerkrachten geen leerlingen moeten toevoegen aan hun vriendenlijst. De relatie leerkracht-leerling kan volgens mij beter een schoolse relatie blijven. Als de leerlingen zijn afgestudeerd is dan weer een andere situatie. Maar als je les krijgt van iemand die je als vriend op facebook of netlog hebt... dat vind ik toch maar niets.
De meeste jeugd heeft momenteel een profiel op internet, de volgende generaties leerkrachten zullen dus in de gaten moeten houden dat ze geen leerlingen toevoegen als vriend op hun profiel. In het verleden zijn er al gevallen geweest in de media waarbij leerkrachten hun leerlingen hadden toegevoegd als vriend op hun profiel op internet en dat was toen niet in goede aarde gevallen. Je kan beter preventief handelen, de problemen vermijden en geen leerlingen toevoegen zolang je er les aan geeft.
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 14th April 2010, 19:26
Jens_Cools Jens_Cools is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Westerlo
Posts: 65
Persoonlijk vind ik dat dergelijke contacten, de band tussen leerkracht en leerling kan versterken. Dergelijke sites kunnen de leerkracht ook een beter beeld geven van zijn leerlingen. De leerkracht kan vervolgens ook beter inspelen op hen in de lessen.

Alleen zou ik zelf, als leerkracht, kiezen om geen echte persoonlijk zaken op mijn account te zetten. Al wat je op dergelijke sites zet, kan zowel voor als tegen je gebruikt worden. En het is dat tweede waarvoor je als leerkracht voorzichtig moet zijn. Er zijn in het verleden al enkele zaken gebeurd waardoor je als leerkracht extra op je hoede moet zijn. Het is beter te voorkomen dan te genezen.

Maar waarom zou dit verboden moeten worden? Leerkrachten hebben evenveel recht om deel uit te maken van dergelijke sociale netwerksites. Ik kan de redenering van de leerkrachten die bewust afwezig blijven van deze sites echter wel volgen.
Met citaat antwoorden
  #12  
Oud 13th May 2010, 13:28
Bram Jacobs Bram Jacobs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Berlaar
Posts: 110
5 redenen om je profiel op Facebook te verwijderen

In het onderstaande artikel 5 redenen waarom je profiel op Facebook te verwijderen!

5 redenen om je profiel op Facebook te verwijderen

Met bijna een half miljard gebruikers is Facebook.com erg populair. Maar de grootste socialenetwerksite staat onder druk. Hun privacypolitiek is ronduit omstreden en ook qua technologie staat de site niet op punt. Getuige daarvan het recente privacylek waardoor gebruikers zelfs elkaars chatberichten konden lezen.

Hoog tijd om je account te schrappen, vond ook Dan Yoder van internetbedrijf Border Stylo. En hij voegde de daad bij het woord. Maar mocht jij nog twijfelen, dan kunnen deze argumenten je misschien overtuigen.

1. Facebook beheert jouw data...
Laten we beginnen met de gebruikersbepalingen. Doorgaans lang en saai, al doen die van Facebook je wel de wenkbrauwen fronsen. In hun Facebook's Terms Of Service verklaren ze onder meer dat ze eigenaar zijn van jouw gegevens (paragraaf 2.1). Bovendien beloof jij ook om alle gegevens up-to-date en accuraat te houden (paragraaf 4.7), anders kunnen ze je account gewoon eenzijdig beëindigen.

2. Jouw gegevens verpreiden zich als een lopend vuurtje
Facebook is bekend voor zijn duizenden apps, met toepassingen en spelletjes als Farmville en Maffia Wars, die miljoenen gebruikers regelmatig installeren. Maar het gevolg ervan is dat je de data niet alleen met Facebook deelt, maar ook met die vele applicaties. Iets wat veel Facebook-gebruikers niet beseffen.

