actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th November 2017, 16:58
jenne.h*lsen jenne.h*lsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Olen
Posts: 29
Betoging verboden uit angst voor rellen

Het Brusselse stadsbestuur verbiedt een voor woensdag geplande optocht 'tegen politiegeweld'. Burgemeester Philippe Close wil op die manier 'verdere onrusten' voorkomen.
De beweging Campagne Stop Répression, die een aantal ‘progressieve en antikapitalistische groepen’ omvat, wou betogen omdat de rellen van de voorbije weken volgens hen het gevolg zijn van ingrijpen door de politie, en besloot daartegen te betogen. ‘De ordediensten gebruikten disproportioneel geweld tegen de feestende Marokkaanse supporters’, klinkt het op de Facebookgroep over de eerste rellen van 11 november, na de wedstrijd Marokko-Ivoorkust.

Maar burgemeester Close verbiedt die voor woensdag gepalnde betoging. Hij vraagt de actievoerders dan ook niet ter plekke te gaan. 'Met dit verbod neem ik mijn verantwoordelijkheid als burgemeester op om verdere onrusten te voorkomen', zegt hij.

Het Nieuwsblad had eerder al gemeld dat volgens welingelichte bronnen de kans op nieuwe rellen te groot was. ‘We vrezen net dat er geweld tegen de politie uitgelokt zal worden. Deze groep staat net daarom gekend bij de ordediensten.’

In goed twee weken tijd is het in Brussel nu al drie keer tot zware rellen gekomen. Eerst met de Marokkaanse supporters, dan met de fans van YouTube-fenomeen Vargasss92, en vorige zaterdag nog tijdens een betoging tegen slavernij in Libië. Bij die laatste betoging trad de politie snel op en werden uiteindelijk 71 mensen opgepakt. Goed een derde kwam uit de streek van Aalst, en mogelijk ook uit Denderleeuw en Ninove, de rest was van Brusselse komaf.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20171128_03212454

Mening: Ik ben normaal voor de vrije meningsuitingen, daar horen dus ook betogingen bij. Maar om eerlijk te zijn kan ik de maatregel volledig begrijpen. Als een betoging niet op een vredevolle manier kan, en als daar mensen tussenzitten die opzettelijk chaos willen creëren, moet een betoging niet doorgaan. Ik vind persoonlijk dat de rellen die de voorbije weken geweest zijn onnodig waren en niet alleen Brussel maar heel België een slechte naam geven als hoofdstad van Europa. Als er werkelijk een netwerk herrieschoppers achter de voorbije rellen zaten hoop ik dat deze snel berecht zullen worden, zodat er terug betogingen op een normale vredevolle manier gehouden kunnen worden.
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.