actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th April 2017, 09:59
Caro E*gers Caro E*gers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Olen
Posts: 72
Euthanasie niet langer principieel taboe bij Belgische Broeders van Liefde

Euthanasie niet langer principieel taboe bij Belgische Broeders van Liefde

Het bestuur van de Belgische groep van de Broeders van Liefde besliste recent dat in de psychiatrische centra van de groep nu toch euthanasie mogelijk wordt. Dat meldt Tertio.

De Broeders van Liefde weigerden tot op heden in al hun instellingen, wereldwijd, euthanasie. Maar het christelijke opinieweekblad Tertio achterhaalde dat het bestuur van de Belgische groep van de Broeders van Liefde recent besliste dat met name in de psychiatrische centra van die groep nu toch euthanasie mogelijk wordt, zelfs voor wie niet-terminaal is.

De opmerkelijke koerswijziging blijkt glashelder uit een brief die uitgaat van het bestuur van de Belgische Broeders van Liefde en is gericht aan al de directies en artsenkorpsen van zijn psychiatrische centra binnen de groep.

Euthanasie bij psychisch lijden in een niet terminale situatie


De brief meldt dat het bestuur een tekst goedkeurde met de visie van de "groep Broeders van Liefde in België over de belangrijke en complexe problematiek van euthanasie bij psychisch lijden in een niet terminale situatie". Om wat verder te vervolgen: "Voor zover aan al deze zorgvuldigheidseisen voldaan is, kunnen de arts en de patiënt de plaats kiezen waar de euthanasie uitgevoerd zal worden rekening houdend met de context, o.a. de impact op medepatiënten. Waar tot heden de verwachting werd gesteld dat de arts de patiënt hiervoor steeds doorverwijst naar een andere plaats, geldt deze verwachting bij het respecteren en toepassen van die zorgvuldigheidseisen niet langer".

Hoofdbestuur keurt af

Even opvallend. De brief sluit af met de mededeling dat het hoofdbestuur van de Broeders in Rome (geleid door de Vlaming René Stockman) die koerswending uitdrukkelijk afkeurt.

Bron Knack 24/04/2017
http://www.knack.be/nieuws/belgie/e...mal-844447.html

Eigen mening

Ik wist van deze groep niets af eerlijk gezegd. Ik ben op zoek moeten gaan naar de bedoeling van deze groep. Het grootste deel van de antwoorden die ik hierdoor kreeg, gingen over het feit dat ze sterk neerbuigend zijn over euthanasie plegen in niet terminale omstandigheden. Ik begrijp niet dat deze mensen zich zoiets kunnen veroorloven. Een persoon die niet terminaal is, kan ook ondraaglijk lijden in zijn/haar situatie. Euthanasie zou voor iedereen toegankelijk moeten zijn, natuurlijk met de nodige voorwaarden. Ik ben ervan overtuigd da we iemand niet mogen laten lijden gewoon door het feit dat deze persoon niet aan deze aandoening of mankementen zal sterven. Het is een grote stap voor de Broeders van Liefde, maar een stap in de goede richting.

Laatst aangepast door Caro E*gers : 25th April 2017 om 10:06.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th April 2017, 23:52
jens.s*olders jens.s*olders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Herentals
Posts: 75
Ik vind ook dat euthanasie een keuze moet zijn van elk individu, als er bepaalde voorwaarden zijn ingelost.
Dit is weer zo'n onnozele organisatie die denken dat ze beter zijn omdat zij "hogere en betere morele waarden" hebben.
Gelukkig heb ik net zoals Caro, nog nooit van deze organisatie gehoord voor het lezen van dit artikel. Dat wil waarschijnlijk toch zeggen dat de organisatie geen al te grote aanhang heeft.
Gelukkig zijn er niet heel veel mensen die dezelfde gedachtegang als deze organisatie hebben.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.