actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th September 2007, 09:32
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Talking Vroeg opstaan is ongezond

Vroeg opstaan is ongezond


Jarenlang werd volgehouden dat het goed zou zijn voor de gezondheid om vroeg op te staan. Maar wetenschappelijk onderzoek toont nu aan dat dit en misvatting is. Vroeg opstaan zou zelfs ongezond zijn.



Onderzoek aan verschillende Japanse universiteiten wijst uit dat vroege vogels meer risico lopen op hart- en vaatziekten, zoals hoge bloeddruk en beroertes. Voor de studie werden meer dan 3000 Japanners onderzocht. Deze week worden de resultaten voorgesteld op het wereldcongres van de Wereldfederatie van Slaaponderzoek- en Slaapgeneeskundeverenigingen. ivb


Blog DS, 07-09-2007
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th September 2007, 17:00
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Maar gaat dat vroeg opstaan ook gepaard met weinig slaap?
Want ja, als je om 20u in je bed kruipt is om 5u opstaan niet echt vroeg (of volgens het onderzoek dus wel?). Als je daarentegen pas 00u in bed kruipt...
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 19th September 2007, 23:06
Kim Geerts Kim Geerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Laakdal
Posts: 170
Wat bedoelt men eigelijk met vroeg opstaan?
Als ik om 21 uur ga slapen dan is 6 uur niet vroeg, maar als ik daarentegen pas om 2 uur gaan slapen is 6 uur wel zeer vroeg.
Ik denk dat in dit geval vroeg opstaan dus niet altijd gepaard gaat met weinig slaap.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 20th September 2007, 20:05
Evelyne Frederickx Evelyne Frederickx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Lichtaart
Posts: 25
Inderdaad, bedoelt men dan met vroeg opstaan echt de vroege uurtjes of het tekort aan slaap? Als men laat gaat slapen en vroeg opstaat kan ik aannemen dat dat niet echt gezond is op lange termijn, maar als je op tijd in je bed kruipt zie ik er geen gevaar in om vroeg op te staan?
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 25th September 2007, 12:15
BertDierickx1BASO's Avatar
BertDierickx1BASO BertDierickx1BASO is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Westerlo
Posts: 169
Vroeg opstaan zal nooit goed zijn, een mens moet een aantal uren van slaap hebben, dat zal standaard zo zijn ingebouwd^^ anders zal deze niet goed kunnen functioneren, en dat vroeg of laat heeft er weinig mee te maken denk ik..
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 25th September 2007, 17:11
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door BertDierickx1BASO
en dat vroeg of laat heeft er weinig mee te maken denk ik..

Misschien wel. Het is niet omdat je vroeg opstaat dat je ook te weinig slaap hebt gehad. En dat is toch wel een belangrijke nuance. Het zou nl. ook kunnen dat het niet zozeer om de hoeveelheid slaap gaat, maar effectief om het tijdstip waarop je opstaat. Als je om 5u 's morgens opstaat is het bijv nog donker en je lichaam reageert anders op licht dan op donker (dat heeft o.a. invloed op de aanmaak van het hormoon melatonine). Dus als dat het probleem is, maakt het niet uit of je nu om 20u gaat slapen of om 24u...
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 25th September 2007, 21:12
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Verdergaand op Wim zijn reactie: PLEASE VERWIJDER DAT STRAATLICHT VLAK VOOR MIJN RAAM! HET STOORT MIJN NACHTRUST ECHT!!!

(want ons lichaam reageert op licht en donker!)
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.