actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th September 2014, 14:04
Maike.D*eltiens Maike.D*eltiens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Nijlen
Posts: 80
Wereld bindt strijd aan met ontbossing

Regeringen, bedrijven en organisaties van over de hele wereld slaan op de klimaattop van de Verenigde Naties in New York de handen ineen om het verlies van wouden wereldwijd te halveren tegen 2020 en zelfs helemaal te stoppen tegen 2030. De inspanning zou een CO2-uitstoot vermijden die vergelijkbaar is met de totale uitstoot van alle personenwagens ter wereld.
Ontbossing wordt vaak over het hoofd gezien als bron van broeikasgassen in de atmosfeer. Toch komt er enorm veel CO2 vrij als wouden gekapt en platgebrand worden. Een indrukwekkend aantal landen, bedrijven en inheemse volkeren slaan nu de handen in elkaar om daar paal en perk aan te stellen.

Onder de ondertekenaars van de 'Verklaring van New York' zijn landen als Groot-Brittannië, Duitsland en Noorwegen. Daarnaast tekenen ook bedrijven als Kellogg's, Nestlé, palmolieproducent Cargill, de Aziatische papierreus Asia Pulp and Paper (APP) en organisaties als het Wereldnatuurfonds (WWF) en de Internationale Unie voor Milieubescherming (IUCN).

Bron:
http://www.hln.be/hln/nl/960/Buiten...ntbossing.dhtml 24/09/2014

Eigen mening: In het dorp waar ik woon merk ik al duidelijk het verschil dat er steeds meer een meer bossen verdwijnen. Vroeger fietste ik tussen de weiden en bossen, nu zijn deze omgebouwd tot appartementencomplexen. Ook in de rest van de wereld verdwijnen er steeds meer en meer bossen. Ik vind het jammer dat de mens de natuur zo aantast en dat we er de laatste jaren pas ons zorgen over begonnen maken. Misschien is het nu al veel te laat en zullen alsnog alle bossen verdwijnen, dit is zonde.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th September 2014, 21:27
c*rl.proost c*rl.proost is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 128
Op zich vind ik het principe van ontbossing helemaal geen probleem. Mensen leven immers op de aarde en het lijkt mij nogal logisch dat we het hout van onze bomen mogen gebruiken.
In de aardrijkskunde leren we echter aan onze leerlingen dat men in het Amazonewoud bijvoorbeeld bossen in brand steekt, waardoor men gedurende enkele jaren aan landbouw kan doen op dit tijdelijk vruchtbare stuk grond. Nadien is de bodem compleet verarmd en laat men het stuk grond achter om nog een keer hetzelfde proces te doen, maar dan op een andere plaats.
Dit is fout, men vernielt een stuk natuur en laat het gewoon achter.

Soms is ontbossing noodzakelijk voor bebouwing, daar bestaan nu eenmaal de gewestplannen en dergelijke meer voor.

Mij gaat het er gewoon om dat men aan herbebossing moet doen. Indien men voor elke boom die men kapt, er één bij plant, dan komen we al in de buurt van een duurzame wereld die in evenwicht is. Jammer genoeg hebben we dan inderdaad wel heel wat schade in te halen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 3rd October 2014, 08:59
R*bin.Claesen R*bin.Claesen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 87
Het is heel erg goed dat men blijft proberen om de ontbossing te stoppen. Naast het feit dat de vervuiling een erg groot probleem is, is onze dierenpopulatie in de laatste 40 jaar gehalveerd. Dit is ook een serieus probleem voor onze planeet en de mensheid. Daarbij is het gewoon degoutant dat deze dieren sterven bij gebrek aan een deftig leefgebied en eten. Het is dus zeer goed dat men de 'koppen bij elkaar' steekt en naar oplossingen zoekt.

Toch stel ik mij nog enkele vragen. Het grootste nieuws op dit moment is de oorlog in Syrië, Irak,... . Hoe kan men nu nadenken en 'samenwerken' als we niet eens in vrede kunnen samenleven. Het heeraanplanten van bomen zal ons niet redden als we door middel van onderandere oorlog de planeet blijven vervuilen en mensen blijven uitroeien. Misschien dat een harmonieuze samenleving (als dit ooit nog kan... ) noodzakelijk is voordat men aan de heling van de fauna en flora begint... en dan nog is het eerst zien en dan geloven.

Ik wil geen pretbederver zijn, het is goed dat men iets aan de opwarming van de aarde wil doen. Iedereen kan zijn steentje bijdragen, maar ik denk persoonlijk dat we voor zo'n drastisch probleem IEDEREEN zijn steentje nodig hebben.

bron: http://www.metronieuws.nl/meer-metro/wwf-wereld-heeft-in-40-jaar-meer-dan-de-helft-van-dieren-verloren/SrZniD!kJBsd3OGYJTs/
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.