3. Facebook hanteert een dubieuze ethiek
Vanaf het allereerste begin van het bestaan van Facebook, zijn er vragen over de ethiek van ceo Mark Zuckerberg. Het begon al met het forse bedrag dat Zuckerberg betaalde om een rechtszaak te verhinderen. Mark zou het idee van Harvard-klasgenoten hebben gejat.

Bovendien heeft Mark Zuckerberg recent nog aangegeven zich niet erg te bekommeren om de privacy van zijn gebruikers. "Mensen zijn gewoon geraakt aan het openlijk delen van informatie met mensen. Dat is vandaag gewoon een sociale norm", vertelde hij enkele maanden geleden nog.

4. Facebook is technisch onbetrouwbaar
Ook al kan je je vragen stellen over zijn ethische principes, toch is er meer aan de hand. Toen enkele dagen geleden uitlekte dat gebruikers heel eenvoudig en zonder technische kennis vriendschapsverzoeken en chatberichten van anderen konden bekijken, was dit ronduit beschamend voor Facebook.

Maar de problemen van de voorbije dagen komen eerder voort uit technische onbeholpenheid. Want uiteraard wilde zelfs Mark Zuckerberg niet dat iedereen jouw chat of vriendschapsverzoeken kon zien. Maar het was de incompetentie of nonchalance van zijn team die het zover deed komen.

5. Je kan je account haast niet verwijderen
Misschien nog de meest doorslaggevende reden: Facebook maakt het ongelooflijk moeilijk om je account definitief te verwijderen. Ze maken geen beloftes over het verwijderen van je gegevens en de eigenaar van iedere applicatie die je hebt gebruikt mag jou data blijven bewaren.

Wanneer je naar je account-instellingen surft, krijg je wel een optie je account te 'desactiveren', maar dat is niet hetzelfde als verwijderen. Desactiveren betekent bijvoorbeeld dat je nog steeds kan worden gelabeld op foto's. Dus helemaal weg ben je niet.

Bron: vacature.com , businessinsider.com , 'Het Laatste Nieuws Online'
13/05/10 10u31


Toch oppassen geblazen!

Laatst aangepast door Bram Jacobs : 13th May 2010 om 13:29. Reden: bron aanpassen
Met citaat antwoorden
  #13  
Oud 13th May 2010, 16:41
valerie caers valerie caers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: mol
Posts: 71
Ik denk dat iedereen wel oud en wijs genoeg is om te beslissen of hij al dan niet een facebookaccount aanmaakt. Er zijn al genoeg regels en wetten in dit land. Ikzelf heb onlangs mijn netlog account verwijderd omdat ik niet graag zou hebben dat leerlingen mijn foto's kunnen bekijken. Bij facebook heb ik de privacyfunctie zo gezet, dat enkel vrienden mijn pagina kunnen bekijken. Na het lezen van onderstaand bericht, begin ik wel te twijfelen of dit allemaal wel zo goed werkt. Ik ben nog niet van plan om mijn account te verwijderen. Uiteindelijk staan er geen dingen op die niet door de beugel kunnen. Mocht ik later gaan les geven, kan dit natuurlijk allemaal nog veranderen.
Met citaat antwoorden
  #14  
Oud 13th May 2010, 17:38
Tinne.Buyens Tinne.Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Gierle
Posts: 74
Iedereen is zelf verantwoordelijk voor zijn/haar sociale netwerken. Als persoon kies je ervoor om een profiel aan te maken, wat je erop zet, wie je vrienden worden, ... . Ook leerlingen hebben deze verantwoordelijkheid, en dus zeker ook leerkrachten.
Een wetgeving hierrond is dus zéker niet nodig, dan gaan we alles in hokjes steken en is je vrijheid eigenlijk zo goed als weg. Hierbij verwijs ik naar mijn eerste puntje : iedereen is verantwoordelijk voor zijn/haar sociale netwerken.
Ik ben me ervan bewust dat leerlingen snel geneigd zijn om een naam in te typen in Netlog, Facebook, Noxa, ... . Daarom heb ik ook mijn Netlog-account verwijderd, je weet immers maar nooit. Ook tegen mijn vrienden heb ik gezegd dat foto's niet meer op Netlog verschijnen, maar op Facebook. Ik beslis immers zelf wie er op mijn profiel kan komen (enkel mijn vrienden), en op welke foto's ik getagd wordt.
Voor die vrienden, ik neem enkel verzoeken aan van personen tegen wie ik in het dagelijks leven hetzelfde kan zeggen als op facebook, met andere woorden : ik ken al mijn facebookvrienden persoonlijk en kom ze regelmatig tegen. Wanneer er een onbekende, of een bekende naam maar ongewenst persoon (vb. een leerling) mij tot 'vriend' vraagt, dan weiger ik beleefd.
Met citaat antwoorden
  #15  
Oud 13th May 2010, 23:08
Karenoris's Avatar
Karenoris Karenoris is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Beerse
Posts: 135
Bij de meeste netwerken kan je, als je voldoende thuis bent in zo'n dingen, je instellingen privé zetten. Zo kunnen personen die geen 'vriend' van je zijn dus niet op je profiel of foto's. Als je dus als leerkracht consequent met deze netwerken omgaat, zie ik er niet zo zeer gevaar in. Echter kan je altijd wel een beetje opletten met wat je al dan niet 'online' gooit... Daar AL je 'contacten' dit kunnen lezen, zien.

Echter was op mijn stageschool ook sprake van een leerkracht die in zijn status gezet had: ' Geen zin om nog les te gaan geven vandaag'
En diezelfde dag nog leerlingen les moest geven, die hij te vriend had op facebook.
Naar mijn mening kan zoiets niet. Welk beeld geef je dan als leerkracht aan je leerlingen mee?!
Met citaat antwoorden
  #16  
Oud 14th May 2010, 14:27
lies.janssen lies.janssen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2009
Locatie: Beerse
Posts: 25
Stuur een bericht via MSN naar lies.janssen
Ik vind persoonlijk dat je daar als leerkracht zelf de keuze in moet maken of je aanwezig bent op sociale netwerken of niet.
Het is niet verkeerd om jezelf bekend te maken op een sociaal netwerk zoals facebook, waarom zou het dan niet mogen als je een beroep hebt zoals leerkracht.
Er zijn natuurlijk grenzen. Hiervoor zijn er privacy-instellingen aanwezig op de meeste van die sociale netwerken, dus kan je zelf beslissen welk gedeelte er zichtbaar is en welk niet.

Ik heb er persoonlijk voor gekozen om me enkel zichtbaar op te stellen voor mensen die ik persoonlijk aanvaard heb om 'vriend' te worden of personen die ik zelf gevraagd heb om 'vriend' van mij te worden. Zo heb ik zelf de controle over wie op mijn profiel rondsnuffelt en wie het niet kan.
Met citaat antwoorden
  #17  
Oud 19th May 2010, 14:28
jasper.meeussen jasper.meeussen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Massenhoven
Posts: 56
Ik heb neit alle commentaren gelezen, maar ik wil ook wel even reageren. Ik vind dat leerkrachten ook zeker op sociale netwerksites mogen zitten. Wel vind ik het niet gepast om leerlingen als vrienden toe te voegen op facebook. Denk maar aan die ene foto die op je profiel komt waar je een beetje teveel gedronken had. Beveilig je profiel gewoon goed genoeg en zorg dat je controle hebt over wie jouw info en foto's kan bekijken. Ik ben zelf ook chiroleider en sommige van mijn jongere leden voegen mij ook toe op facebook, maar ik weiger dit. Medeleiding van onze chiro doet dit niet wat betekent dat 12-jarigen foto's kunnen zien van die mensen in het weekend. Ik vind dat neit gepast als chiroleider dus zeker niet als leerkracht. Denk maar eens aan die ouders die die foto ongetwijfeld ook zien passeren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.